Dàppolito Konfiguration

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Dàppolito Konfiguration

Inläggav NADifierad » 2009-01-14 22:47

Har från och till funderat över Dàppoltito konfig.
Gillar conceptet med dubbla 6,5"! Men jag misstänker att det inte bara är att trycka dit elementen, och "voila"! Jag har fått för mig att det krävs en ganska hög ordning av filter för att fungera!? :?: Jag antar att det beror på att en "punktkälla" eftersträvas? Har man för flackt filter, så interagerar elementen, på ett inte önskvärt sätt vad avser fas och utsläckning etc... :?: Läste på en annan tråd, att Bessel nämdes i samband med Dàppolito, och då pga optimala löptider!?
Jag känner mig inte särskilt hågad att ta itu med något högreordningens passivt filter, så därför undrar jag:
Skulle Dàppolito konfig, funka med aktivt fjärde ordn, LR? :?:
Tacksam för Svar! 8O :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 19:02

I början användes udda ordningens filter för denna typ av högtalare. Detta för att lådorna inte skulle looba vid frekvenser runt delningsfrekvensen, 3:e ordningen BW (akustiskt) fungerar då utmärkt. Om man använder 4:e ordningens filter (LR t.ex.) fås kraftig loobning runt delningen inte sagt att detta blir sämre men spridningen i vertikalled blir annorlunda.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-15 19:21

Tack ska du ha! Vad menas med loobing? Kan man förvänta sig peaks, resp, utsläckningar kring delningsfrekvensen pga den annorlunda vertikala spridningen? 8O

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 19:31

nadifierad skrev:Tack ska du ha! Vad menas med loobing? Kan man förvänta sig peaks, resp, utsläckningar kring delningsfrekvensen pga den annorlunda vertikala spridningen? 8O

Ja typ utsläckningar i vissa vinklar. Men om ljudet som släcks ut är i en riktning av mindre betydelse så hörs det inte så mycket som man skulle kunna tro. Generellt riktningar som är av vikt är först direkt ljudet och sedan de rikningar som ger första reflexen i väggar golv och tak.
Sweet spotten i ett 4 ordningens-system blir inte så hög (vertikalt).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-15 19:43

skrutten skrev:
nadifierad skrev:Tack ska du ha! Vad menas med loobing? Kan man förvänta sig peaks, resp, utsläckningar kring delningsfrekvensen pga den annorlunda vertikala spridningen? 8O

Ja typ utsläckningar i vissa vinklar. Men om ljudet som släcks ut är i en riktning av mindre betydelse så hörs det inte så mycket som man skulle kunna tro. Generellt riktningar som är av vikt är först direkt ljudet och sedan de rikningar som ger första reflexen i väggar golv och tak.

Tack igen! :)
Utifrån detta, tycker du att konfigurationen skulle funka med filtret jag nämde? :?:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 19:50

nadifierad skrev:
skrutten skrev:

Tack igen! :)
Utifrån detta, tycker du att konfigurationen skulle funka med filtret jag nämde? :?:

:D jaja svårt att säga då jag av princip nog aldrig kommer att bygga någon mtm...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-15 20:00

mtm ? 8O :?:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-15 20:04

Javisst skulle man kunna använda 4:e ordningens aktivt filter till en MTM, men du måste nog iallafall använda lite passiva komponenter för baffelstegets inverkan.

Jag tycker personligen att aktiva filter gör sig bäst i området runt 70-90hz eftersom passiva komponenter är så dyra där, men högre upp i frekvensområdet påverkas man av en massa saker man vill hantera i ett filter och det finns inte utrymme för det i aktiva standardfilter iallafall - och dessutom krävs det onödigt med slutsteg.

Ända fallet jag förespråkar helaktiva lösningar är i rockriggar :)

//Magnus som byggt MTM

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-15 20:05

nadifierad skrev:mtm ? 8O :?:

Precis det du vill göra :)

m= midwoofer = mellanregister/bas
t= tweeter = diskant

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 20:07

Sorry d'app..... är jobbigt att stava till - mtm blir sak samma beskriver hur elementen sitter m = mellan-reg/bas (mid), t= diskant (tweeter).

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 20:08

oopps tog det över två min för mej att göra inlägg...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-15 20:15

Kaffekoppen skrev:Javisst skulle man kunna använda 4:e ordningens aktivt filter till en MTM, men du måste nog iallafall använda lite passiva komponenter för baffelstegets inverkan.

Jag tycker personligen att aktiva filter gör sig bäst i området runt 70-90hz eftersom passiva komponenter är så dyra där, men högre upp i frekvensområdet påverkas man av en massa saker man vill hantera i ett filter och det finns inte utrymme för det i aktiva standardfilter iallafall - och dessutom krävs det onödigt med slutsteg.

