Glasfiberarmerad polyester som lådmaterial??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fiffi

Glasfiberarmerad polyester som lådmaterial??

Inläggav fiffi » 2009-05-25 20:26

Det är dags att dra igång årets sommarprojekt och efter att ha fastnat på detta forum och fått en massa inspiration har jag bestämt mig för ett par högtalare.

Hursomhelst tänkte jag bygga högtalarlådorna i glasfiber-armerad polyester. Någon här med erfarenhet av detta material i samband med högtalarbyggen? Annars får detta bli ett pilotprojekt. Alla tips, råd och synpunkter är välkomna.

Några tips på val av element. Tänker mig ett 2-vägssystem i prisklass < 3000 kr (för elementen).

Fler frågor lär komma allt eftersom...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-25 20:50

Välkommen till faktiskt i allmänhet och DIY-forum i synnerhet! Ska bli kul att följa denna tråd. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-25 21:40

Det har ju funnits mellanregisterhorn i glasfiberarmerad polyester. Dom har väl inte precis ryktet om sig att vara resonansfria?
Till billjud är det kanske vanligare att man snor ihop något av glasfiberarmeat polyester för att det ska passa som kickboxar eller hatthylla eller bagagerumsväggar.
Sedan är det ju nästan omöjligt att få dom att sluta att lukta styren, dvs väldigt tråkigt i möblerade rum.
Epoxy är kanske lite farligare att hålla på med men om man skyddar huden så blir väl resutatet betydligt bättre än polyester? Då kan man ju armera med kolfiber också, vilket har betydligt större häftighetsfaktor. Kolfiberprojekt har förekommit här på forumet, det är bara att använda sökfunktionen och leta upp.
Välkommen förresten.
Senast redigerad av paa 2009-05-25 21:44, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-25 21:40

börja med att testa baffelformer i Svantes edge: http://user.faktiskt.io/svante/edge/
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
fiffi

Inläggav fiffi » 2009-05-25 22:24

paa skrev:Det har ju funnits mellanregisterhorn i glasfiberarmerad polyester. Dom har väl inte precis ryktet om sig att vara resonansfria?
Till billjud är det kanske vanligare att man snor ihop något av glasfiberarmeat polyester för att det ska passa som kickboxar eller hatthylla eller bagagerumsväggar.
Sedan är det ju nästan omöjligt att få dom att sluta att lukta styren, dvs väldigt tråkigt i möblerade rum.
Epoxy är kanske lite farligare att hålla på med men om man skyddar huden så blir väl resutatet betydligt bättre än polyester? Då kan man ju armera med kolfiber också, vilket har betydligt större häftighetsfaktor. Kolfiberprojekt har förekommit här på forumet, det är bara att använda sökfunktionen och leta upp.
Välkommen förresten.

Det finns ju inget som hindrar att armera polyester med kolfiber. Epoxyn är förvisso starkare men hållfastheten är inget problem i ett par högtalare. Epoxy har ju även den nackdelen att den gulnar i UV-ljus vilket inte är så kul. Får se vad jag hittar på.

Jag tänkte bygga lådorna i en sandwich med ett rejält lager skum i mitten. Eventuellt två lager skum ihoplimmade med någon sorts elastiskt lim. Det borde bli ganska dött.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-25 23:15

fiffi skrev:Jag tänkte bygga lådorna i en sandwich med ett rejält lager skum i mitten. Eventuellt två lager skum ihoplimmade med någon sorts elastiskt lim. Det borde bli ganska dött.

Om dämpande lim ska fungera, så måste materialen som limmas ihop vara styvare än själva dämplimmet, annars gör det ingen som helst nytta. Därför tror jag inte att det går att få ett bra resultat med dämplim mellan två delar av något sorts skum.
Men kanske skummet i sig tar bort dom värsta resonanserna, även om det inte blir tvärdött?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-26 00:09

Dämplim mellan två gipsskivor kanske?
Någon som har byggt högtalare av gipsskivor?

.... efter att ha skruvat gips en helg ...... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-26 08:51

phon skrev:Dämplim mellan två gipsskivor kanske?

.... efter att ha skruvat gips en helg ...... :)

Min center består delvis av gips. Fast bara delvis. Resten är osb & klinker i något man skulle kunna kalla sandwich-kostruktion. Baffeln blir i ek (bänkskiva)

Användarvisningsbild
fiffi

Inläggav fiffi » 2009-05-26 22:46

Alexi skrev:börja med att testa baffelformer i Svantes edge: http://user.faktiskt.io/svante/edge/

Som den gröngöling i denna bransch man är uppkommer en massa frågor. Har lekt runt i Edge och försökt förstå hur saker och ting hänger ihop. Jag antar att det optimala är en spikrak linje. Hur stor avvikelse kan man tolerera? Jag lyckades testa mig fram tills kurvan låg mellan 0 och +1,5 dB. Hur gör ni erfarna byggare i detta stadium av projekten?

