Hej.
Jag är i planeringsstadiet av tvenne smärre basmoduler med Tangband w6-1139sh, 6,5 tummare. Avsikten är att ge en liten extra basknuff till mina Audio Pro Focus SA-4. Dessa basstöd är inte avsedda att vara subbasar. Jag tänkte driva dem helt passivt på högtalarpar B på min Denon 2105 med varsin stor fet seriespole på 9 mH som delar nånstans vid 150 hz och faller av med -6dB/oktav. Då jag placerar dem till höger och vänster i rummet hoppas jag att deras tillskott till högre frekvenser med denna obranta delning inte ska vara alltför tydlig.
Eventuellt, någon gång om jag får tummen ur kommer de drivas med ett externt slutsteg av tripathtyp från sub-out då man får tillgång till en redan brant filtrerad signal och möjligheter till nivåjustering. Men nu är det fråga om en lösning som tar liten plats med en rätt låg budget.
Lådmaterialet blir Clas Olsons Ekhyllor med 16 mms tjockleck. Lådans yttermått blir 60 x 23,2 x 16. Detta då jag med minsta möjliga arbetsinsats skall nyttja så mycket som möjligt av befintliga mått till ett rimligt pris. Dessutom är WAF mycket snäv, dvs diskreta lådor är ett måste.
Jag inhandlar helt enkelt:
2 st 120cm x 20cm, kapas på hälften
2 st 120cm x 16 cm, kapas på hälften
1 st 80cm x 16 cm för de 4 ändbitarna.
Lådan får stå på högkant på dörrstoppar i grått gummi.
Basreflexrör blir 5 cms pvc-rör med vad jag tror är 4,57 mm innerdiameter. Möjligen inskaffas trattar till insidan på lådan
innervolymen blir 14,5 liter. Drar jag av en liter för rör och chassi. blir nettovolymen uppskattningsvis 13,5 liter
Baselementet är alltså Tangband w6-1139sh. Dubbla talspolar med impedans 8 ohm seriekopplat.
Fs 33,70 Hz
Revc 7,00 Ohm
Qms 3,28
Qes 0,41
Sd 140,0 cm2
Vas 17,7 l
Xmax 11,50mm
Le 0,93 mH
Känslighet 83dB
Mmd= 33.9 g
Mms= 34.6 g
BL= 11.18
Jag har laborerat lite i Unibox och vet inte riktigt vad som blir bäst. Med en avstämning på 45 hz får jag en rätt så platt kurva som faller av vid c:a 39 hz. Stämmer jag av lägre, exempelvis vid 40 hz får jag en kurva som peakar svagt vid 90 hz för att falla lite svagt och en f-3dB vid 36Hz.
Rummet som de ska spela i är på 4 x 5 meter.
Har mycket svårt att bestämma mig. Möjligen kan jag fultesta med olika rörlängder om jag lyckas såga ett hyfsat tätt hål för basreflexröret. Jag bifogar ecxelarket från Unibox så kan ni om intresse finns titta på det och kanske säga mig om jag är helt ute och cyklar.
http://www.geocities.com/kusinkanel/tangbandw61139sh.xls