Sorry för sent svar!
Intressant läsning Roger!
RogerJoensson skrev:Vad ska du ha konstruktionen till, vad är behovet?
Tror du att du hör dist som ligger 0,00008% ner i ljudet eller ens hundra gånger mer?
Applikationen är väl ett försteg. Alltså jag funderar iallfall på vad som skulle bli bra, och vad som kanske skulle blir ännu bättre än bra

OPA2134 uppvisar 0,00008% thd enligt datablad. Det gäller vid en bra frekvens och bra omständigheter...
Det tror jag är ohörbart!

Ganska långt ifrån hörbart!

Det gillar jag!
Disten sticker iväg lite i högre frekvenser, men den håller sig ganska låg inom audiobandet tycker jag.
0,1% thd går nog att höra utan större problem. Särskilt om disten ligger i ett område där örat är känsligt för dist. Har för mig att vi hör dist tydligare i mellanregistret...
0,01% eller mindre är nog svårt/omöjligt att höra lite beroende på hur disten är fördelad.
Tror jag iallfall. Det är baserat på mina högst amatörmässiga gissnigar och förhastade slutsatser

Varför är jag så rädd för distortion och färgning då? Jo för jag tänker att signalen går igenom många steg, och vid varje steg adderas det fel/distortion!
Säg att man har ett OPamp baserat försteg. Efter det ett aktivt filter där signalen får passera några OP till. Kanske 2-4 st.
Sen till förstärkaren som har en OP-amp som buffert.
Det är många OP det. Men om de färgar tillräckligt lite så är det ju säkert inget problem

RogerJoensson skrev:NE5532 dubbel o/p amp som funnits sedan tidigt åttiotal, presterar fortfarande hörbart mycket bra i linjenivåsammanhang, har tillräckligt god drivförmåga och lågt brus och dist, är stabil i förstärkning 1 och kostar mycket lite. Ett bra val i linjenivåsammanhang.
Varför krångla till det?
Menar du såhär? -Varför krångla till det och bygga Nelson Pass buffert-steg när den där OP-förstärkaren i en förstegskrets säkert presterar lika bra eller bättre och dessutom är enklare?
Ifall det är så finns det ingen anledning att krångla till det!
Då ska jag sitta nöjd med mina OPamp-baserade projekt!

/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.