MDF - Gitarrhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

MDF - Gitarrhögtalare

Inläggav JockScott » 2009-09-18 08:23

Nu inte helt rätt forum men vet att det finns insatta även här. Ska bygga en gitarrhögtalare 1x12:a

Letar efter någon bra högtalare att kopiera alt. om det finns bra beskrivningar (ritningar) och elementval för någon "klon" av något känt. Någon som vet något?

Men jag undrar också vad ni tror om lämpligheten att bygga denna i MDF, har ju en del 16mm hemma. MDF är ju resonansdörr och jag har fått för mig att gitarrhögtalarlådor ska spela med mer än hifilådor. Eller är ex. Plywood det enda som är bra?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-09-18 09:50

/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-18 09:53

Bygg en i plywood och en med MDF och CSD så kan du jämföra och rapportera. :)

Ska också bygga ett cabinet för en tolva. Har en 16ohm greenback liggande. Jag tänkte bygga den som en njurstrålare för att få slankare ljud och mindre stående vågor i rumet. Dessutom tänkte jag bygga in två mindre högtalare riktat åt vardera sidan med möjlighet att skicka effekter i stereo till dom. Bör kunna ge ett större mer spacious sound.

Oavsett hur jag bygger kommer jag att försöka få ner panelvibrationer och resonanser i själv kabinettet.

/Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-18 09:59

Gör du en Open Back högtalare så spelar nog materialvalet minre roll (MDF/Plywood)

Celestion Vintage 30 är ju ett bra element...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-09-18 10:10

Bygg en i plywood och en med MDF och CSD så kan du jämföra och rapportera.

Saken är att jag har några 16mm MDF skivor liggandes, björkplywood är svårt finna, enda som jag hittat här som säljer ligger på 8-900:- /skiva. vanlig furuplywood någon hundring billigare, och ska man sätta tolex alt. konstläder på så spelar kvaliten på plywooden kanske mindre roll. Men en liten kostnadsfråga blir det, iom att det finns MDF redan så några hundringar kan finnas att spara men inte på bekostnad av att det blir mycket sämre med MDF.

Ska nog bygga open back, eller halvöppen iaf. Har faktiskt kollat på Celestion Vintage 30 som element. Kommer koppla det på en rörförstärkare (troligen ett hembygge-madamp) samt en LP gitarr.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-18 10:59

Föreslår oxo Celestion. Det finns mycket nyttigt på deras hemsida, www.celestion.com Kolla t.ex. under Ask Dr Decibel - där finns en hel del om cabinet design.

Jag har själv två G12T-75 som väntar på låda.

De flesta Celestion-elementen finns helt otippat på Ljudia...

Återgå till DIY-forum