skivspelare, motorhjälp?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
postpunk

skivspelare, motorhjälp?

Inläggav postpunk » 2004-12-04 15:19

Tjena grabbs!
Min grammofon är nu ganska klar :) Den består av en JVC plint med fjäderupphängt linn subchassis, lager, armbräda och mayware formula4 mk3 arm. Motorn är en mabuchi från en video som jag styr med lm317at (jag använde kretsen i databladet). Problemet är att motorn accelererar hela tiden. Jag kan få den att gå 33rpm, men om jag låter den stå och gå i en par timmar hamnar hastigheten närmre 78rpm. Kan det bero på att motorn är seriekopplad på nått vis, eller att min lilla trafo (250 ma) inte levererar nog med ström? Så synd.. motorn är ohörbar när den går rätt.. Någon som har koll?

Annars kanske någon vet hur man bygger en ac motorstyrning med variabel frekvens? Även en hårddiskmotor vore fet.. de är också frekvensstyrda på nått sätt.. Fast enklast vore förstås en dcmotor och lm317t.. om det ville bli stabilt bara.. Tänkte köra larmbatteri sedan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-12-06 12:14

Jag har en skivspelare byggd på rester av en Unamco T-1, egen "plint" (akryl/bly), nytt tallrikslager, NAD-matta och Rega-arm. Den 10 kg tunga plinten står på fötter från Sonic Design och utseendet liknar Regas då låda saknas. Motorn är en Airpax av DC-typ som matas via en spänningsreglering med LM317T. Använder ett vanligt 9V-batteri för driften. Fungerar alldeles utmärkt. Motorn är stumt monterad på plinten, ändå överförs inga vibrationer till pickupen. Den ursprungliga AC-motorn vibrerar extremt vid jämförelse.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-12-07 08:03

Jag har snackat med distrubitören för de holländska finmotorerna. 500 exklusive moms är lite dyrt tycker jag. Nej, i helgen åker jag till återvinningscentralen och plockar hem apparatur att slakta! Bandspelare finnes där i drivor.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-12-07 15:07

Jag hade en motor kvar att testa :wink:
Nu snurrar den rackarn rätt :!:
Åh, vad glad jag är. Nu skall det bara monteras pickup och fyllas på med silikonolja i armen. Återkommer.

Återgå till DIY-forum