paa skrev:Jag säger som tidigare att HiFiKits tätningslist är överlägsen alla andra tätningslister för fönster och sådant, för dom är för tjocka och fjädrar för styvt vilket böjer korgen när man drar fast skruvarna.
Om man vill prova nåt "klet" i stället kan man rulla ut en smal sträng häftmassa och lägga som en tätning under högtalarkorgen. Den fjädrar inte för hårt och går ganska bra att ta bort, men inte lika bra som...
Isf är ju EPDM-skum med halvslutna celler som gjort för detta, även känt som Nitto-skum. Detta formidabla material har räddat mig mången gånger som konstruktör.

Om jag minns produktbladet rätt så kan man anse nitto vara ett skum med helslutna celler vid >60% komprimering, dvs beter sig heltätt. Krosskomprimering sker nånstans vid 90-95%, och materialet tätar bra även efter "krossning" (dvs materialet får bestående skador av komprimeringen). Sålänge tätningen inte är dynamisk, dvs komprimeringen ändras och fogen rör på sig vid användning, så tätar det ju prima.
Materialet finns som enkel- och dubbelhäftande, och utan lim för den som tycker det är kul.