Har även börjat kikat på element. Det blir ett 6,5" bas/mellan. Efter att ha läst runt i trådarna här på forumet verkar Seas CA18RLY vara ett populärt val i min prisklass. Lutar åt ett par sådana. Förslag på lämplig diskant mottages gärna.

Har varit på ByggMax och inhandlat Styrofoam (markisolering) till gjutpluggen. Ska kapa upp bitar och grovskära dom till rätt form innan jag limmar ihop dom med fogskum. Bilder kommer så småningom.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-27 17:13

Tänk på att polyester smälter cellplast. Dock brukar, om jag minns rätt, fogskum klara det bättre.

Och är det inte tvärt om mot vad som tidigare nämnts, polyester som gulnar i UV-ljus och Epoxy som klarar det bättre?

Är ju i alla fall epoxy man kladdar på på fina träbåtar medans polyester alltid bör täckas med gelcoat. Polyester, om jag minns rätt från förpackningne, bör aldrig exponeras av direkt solljus.

Vad som mer kan vara värt att tänka på är att polyester inte fäster på epoxy, tvärt om går dock bra. Har dock ingen egen erfarenhet, men detta är vad jag hört.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-27 17:18

phon skrev:Dämplim mellan två gipsskivor kanske?

I gamla byggböcker hittar man beskrivningar med kryssfanér med sand emellan. :idea:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
fiffi

Inläggav fiffi » 2009-05-27 17:59

Frisk skrev:Tänk på att polyester smälter cellplast. Dock brukar, om jag minns rätt, fogskum klara det bättre.

Och är det inte tvärt om mot vad som tidigare nämnts, polyester som gulnar i UV-ljus och Epoxy som klarar det bättre?

Är ju i alla fall epoxy man kladdar på på fina träbåtar medans polyester alltid bör täckas med gelcoat. Polyester, om jag minns rätt från förpackningne, bör aldrig exponeras av direkt solljus.

Vad som mer kan vara värt att tänka på är att polyester inte fäster på epoxy, tvärt om går dock bra. Har dock ingen egen erfarenhet, men detta är vad jag hört.

Jag ska täcka hela cellplast-pluggen i epoxy innan den kommer i kontakt med polyester så det är ingen fara. Gelcoat är också polyester bara att det är tillsatt färgpigment och lite annat smått å gott. Ytan på högtalarna kommer bli gelcoat i någon/några trevliga färger.

Det som skrevs i tidigare inlägg ang. gulnande är korrekt, dvs. epoxy gulnar i UV-ljus.

Har bra koll på själva plastarbetet, det är värre med hur man skapar välljud :D

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-27 19:03

Okey.
Misstänker du har koll på vad du pratar om då.
Har dock bestämt för mig det i alla fall på min polyesterplast står att den inte ska utsättas för direkt sol. Men kanske blandat ihop det.

Är du helt säker på att du kan använda polyester ovanpå epoxyn? Testat tidigare? Vad jag läst och hört fungerar det, men är ingen jättebra lösning. Går men kräver en del grundarbete innan.

Låter som ett mycket spännande projekt i alla fall! Ska bli kul att se slutresultatet!

Användarvisningsbild
Wcoil

Inläggav Wcoil » 2009-05-27 19:54

Fiffi, det är en stollig ide att göra en plugg med epoxi på och sedan lägga på polyester. Gör högtalarna av epoxi. Tydligen har folk på detta forum fått för sig att epoxi är otroligt giftigt. Det kan vara sant när det gäller vissa typer av snabbhärdande lim och då är det främst härdaren som spökar. Det finns gott om miljövänlig epoxi nu för tiden. Annars är polyester mycket värre. Ångorna kan jämställas med att sniffa thinner. Hjärnskador är inte ovanliga hos dem som jobbat länge med polyester. Därför byggs nästan alla båtar i epoxi idag. Dessutom sitter lukten från polyester i den färdiga produkten i åratal. Härdad epoxi är ogiftig. Modern epoxi innehåller inte lösningsmedel eller fyllnadsmedel.
Kolla på den här länken:
http://www.nilsmalmgren.se/
Lycka till!
Lennart

