Hjälp med att beräkna en sub!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
simpsson

Hjälp med att beräkna en sub!

Inläggav simpsson » 2009-09-06 19:00

Hej på er!

Blir min första post här på forumet. Jag håller på med en sub som egentligen påbörjades (planerade och köpte grejorna) för flera år sedan.
Jag har tänkt använda suben till film i första hand, men det är ju inte dumt om den funkar till musik också.
nu är lådan, en 40L basreflex byggd (lite mindre i praktiken eftersom jag inte har gjort avdrag för elementet och stagens volym).

Basen är en 8" Peerless SLS (se länk för data blad).
http://www.tymphany.com/files/products/pdf/830667.pdf

Jag fick hjälp av en kompis med beräkningarna för länge sedan, men nu har man ju glömt bort det mesta, så jag har nu idag laddat hem WinISD och lekt lite för att se hur jag ska stämma av basporten.

Det är nu man inser att man inte riktigt vet vad man pysslar med..hehe.
Skulle behöva lite hjälp här!

Och rent generellt, hur skulle ni gå tillväga om ni skulle bygga en låda till den här basen? Vad ska man sikta på?

Det är dags att man lär sig det här :)

Hur ser det här ut? Vill egentligen stämma av den lägre men lyckas inte få någon fin kurva.
Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-06 19:55

Sätt den i sluten låda där den passar bäst den har för högt qts för att passa i basreflex

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-06 21:14

40 liter sluten. Plugga borten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
simpsson

Inläggav simpsson » 2009-09-07 11:40

Hmm, nu sitter jag iof. på jobbet och kan inte testa, men jag har för mig att när jag testade igår med en sluten låda så hamnade undre gränsfrekvensen runt 50Hz..

Det är ju lite tråkigt när det handlar om en sub?

Om man kompromissar med en port, vad gör man avkall på då isåfall?
Senast redigerad av simpsson 2009-09-07 12:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-07 11:44

Du skall nog lyssna också.... :)

Elementet kräver stor basreflexlåda låda eller aktiv kompensering.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-07 12:24

Eller gör en carlsson-dimensionering: Qts kan minskas med negativ utgångsresistans i förstärkaren, vilken salig Stig gjorde redan 1953(!) eller med en dämpkorg, som det blev i de passiva konstruktionerna på 60-talet. Det är alltså inte "kört", bara för att elementet inte har "rätt" Qts. Gör följande experiment: Pröva med ett annat, lägre Re i högtalarparametrarna; det mosvarar negativ utgångsresistans hos förstärkaren! (Förmodligen ändrar ditt program därmed känsligheten beroende på vilke T/S-parametrar som anges och vilka som beräknas, men det kan du temporärt bortse ifrån.) Tonkurvan med högre dämpning (=lägre Qts) kommer att bli lägre vid den slutna resonansen, ca 60 Hz i ditt fall.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Återgå till DIY-forum