Klet och tätning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Klet och tätning

Inläggav kodapa » 2009-05-14 08:08

Jag är ute efter två saker:
1: Något att täta bakom elementen med?
2: Något att täta baffeln med?
Det är till en testlåda så att jag vill kunna demontera element och baffel.
Det ska gå att köpa lokalt, inga specialprodukter som måste beställas från hifikit.

Användarvisningsbild
Egerwood

Re: Klet och tätning

Inläggav Egerwood » 2009-05-14 08:11

kodapa skrev:Jag är ute efter två saker:
1: Något att täta bakom elementen med?
2: Något att täta baffeln med?
Det är till en testlåda så att jag vill kunna demontera element och baffel.
Det ska gå att köpa lokalt, inga specialprodukter som måste beställas från hifikit.

självhäftande tätlist till dörr och fönster finns i alla byggvaruhus mm.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-14 08:35

Samma prudukt men från hifi-kit. Jag höll på med lite olika "hittepå"-lösningar (gummi silikon) innan jag provade denna. Nu skulle jag inte gå tillbaka. Jag har kört den både bakom baffel och element.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-14 09:18

Jag säger som tidigare att HiFiKits tätningslist är överlägsen alla andra tätningslister för fönster och sådant, för dom är för tjocka och fjädrar för styvt vilket böjer korgen när man drar fast skruvarna.
Om man vill prova nåt "klet" i stället kan man rulla ut en smal sträng häftmassa och lägga som en tätning under högtalarkorgen. Den fjädrar inte för hårt och går ganska bra att ta bort, men inte lika bra som...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-14 10:09

paa skrev:Jag säger som tidigare att HiFiKits tätningslist är överlägsen alla andra tätningslister för fönster och sådant, för dom är för tjocka och fjädrar för styvt vilket böjer korgen när man drar fast skruvarna.
Om man vill prova nåt "klet" i stället kan man rulla ut en smal sträng häftmassa och lägga som en tätning under högtalarkorgen. Den fjädrar inte för hårt och går ganska bra att ta bort, men inte lika bra som...

900 kr i frakt känns lite surt när man köper list för 60 kr. Det kanske blir dörrlist för baffeln och häftmassa för elementen?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-14 10:12

paa skrev:Jag säger som tidigare att HiFiKits tätningslist är överlägsen alla andra tätningslister för fönster och sådant, för dom är för tjocka och fjädrar för styvt vilket böjer korgen när man drar fast skruvarna.

Isf är ju EPDM-skum med halvslutna celler som gjort för detta, även känt som Nitto-skum. Detta formidabla material har räddat mig mången gånger som konstruktör. :wink: Om jag minns produktbladet rätt så kan man anse nitto vara ett skum med helslutna celler vid >60% komprimering, dvs beter sig heltätt. Krosskomprimering sker nånstans vid 90-95%, och materialet tätar bra även efter "krossning" (dvs materialet får bestående skador av komprimeringen). Sålänge tätningen inte är dynamisk, dvs komprimeringen ändras och fogen rör på sig vid användning, så tätar det ju prima.

Materialet finns som enkel- och dubbelhäftande, och utan lim för den som tycker det är kul.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 10:21

kodapa skrev:

900 kr i frakt känns lite surt när man köper list för 60 kr. Det kanske blir dörrlist för baffeln och häftmassa för elementen?

Vilket larvigt argument ;)

Hade det känts bättre omprodukten kostat 1900:- ?

Hifikits tätningslist är deras överlägset bästa produkt. Skitbillig och med superba egenskaper.

Uppenbarliggen så billig att folk retar sig för att fraktkostnaden blir stor i förhållande till materialkostnaden. Det är inte första gången heller.

Och var tusan får du en fraktkostnad på 900 spänn ifrån? Jag förstår ironin, men det kanske inte alla som läser här gör.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-14 10:35

kodapa skrev:

Hur mycket behöver du?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-05-14 10:35

Man kan förskottsbetala till Hifi-kit och så stoppar de listen i ett brev. Kostar bra mycket mindre i frakt då.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-14 11:10

Naqref™ skrev:Man kan förskottsbetala till Hifi-kit och så stoppar de listen i ett brev. Kostar bra mycket mindre i frakt då.

OK, kanske ska ringa dem. Enl. hemsidan blev det 90 istället för 140.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-05-14 11:14

-Martin- skrev:
kodapa skrev:

Hur mycket behöver du?

Om det funkar med något annat till baffeln behöver jag bara list till 2 6,5'' och en diskant. Vill du sälja? :) Jag kommer att behöva mer sedan men då kan jag lägga med det i en större betällning hos Hifi-Kit.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2009-05-14 11:28

Lika bra att beställa en hel rulle direkt, det går åt.. trust me ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-14 11:57

Klart man skall köpa en rulle...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-14 15:57

Jepp, HiFikit har bästa tät listen, och inte e den dyr heller 3kr/m om jag inte minns helt galet och en rulle e på 25m (har jag för mig) :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-09-18 11:27

Någon bor i Hifi-Kit-trakten som har möjlighet att köpa 3-4 meter list och skicka med brev till Falun?
Studentkassan tillåter inte några dyra fraktkostnader - 99kr enligt hemsidan.
Har provat fönsterlist och annat men de är för tjocka och stela, som nämnt i tråden tidigare.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
scoredevil

Inläggav scoredevil » 2009-09-21 19:24

Beställde en rulle idag 60:- + 40:- frakt (kuvert antar jag) om man förskottsinbetalar = 100:-
ring så löser det sig ( till HiFikit allså)

// Henrik
1111001100,1111010101

Återgå till DIY-forum