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-05-27 20:17

Wcoil skrev:Fiffi, det är en stollig ide att göra en plugg med epoxi på och sedan lägga på polyester. Gör högtalarna av epoxi. Tydligen har folk på detta forum fått för sig att epoxi är otroligt giftigt. Det kan vara sant när det gäller vissa typer av snabbhärdande lim och då är det främst härdaren som spökar. Det finns gott om miljövänlig epoxi nu för tiden. Annars är polyester mycket värre. Ångorna kan jämställas med att sniffa thinner. Hjärnskador är inte ovanliga hos dem som jobbat länge med polyester. Därför byggs nästan alla båtar i epoxi idag. Dessutom sitter lukten från polyester i den färdiga produkten i åratal. Härdad epoxi är ogiftig. Modern epoxi innehåller inte lösningsmedel eller fyllnadsmedel.
Kolla på den här länken:
Lycka till!
Lennart

Det gär är en mycket vanlig missuppfattning.
Epoxy är inte ett dugg nyttigt, men många inbillar sig att det är ofarligt eftersom det inte luktar fan.
Det finns dessutom gott om lågstyrenpolyester.
Men båda är skitdåligt att få på sig och i sig!

\\Sky

Användarvisningsbild
fiffi

Inläggav fiffi » 2009-05-27 20:54

Wcoil skrev:Fiffi, det är en stollig ide att göra en plugg med epoxi på och sedan lägga på polyester. Gör högtalarna av epoxi. Tydligen har folk på detta forum fått för sig att epoxi är otroligt giftigt. Det kan vara sant när det gäller vissa typer av snabbhärdande lim och då är det främst härdaren som spökar. Det finns gott om miljövänlig epoxi nu för tiden. Annars är polyester mycket värre. Ångorna kan jämställas med att sniffa thinner. Hjärnskador är inte ovanliga hos dem som jobbat länge med polyester. Därför byggs nästan alla båtar i epoxi idag. Dessutom sitter lukten från polyester i den färdiga produkten i åratal. Härdad epoxi är ogiftig. Modern epoxi innehåller inte lösningsmedel eller fyllnadsmedel.
Kolla på den här länken:
Lycka till!
Lennart

Har nyss gjort ett projekt på universitetet där vi byggt en miljöbil i kolfiberarmerad epoxy, se www.baldos.se. De burkar med epoxy jag stötte på i samband med detta hade allihop respektingivande varningstexter. Därmed inte sagt att polyester är ofarligt. Båda går att skydda sig mot men på olika sätt.

Pluggen kommer endast användas till att gjuta en negativ form runt. Jag har inte lust att lägga ut mer pengar än nödvändigt på en form, därav använder jag polyester.

När sedan själva högtalarlådorna gjuts i formen är en fördel med polyester, förutom det lägre priset, att polyesterbaserad Gelcoat finns i en massa färger och är lätt att få tag på i mindre mängd. Får se hur jag gör när jag kommit så långt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-27 21:30

Jag tror dessutom att epoxi är ett akustiskt mycket dödare material än polyester.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Wcoil

Inläggav Wcoil » 2009-05-28 20:06

sky_eye Jag menar inte att epoxi är ofarlig därför att den inte luktar så mycket. Det är härdaren som kan vara problematisk, men de farligare typerna ( aromatiska aminer) får endast hanteras av yrkesmän efter godkännande av yrkesinspektionen. Annan epoxi som kan köpas av gemene man kan ge hudproblem efter kontakt med härdaren men det är inte vanligt. Epoxihartsen är ogiftig och härdad epoxi kan ätas om det inte vore för hårdhet och smak. Härdaren får däremot inte komma ut i vattendrag. Kan skada vattenlevande organismer. Får man över härdare så är bästa sättet att göra sig av med den att hälla i epoxibas så den får härda.
Polyester luktar hur länge som helst. Det är ju inte kul i ett bostadsrum.
Uppläggningen är klart ohälsosam därför att man andas in lösningsmedlet.
Polyester är en svagare plast som sällan härdar fullständigt utan innehåller en hel del restmonomer.
En del av er kanske använder cyanoackrylat (snabblim) ibland. Det kan ge obehagliga allergireaktioner. Som hösnuva fast i turboformat. Det finns lösningsmedelsfritt cyanoackrylat men det kan inte köpas i reguljär handel.
Det sista var bara en parantes ,när vi talar om faror är det värt att nämna.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-05-28 21:28

Polyester luktar hur länge som helst. Det är ju inte kul i ett bostadsrum.

Mina horn luktade 2 månader ungefär. Man kan påskynda avluktningen genom att ha plasten i bastu.

Användarvisningsbild
fiffi

Inläggav fiffi » 2009-05-29 00:54

Så där, nu har äntligen det börjat hända saker. 5 skivor Styrofoam inhandlades på ByggMax. Några timmars grovbearbetning med kniven resulterade i detta.
BildBild
Nu ska skivorna limmas ihop och sen väntar många timmar med rasp, fil och sandpapper för att få en fin yta.

Återgå till DIY-forum