Har tänkt, länge, att jag skulle justera eller åtminstone kontrollera mitt RIAA-steg i förförstärkaren. Förförstärkaren är en GAS Thoebe som jag bytte till mig mot ett par hornhögtalare någon på 70-talet. Steget har alltid låtit bra har jag tyckt. Men som sagt nu var stunden kommen och eftersom mitt förvärv, HP 3577A, längtade efter något att göra.
Efter att ha kopplat upp instrumenten och förstärkaren så gjorde jag raskt ett svep av RIAA-steget och normaliserade detta mot en referenskurva( inverterat med +/- 0.02dB nogranhet.) Döm om min förvåning när avvikelserna visade sig på bildskärmen, +1,5 dB/-1 dB, inom frekvensintervallet 30Hz - 10kHz, från referensen och kanalskillnaden var i stort lika grotesk. Med kanalskillnaden menar jag hur väl kurvorna följer varandra, inte referensen. Efter att ha datorsimulerat kopplingen och mätt motstånd och kondensatorer och därefter matchat ihop två nät så skulle det simulerade resultatet bli två kurvor som följer varandra inom 0.05 dB samt följer referensen inom +/- 0.1 dB över frekvensintervallet 10Hz - 20kHz. Raska byten av komponenter och efterföljande mätningar visade att jag nästan nådde fram.
+/-0.075dB i följsamhet mellan kanalerna och +/-0.12dB som största avvikelse (inom området 50Hz-600Hz).
Det var med stor spänning som jag kopplade in steget till anläggningen igen och provade med några kända vinyler. Det var en stor skillnad naturligtvis men den största förbättringen var i stereobilden. Den var väsentligt stabilare och tilllät större variationer av lyssningspositionerna.
Jag skall skaffa mig en GPIB-USB anslutning så att jag kan använda en teoretiskt riktig kurva och inte en mätt referens.