vem har byggt/lyssnat på tvåvägare med 8/10/12-tummare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

vem har byggt/lyssnat på tvåvägare med 8/10/12-tummare?

Inläggav housemicke » 2009-03-16 08:11

vad har ni för erfarenheter av stora basar i tvåvägssystem?

är den här helt omöjlig att få att fungera i en tvåvägare?
http://www.tymphany.com/25w_8567-se
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-16 08:20

Jag illade verkligen mina Victor sx-3 jag tror att det är en 12 tums bas (kan vara en elva, svårt att se). Det är en sluten låda och den spelar grymt homogent tyckte jag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-16 10:41

jag sitter själv och spisar tvåvägare med 10" i basen, fungerar nästan alldeles perfekt

det är något visst med stora element, vet inte om det är konarean eller bandbredden eller de små konrörelserna som är magin

hur lämpat elementet är i länken vågar jag inte svara på, lämpligheten beror alldeles på konstruktörens avsikter och kunnande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-16 11:07

Jag har ett par 15"are som är specialbyggda för att jobba som mellanreg, mellan 80-4000Hz. Även om jag inte skulle rekommendera någon att dela dem så högt eftersom spridningen är så begränsad där uppe. Den finns både som 10" och 12" också, men tillverkaren påstår att 15"arn trots det är bäst.

JBL 2123H är på 10" och har rak kurva upp till 6000Hz.

Ino använder ju 8"are...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-16 11:09

Det börjar bli jobbigt att ordna gemensamt spridningsmönster över storleken 8", men något generellt är ju svårt att säga....

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-16 11:30

är det viktigt att det blir liknande spridning? det är nog helt omöjligt att matcha ihop en "hifi"diskant och 10-tums hifibasar tror jag, spridningsmässigt.

för att göra det om möjligt ännu "sämre" så hade jag tänkt mig en MTM-lösning :)

jag är helt nöjd om jag får rak frekvensgång on axis och det är typ enda kravet (går det tror ni?), och kräm då. jag blev skitnöjd när jag uppgraderade till 2 st 6,5or per kanal, när jag fick större konarea i register som jag hade en singel 5,25 i förr så blev ljudet bättre, har svårt att förklara hur, mer kvantitet typ.

så 2 st 10-tummare måste vara ännu bättre tror jag.

jag tycker den här ser rolig ut med

http://www.tymphany.com/pl26wr09-04

det verkar inte finnas så många 10tummare som inte spricker upp rejält över 2k, och jag har ingen aning om hur man ska kunna dämpa bort nåt sånt. typ http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=138

sls 10 och 12 tum kan vara intressant med
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-03-16 11:41

man kan ju begränsa diskantens direktivitet mha en "waveguide" i de lägre registren, samtidigt som dess "power response" ökar (man får en puckel i lägre frekvenser) vilket medger lägre delningsfrekvens.

jmfr med tex Amphion högtalare och sådana.

Har diskuterats tidigare här på faktiskt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-03-16 11:42

Det går säkert att få skapliga resultat. Det beror naturligtvis på vilka prefferensen man har. Idag ser de flesta högtalare väldigt lika ut och baseras på de normer vi prioriterar nu.

På sätt och vis är det ju bra att kunskap sprids och är tillgänglig för alla tillverkare men det blir lite trist när resultaten blir så lika. Med andra prioriteringar kunde resultaten sett helt annorlunda ut.

Man skulle väl kunna tänka sig att att den ökande direktiviteten hos en större bas gick att använda på ett positivt sätt. Det bör tex gå att optimera element till baffelstorlek för att minska baffelverkan och diffraktion i mellanregistret.

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-16 11:57

housemicke skrev:jag är helt nöjd om jag får rak frekvensgång on axis och det är typ enda kravet (går det tror ni?), och kräm då. jag blev skitnöjd när jag uppgraderade till 2 st 6,5or per kanal, när jag fick större konarea i register som jag hade en singel 5,25 i förr så blev ljudet bättre, har svårt att förklara hur, mer kvantitet typ.

jag tror inte du blir nöjd med enbart rak tonkurva on-axis, högtalare konstruerade utan omtanke om off-axis låter synnerligen dåliga, bäst låter dom som har en balans mellan on- och off-axis, det är iallafall min erfarenhet

i övrigt tycker jag nog som du, stort låter bättre än smått
Bikinitider

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-16 20:16

celef skrev:
housemicke skrev:jag är helt nöjd om jag får rak frekvensgång on axis och det är typ enda kravet (går det tror ni?), och kräm då. jag blev skitnöjd när jag uppgraderade till 2 st 6,5or per kanal, när jag fick större konarea i register som jag hade en singel 5,25 i förr så blev ljudet bättre, har svårt att förklara hur, mer kvantitet typ.

jag tror inte du blir nöjd med enbart rak tonkurva on-axis, högtalare konstruerade utan omtanke om off-axis låter synnerligen dåliga, bäst låter dom som har en balans mellan on- och off-axis, det är iallafall min erfarenhet

i övrigt tycker jag nog som du, stort låter bättre än smått

vad skulle man kunna räkna med i spridning då, om man väljer bland det absolut mest lämpade bland 10tums element?

/ din rasp i röven

Återgå till DIY-forum