Mäta Fb och Fs enklast?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Mäta Fb och Fs enklast?

Inläggav Fackamato » 2009-06-23 10:14

Finns det något enklare sätt än denna ( http://www.danmarx.org/audioinnovation/impanalyzer.html ) att mäta resonansfrekvensen på ett element, eller att kontrollera vid vilken frekvens en portad låda är avstämd till?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-23 10:18

japp, ladda ner arta och mät allt du vill med hjälp av datorn och lite kablar och ett motstånd, plättlätt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-06-23 10:24

celef skrev:japp, ladda ner arta och mät allt du vill med hjälp av datorn och lite kablar och ett motstånd, plättlätt

Hm, då behövs väl en mätmikrofon och dator? Men visst kan man mäta fler saker då.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-06-23 10:32

Fackamato skrev:
celef skrev:japp, ladda ner arta och mät allt du vill med hjälp av datorn och lite kablar och ett motstånd, plättlätt

Hm, då behövs väl en mätmikrofon och dator? Men visst kan man mäta fler saker då.

Du behöver ingen mic för att mäta resonansfrekvens i elementet med eller utan eller låda, portad eller ej.
Allt är elektriskt detekterbart.
Mic använder du för andra saker och , ja, det går att mäta massa andra saker med mic.
Rum b.la, efterklang, såna saker.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-06-23 10:44

mike34 skrev:
Fackamato skrev:

Du behöver ingen mic för att mäta resonansfrekvens i elementet med eller utan eller låda, portad eller ej.
Mic använder du för andra saker och , ja, det går att mäta massa andra saker med mic.

Jo självklart, men hur mäter man Fs och Fb med ARTA då? Läser manualen nu men hittar inget om det.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-06-23 11:45

Fackamato skrev:
mike34 skrev:
Fackamato skrev:

Jo självklart, men hur mäter man Fs och Fb med ARTA då? Läser manualen nu men hittar inget om det.

Oooh. Rent generellt kan man hitta sånt genom at mäta spänningen på var sida om en resistor kopplad i serie med signalen till elementet.
Om du tar utsignalen från ljudkortet och matar högtalaren med genom en resistor så kan du ta vänster och höger kanal "input" och mäta med.
Jag har inte själv nån ritning eller ARTA men jag är säker på att det funkar på liknande sätt i alla dom där programmen.
Har för mig att nån ARTA box finns framtagen och t.o.m nån ritning på en sådan finns här på forumet om du söker efter ARTA.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-23 22:46

det går att "fulmäta" med enbart ljudkortet och utan mätbox, lite kabel och en resistor är allt som krävs
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-06-24 23:24

Jag kan maila en bild på min 'mätjigg' om du uppger adress.
11010000

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-06-25 00:03

Mr_Ekan skrev:Jag kan maila en bild på min 'mätjigg' om du uppger adress.

Uppskattat :), PM skickat med mailadress.

Återgå till DIY-forum