//Magnus som byggt MTM

Som jag förstått det, så menas med baffelsteget : frekvenser med längre våglängd än baffelbredd!? När blir våglängden längre än en smal front för 6,5"?
Och vad kan man göra för att kompensera för detta? Dämpa allt annat, med contourfilter, typ? :?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-15 20:21

Eller genom att lägga delningsfrekvenser i det aktuella området, och tillämpa överlappning? Högre element känslighet inom aktuellt frekvensområde? :?: vilda gissningar :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-15 20:25

nadifierad skrev:
Kaffekoppen skrev:Javisst skulle man kunna använda 4:e ordningens aktivt filter till en MTM, men du måste nog iallafall använda lite passiva komponenter för baffelstegets inverkan.

//Magnus som byggt MTM

Som jag förstått det, så menas med baffelsteget : frekvenser med längre våglängd än baffelbredd!? När blir våglängden längre än en smal front för 6,5"?
Och vad kan man göra för att kompensera för detta? Dämpa allt annat, med contourfilter, typ? :?

Påverkas runtstrålande frekvenser av baffelsteg, eller är det förbehållet mellanregistret?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 20:28

baffelsteget uppstår (frekvensmässigt) i området där högtalaren blir rundstrålare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-15 20:29

Våglängden för 100hz är 3,40m, ljudhastigheten är 340m/s

För 2000hz är våglängden 340/2000=0,17m=17cm

Låt oss säga att bredden på lådan är 23cm, då blir frekvensen från vilket känsligheten sjunker 340/0,23=1478hz typ...

Alla frekvenser som har en våglängd som är längre än 23cm, dvs allt under runt typ 1478hz kommer inte få stöd av lådan utan de kommer få en känslighet som teoretiskt faller med 6db/oktav under denna frekvens.

Det man gör är precis det du säger, men får sänka känsligheten i det området som får stöd av baffeln, men man brukar inte göra det fullt ut, utan med 3-4db

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-15 20:50

fan vad coolt! :Det hade jag faktiskt ingen aning om! Jag börjar nästan ångra att jag hittade det här forumet! Innan kände man sig vis, men var nog bara lyckligt ovetandes.... :)
Ett förtydligande: med runtstrålande syftade jag på frekvenser som ej går att riktnigsbestämma (under 250 hz).
Tack ska ni ha för hjälpen! Vilken konfiguration tycker ni visa män är den optimala? Jag menar om man i all ödmjukhet vill bygga något som presterar som B&W 802D, vad gäller tryck, och så långt det går ljudmässigt!? (Högt lagd ribba, jag vet! Men varför annars bygga?)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-15 20:56

Kaffekoppen skrev:som teoretiskt faller med 6db/oktav under denna frekvens.

hmm... och vid uppnådda -6dB så upphör fallet....
Fast allt beror på placering och närhet till begränsningsytor därför snackar man om 3-4dB som lämplig korrigering.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-15 20:58

skrutten skrev:

Fast allt beror på placering och närhet till begränsningsytor därför snackar man om 3-4dB som lämplig korrigering.

Nu tror jag poletten trillade ner! Där har vi ju vitsen med två och en halvägs !!! 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-15 23:58

Bingo!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-16 00:01

skrutten skrev:

hehe, ja, annars hade det blivit trist :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-16 00:13

Kaffekoppen skrev:
skrutten skrev:

hehe, ja, annars hade det blivit trist :)

Jag gillar bas så vi är helt överens :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-16 00:13

8)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-20 21:11

finns det någon gräns neråt där baffeln inte har någon inverkan på signal styrkan pga för långa våglängder? (vare sig positivt eller negativt) Eller måste hänsyn tas till baffelsteget hela vägen ner!?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-20 21:19

Baffelsteget ger maximalt en sänkning med 6db räknat neråt från där våglängderna inte har stöd av baffeln.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-20 21:21

inga undantag? :( Inte äns under 300hz? :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-20 21:35

Varför jag frågar är för att jag tycker det är manligare att dela bort basen vid 300hz hellre än vid ..säg 800hz för att få med baffelsteget!? :D :twisted:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-27 22:07

Kaffekoppen skrev:Baffelsteget ger maximalt en sänkning med 6db räknat neråt från där våglängderna inte har stöd av baffeln.

Gäller detta även låga frekvenser, under 300 hz? (de som knappt går att riktninsbestämma?) :?: 8O :)

Får bara för mig att de borde förstärkas av väggarna!?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-15 16:04

vad ger det att ha 2 st diskanter i mitten som tex dynaudio har, ser att dom delas vid samma frekvens med, både evidence och confidenceserierna delas vid 2k+
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-15 16:40

Kamfiltereffekter? :P

Återgå till DIY-forum