Öppna bafflar och nya filter (?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naimare

Inläggav Naimare » 2009-09-21 16:41

Hej,

Jag funderar på att bygga öppna högtalarbafflar (enligt JE Labs ritningar) till ett par Altec 604 element.

Jag undrar nu om, och i så fall hur, jag bör modifiera högtalarfiltren för att elementen skall fungera så bra som möjligt i de öppna bafflarna. Element och filter sitter idag i en större basreflexlåda.

Hälsningar/Naimare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 16:44

Du kommer att behöva kompensera dem aktivt. Piotre kommer säkert kuinna tipsa..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naimare

Inläggav Naimare » 2009-09-22 09:49

Hej,

"Kompensera aktivt" - innebär detta byte av vissa komponenter i filtret eller syftar du på någonting annat...

Jag försökte hitta "piotre" i medlemslistan men fann inget sådant namn..(skall det kanske vara "pjotre"?)

Mvh/Naimare

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 10:12

piotr ska det vara...

Att kompensera aktivt innebär t.ex. att man använder en parametrisk EQ för att kompensera för att tonkurvan faller vid låga frekvenser i en öppen baffel. Beroende på baffelns konstruktion och val av element behöver detta göras på olika sätt.

Det duger alltså (oftast inte) att bara anpassa det passiva filtret för att få det att fungera. Jag känner dock inte till det aktuella elementet eller konstruktionen för att kunna ge några mer specifika råd.

Om du tänker på filtret mellan bas och diskant så är det inte säkert att det behöver modifieras.

Användarvisningsbild
Naimare

Inläggav Naimare » 2009-09-22 11:20

Kalejdokom,

Tack för klargörandet! Jag har en sub som går att finjustera frekvens och nivåmässigt så den kanske kan kompensera i viss mån för den fallande basåtergivningen (?)

Anders

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-22 13:31

Om du har en sub bör du nog överväga att driva dipolerna genom ett (aktivt) högpassfilter, kanske runt 100Hz så att dipolerna kan jobba lite mer effektivt utan att behöva tampas med lågbasen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-22 14:42

Svårt att ge några råd utan info på element och baffel. Det sagt så behövs i regel kompensation för avrullad bas och detta kan göras passivt eller aktivt. Det är i regel inte möjligt att låta en sub fylla i då avrullningen sätter in relativt högt upp.. beroende på baffelns form och storlek.

Som nämnts kan ev. det befintliga filtret fungera hjälpligt mellan elementen men det lär inte bli perfekt och i regel behöver man både kompensera för den lågfrekventa kortslutningen runt baffeln samt för den puckel i frekvenskurvan som uppstår där det bakåt strålande ljudet summerar i fas med det framåt strålande.

De extra komponenter som förs in i filtret kan ändra på funktionen av de befintliga och du får nog förbereda dig på ett nytt filter.

Passiv kompensering innebär stora spolar vilket tar ner känsligheten på systemet. Kör du aktiv kompensering behåller du känsligheten på systemet ovan den punkt där baffelns kortslutning sätter in.

/Peter

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2009-09-24 11:36

Då 604:ans filter delar kring 1500Hz och (om det är orginal) inte har någon speciell kompensation för baffelstorlek, golvreflex etc. så lär du inte behöva ändra filtret p.g.a. en öppen baffel.

604:an är ganska kortslagig så man kan inte kompensera speciellt mycket i basen innan den börjar komprimera. Öppna bafflar behöver långa slglängder och stor mambranyta om de ska basa.

Och om du istället bygger en basreflexlåda på 150-200l så behöver du ingen sub eller kompensation för basen heller........... :D
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Naimare

Inläggav Naimare » 2009-09-24 11:54

Hej BellsnWhistles :lol: ,

Jag har orginallådorna idag (620A heter den visst på Altec språk) som är på ca 300 liter samt orginalfiltren.

Lådorna är tillverkade i MDF (tror jag) med ekfaneér. De är tyvärr ganska slitna.

Idén var att testa öppen baffel eftersom många anser att denna lösning ger en överlägsen återgivning i vissa avseenden (inget lådljud, öppnare återgivning, bättre perspektiv, etc).

Ett alternativ är att bygga nya stabiliare lådor, i t.ex. 22mm björkplywood, men det kostar en del om man skall utnyttja snickerihjälp.

Är öppna bafflar ett dåligt alternativ?

Mvh/Naimare

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Re: Öppna bafflar och nya filter (?)

Inläggav BellsnWhistles » 2009-09-24 13:15

Naimare skrev:Är öppna bafflar ett dåligt alternativ?

Efter att under många års tid haft åtskilliga olika kommersiella dipoler (Magnepan och elektrostater) samt dessutom experimenterat med olika dynamiska dipolkonstruktioner så tycker jag inte att de är intressanta.

"Öppenheten" och luftigheten är enl. mig inte "bättre" än t.ex. de tidiga Carlssonmodellerna, däremot så får du med dipoler en massa lustiga bieffekter.
En är stora problem i basen, en annan är onaturlig spridning av ljudet i rummet.
Passera en spelande dipol (t.ex. framifrån till bakom) så förstår du vad jag menar.

Men jag är den sista att förneka en viss charm hos denna högtalartyp (också). Det är alltid kul att testa!
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Återgå till DIY-forum