Sennheiser HD480 II: att repa eller icke repa

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
erimos

Sennheiser HD480 II: att repa eller icke repa

Inläggav erimos » 2009-09-09 23:08

Hej,

Köpte ett par HD480II för det facila priset 61kr på tradera nyligen, dock är en av kontakterna lite glapp.

Värre är att jag upplever att det inte finns något ljud alls över ca 12000hz (provat med testtoner på laptopen)

Kan detta hänga ihop på något sätt?

Givetvis är det bara att köpa en ny sladd och prova... men jag har lite tajt ekonomi och vill helst inte ha en alldeles ny fin sennheiser-sladd á 300 spänn...

EDIT

Jo, jag vet inte riktigt vilken version det här är och vet inte vad det är för impedans. skulle ett par hörlurar med hög impedans (tex 600 ohm) kunna ge ovantående fenomen? (inget ljud över en viss frekens)

Jag är medveten om att detta kanske är off topic så det förslår, ber om ursäkt för det. Om någon moderator tycker det passar bättre någon annanstans är jag tacksam för en flytt. (vintage? ) :roll:
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-09-09 23:26

Är det kontakt så är det väl, är det kass diskant trots god kontakt så kanske man kan misstänka annat - uteslut först att det är en kopia t.ex. Lurar på tradera kan vara (förlåt) lurigt :)

Någon annan får svara på det övriga, min första tanke är dock ovanstående. Har det låtit bättre före glappet uppkom är det ju lite skumt.

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2009-09-09 23:39

alltså det är gamla lurar, kanske uppemot 20 år. jag tror det utesluter kopior.

Vad jag menade med yrandet om impedansen är alltså: Skulle ett par hörlurar med så hög impedans som 600 ohm drivna av en macbook pro's utgång ge fenomenet att de högre frekvenserna blir kapade?

( jag vet inte om de är på 600 ohm men det verkar vanligt för modellen, de ska dock finnas i flera olika versioner)
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Återgå till DIY-forum