Ny midbas från Zaph-audio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Ny midbas från Zaph-audio

Inläggav Kraniet » 2009-09-03 22:19

För de som missat det. Zaph har utvecklat en egen bas som finns att hitta hos http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8643

mer info http://www.zaphaudio.com/ZA14W08/
http://www.audioheuristics.org/measurem ... 4/ZA14.htm

allt som allt ett väldigt bra element vad det verkar. Mark K menar att det är bättre distsiffror än seas W15cy001 trots att Zaphs element har mindre slaglängd. för 40 dollar verkar det således vara ett riktigt kap
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-03 22:52

Ser ut som en modifierad Tangbandare, mätningen var väl fin om än något för mycket utjämnad.
Men vad sjutton det var ju inte så dyrt, så någon kanske får för sig att köpa en uppsättning och bygga.
Tangbands 3" är ju inte dålig direkt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-04 07:40

jo nog ser det kanske ut som en tangbandare men jag vetinte om det är dom som gjort den. Med tanke på priset så kan det ju vara rimligt. Dock verkar det vara bättre kvalite än vanliga tangband. Ser man till mätningarna så är det definitivt inte ett "vanligt" tangbandelement.
man kan läsa om hans tankar bakom framtagandet av elementet här:
http://www.zaphaudio.com/ZA14W08/design.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-04 08:57

Visst ser Zaphs element intressant ut. På Mark K.s blog finns också en intressant design med Seas Er18 och DXT.

http://audioheuristics.org/blog/?cat=7

/J

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-04 09:26

http://www.lyeco.com.tw/ är det som har byggt. För $40 är det svårslaget.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-04 10:10

Intressant element och kul samt lite imponerande att Zaph tagit fram det.

Som sagt, för priset är det nog svårslaget, sedan kan man fundera över saker som det oroliga mellanregistret (ojämn frekvensgång = resonansbeteende) samt termiskt beteende i den mindre talspolen jämfört med W15.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-04 13:33

roligt att självbyggare går över och blir proffs, mer sånt vill jag se

jag har inte näsa för det där med element men inget säger mig att jag skulle vilja satsa på det, varken konform, utseende, parametrar eller tonkurva är något jag önskar mig
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-04 13:56

speciellt kul tycker jag det är att läsa hans resonemang bakom framtagandet. dvs att han tagit beslut som ger mesta möjliga prestanda för minsta pris. det enda han egentligen konstruerat själv är magnetsystemet. konen är offshelf precis som korg och allt annat vad jag förstår. kontakttrådarna är satta 120grader ifrån varandra (skulle vara 180 men det kunde inte tillverkaren fixa) så konen har jämn belastning.
Det man kan undra är varför det inte är nån tillverkare som konstruerat liknande element förut, det verkar ju inte vara allt för svårt.

Men det är klart man kan ju undra hur han bedömt sina egna insatser på magnetsystemet. Om han tagit "fullt pris" för sin arbetsinsats där alltså.

Annars tycker jag det påminner om Öhmans tankegångar där man utgår ifrån en bild av vad man vill ha sen gör man det som behövs för att uppnå det målet. Uppenbarligen går det att göra mycket med ganska lite bara man vet vad man vill ha.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-04 15:28

Kraniet skrev:speciellt kul tycker jag det är att läsa hans resonemang bakom framtagandet. dvs att han tagit beslut som ger mesta möjliga prestanda för minsta pris. det enda han egentligen konstruerat själv är magnetsystemet. konen är offshelf precis som korg och allt annat vad jag förstår. kontakttrådarna är satta 120grader ifrån varandra (skulle vara 180 men det kunde inte tillverkaren fixa) så konen har jämn belastning.
Det man kan undra är varför det inte är nån tillverkare som konstruerat liknande element förut, det verkar ju inte vara allt för svårt.

Men det är klart man kan ju undra hur han bedömt sina egna insatser på magnetsystemet. Om han tagit "fullt pris" för sin arbetsinsats där alltså.

Annars tycker jag det påminner om Öhmans tankegångar där man utgår ifrån en bild av vad man vill ha sen gör man det som behövs för att uppnå det målet. Uppenbarligen går det att göra mycket med ganska lite bara man vet vad man vill ha.

jag som inte begriper mig på detta undrar vad du menar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-04 16:05

Ja det är inget speciellt med elementet, bara avvägningar som passar hans mål.

Parametrarna är vad de är och gör att elementet har begränsat användingsområde men det kan säkert passa bra i vissa konstruktioner.

Det höga Q-värdet och Fs gör att det är begränsat för ett tvåvägssystem. Den relativt låga känsligheten och lilla talspolen gör att den termiska kompressionen blir långt från optimal om man tänker höga ljudtryck i trevägssystem.

Datorhögtalare, sovrums/kökshögtalare. Mellanregister i trevägssystem med inte alltför höga krav på ljudtryck. Surround/ambience-högtalare samt linesource är några användingsområden jag kan tänka mig.

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-04 16:11

ett inlägg på ht-forumet menade att man ändå kan få till en -8 runt 38 hz vilket med rumsförstärkning ger en rätt så hyffsad basåtergivning.
men visst, även Zaph säger ju att det är ett element i gränslandet mellan midbas och mellanregister.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-05 14:44

Utan att eg tillföra ngt så tycker jag att den ser ut som founteks 5 tummare men med annan magnet?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-05 17:43

Det delar mycket med de MCM element som Zaph har använt tidigare, också byggda av Lyeco.

Återgå till DIY-forum