DTS dekodare+DAC?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Somnabula

DTS dekodare+DAC?

Inläggav Somnabula » 2009-03-16 12:53

Hej, funtar lite på hur man ska göra för att få 7.1 surround hemma vad gäller signalerna. Fiffigast vore om man kunde ha en liten pryl som tog emot optisk DTS och plockade ut 8 kanaler analogt som man sedan kunde skicka till valfritt förstärkeri. Skulle gärna vilja använda två av mina vanliga stereoförstärkare till surroundsystemet nämligen. Är det endast flerkanalsreceivrar som gäller då eller finns det möjligen nån DTS dekodare med DAC som man kan köpa (har letat men inte hittat något)?

För filmuppspelning använder jag plex i os x men i nuläget kan det inte koda av DTS till analoga utgångar på ett multikanalsljudkort, annars hade det varit ett bra alternativ.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-03-16 15:48

Klarar ditt ljudkort av DTS? När jag har kört analogt ljud från datorn har det inte fungerat föränn jag skaffade ett ljudkort som klarade av DTS.

Mvh Johan

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-03-16 20:29

Programmet (plex) kan skicka DTS optiskt från ljudkortet men inte via dom analoga utgångarna, plex stöder inte det för tillfället men jag tror dom jobbar på det. Så det är ju "bara" en implementationsfråga, på så sätt är det ju fint om DTS avkodningen styrs av mjukvaran så man skulle kunna portionera ut ljudet till valfria kanaler på ljudkortet. Men jag är inte helt insatt i hur tillverkarna gjort i det här fallet, det vore ju inte helt oväntat om man förväntas ha hårdvaruchip som dekodar pga DRM skydd.

Återgå till DIY-forum