cd-spelare som hackar, hjälp!?!?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bornsloppy

cd-spelare som hackar, hjälp!?!?

Inläggav bornsloppy » 2009-06-30 09:27

Har haft cd-spelare från både Denon och Nad med en ålder på ca 10 år som hackat. Nu har jag en spelare från Yamaha med samma ålder på nacken. Plötsligt har den blivit alldeles tokig och kör skivorna random och hackar på ganska friskt.

Vad kan jag göra åt det?
Måste jag lämna in den på service eller finns det knep för att fixa detta själv?

Rengjorde lasern på min Nad men det hjälpte inte ... tror det är något djupare problem.

Kan inte mycket men det är kul att fixa grejer själv, all hjälp är tacksamt välkommet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-30 09:51

Det låter som om lasern är slut. Om inte rengöring av linsen hjälper så är nog ett verkstadsbesök enda lösningen...

/ B

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-06-30 10:06

Hej,
Jag har inte mycket erfarenhet av CD-reparation, för på CD-åldern gäller ju definitivt köp-slit-och-släng. Men en arbetslös vän envisades med att jag skulle laga hans urgamla, billiga hyllmodell som hackade. Jag trodde också att lasern var slut, men som så ofta visade det sig vara ett mekaniskt och inte ett elektroniskt problem: Fettet på de skenor som lasersläden löper på hade blivit hårt loch kanske dammigt ängst ut, där det sällan rörts. Förmodligen därför att CDs med mer än 70 minuters speltid är rätt ovanliga. Det fanns egentligen nog med fett, så jag kopplade loss slädmotorn från elektroniken och körde den med ett labnätaggregat fram och tillbaka som en galning mellan ändpunkterna. Sedan tre år har den CD-spelaren skött sig ... för annars skulle jag nog hört av min vän, om jag känner honom rätt!
Lycka till
Thomas

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-06-30 11:43

Min röst går oxå på att i första hand kolla att gejdrarna i maskinen är smorda och fina, fettet brukar hamna ute i ändpunkterna och går att föra tillbaks in på gejdrarna, detta har jag med framgång gjort på Technics spelare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-30 11:54

mathsg skrev:Min röst går oxå på att i första hand kolla att gejdrarna i maskinen är smorda och fina, fettet brukar hamna ute i ändpunkterna och går att föra tillbaks in på gejdrarna, detta har jag med framgång gjort på Technics spelare.

Om det var så att spelaren gav upp i slutet på en CD skulle jag hålla med. Men nu verkar det som om den får spatt lite hursomhelst och spelar av skivan slumpmässigt. För mig låter det som om lasern inte låser på rätt sätt.

Men att kolla upp det mekaniska, se till att lasern kan röra sig obehindrat och att rengöra linsen, är gratis och är man lite försiktig så gör det definitivt ingen skada. Det är bara att försöka.

/ B

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2009-07-01 00:17

Ok. Tack så mycket för alla tips.
Jag får skruva upp spelaren och kolla gejdrarna.

Är intresserad av att ta och modda spelaren en smula också.
Finns det något i tekniken man kan ändra på för att undvika framtida problem med ojämn uppspelning?

Om det är lasern som är kass, kan jag byta den och vad kostar det?

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-07-01 07:34

Med viss händighet klarar du nog laserbyte själv, på nätet tex tyska e-bay kan du hitta nya lasrar till din modell, gissar på ett pris på mellan 500-1000 kr.
Men det finns andra på forumet som är bättre på detta.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-07-01 15:33

Om CD-spelaren inte har något affektionsvärde så kan det faktiskt vara vettigt att tacka för den tid som har varit, speciellt om den har gått mycket. Det kan också vara tallriksmotorn som är slut.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Återgå till DIY-forum