Avstämning vid resonansfrekvens

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chronus

Avstämning vid resonansfrekvens

Inläggav Chronus » 2009-08-17 14:51

Att avstämma en basreflexlåda till baselementets exakta resonansfrekvens,
fördelar och/eller nackdelar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Avstämning vid resonansfrekvens

Inläggav paa » 2009-08-17 15:28

Chronus skrev:Att avstämma en basreflexlåda till baselementets exakta resonansfrekvens,
fördelar och/eller nackdelar?

Beror ju på lådans volym och elementets Q-värde, samt rummets storlek, vad som blir bra resp dåligt i den frågan.
Samt en mängd andra parametrar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chronus

Inläggav Chronus » 2009-08-17 15:32

Jo, det är ju inte bara avstämningsfrekvensen som bestämmer hur det kommer att låta. Min fråga är kanske en smula otydlig då..

Om man säger såhär då; Uppstår det några fenomen när man stämmer av en låda till elementets exakta resonansfrekvens som inte uppstår vid exempelvis högre avstämning?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-17 16:13

och vad händer om man som i sverige så ofta stämmer av lådan lägre än elementets resonansfrekvens 8O
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-17 19:17

Det här händer om man stämmer porten olika.

Bild

Portens avstämningsfrekvens är alltså en av alla parametrar som högtalarkonstruktören har till sitt förfogande. Om man väljer att göra en Butterworthdimensionering så hamnar portens avstämning på eller väldigt nära fs, men man behöver ju inte göra så. Det finns andra överföringsfunktioner än Butterworth som kan vara bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-22 05:13

Ja, det finns oändligt många kombinationsmöjligheter. Här är en väldigt bra artikel (fast den är gammal) som visar gurun Thieles klassiska dimensioneringsförslag. De bygger på att man vill åstadkomma samma karakträristik som i butterworth- eller chebyshev-filter, eventuellt i kombination med förstärkarkorrektioner. Även överavstämning kan alltså komma ifråga, om man vill ha maximalt rak d.v.s. butterworth från en liten låda. Och underavstämning i kombination med lägre Qts ungefär som i Svantes violetta kurva patenterade Stig Carlsson redan 1953, för att kompensera för rummets inverkan. (Det har varit en del diskussion om hur denna kurva skulle se ut för t.ex. Carlsson OA-5, men nu tror jag vi har fått alla kort på bordet: Den avstäms till 41 Hz trots att elementets (9710) resonansfrekvens är ca 48 Hz.)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Återgå till DIY-forum