Projektarbete

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

larsp91

Projektarbete

Inläggav larsp91 » 2009-09-25 08:20

Hej! Jag går sista året i gymnasiet, och jag funderar på om man skulle kunna bygga en högtalare/medhörning som projektarbete. Jag inser att det kan vara mycket arbete, men det ska det vara i ett projektarbete.
Det jag undrar är om det är en bra ide, och skulle gärna uppskatta tips, förslag på böcker/personer att kontakta m.m.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Projektarbete

Inläggav soundbrigade » 2009-09-25 09:11

larsp91 skrev:Det jag undrar är om det är en bra ide, och skulle gärna uppskatta tips, förslag på böcker/personer att kontakta m.m.

Men du har ju ett helt djävla foru... du har ju ett helt underbart forum.

Kan du utveckla lite mer: hur skulle du kunna tänka dig att det skulle se ut, ungefär storlek, princip (sluten, BR ...), kostnad ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-25 10:09

larsp91 skrev:Hej! Jag går sista året i gymnasiet, och jag funderar på om man skulle kunna bygga en högtalare/medhörning som projektarbete.

Har du någon intresserad lärare som kan vara handledare?

Att bygga en högtalare kan vara jättelätt: köp ett färdigt paket med allt som behövs från Hifi-kit. Det kan också vara mer komplicerat: börja med att forska på hur hörseln funkar och sluta vid en färdig produkt 10 år senare. Här på forumet finns representanter i bägge lägren!

Någonstans där emellan kan nog vara vettigt i ditt fall, skulle jag gissa...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-25 10:58

larsp91 skrev:... bygga en högtalare/medhörning ...

Det här låter inte som Hi-fi. Handlar det om medhörning för musicerande? I så fall till vad och i vilken miljö? Tänker du att det även ska inbegripa förstärkare?

Jag tycker att det låter som ett utmärkt projektarbete.

larsp91

Inläggav larsp91 » 2009-09-25 13:04

Jag är inte så bevandrad inom högtalare. Den erfarenhet jag har består av att jag har ljudet i en kyrkan med jämna mellanrum och har även medverkat som ljudtekniker vid några mindre föreställningar.

Jag hade tänkt att den högtalare jag bygger skulle användas som medhörning i kyrkan där jag bor, storleken tänkte jag väl mig därför som en vanlig medhörning, om man nu kan säga så. Jag har en bild i huvudet av en sådan medhörning som man lägger ner på golvet och som lutar in mot bandet som spelar. Kostnaden får väl inte vara jättehög. Får 400 kr i bidrag från skolan tror jag, kanske kan få något litet av kyrkan, sen kanske jag kan ta en del från egen ficka. Jag ska undersöka min budget. Kanske kan ligga nånstans mellan 1500-2500. Det blir väl kanske billigare (och svårare) ju mer man bygger själv.

Jag vill gärna hålla konstruktionen hyfsat enkel, men jag måste lägga ner ca 86 timmar på den + den skriftliga rapporten om arbetet, och jag vill gärna göra en del beräkningar på det elektriska eller akustiska, för att relatera arbetet till mitt program, NV.

Om jag har någon intresserad lärare vet jag inte, men jag kan nog ta reda på det.
Miljön den ska vara i är i en kyrksal, där salen kanske är ca 10x30 m och kanske 4-5 m i tak. Medhörningen skulle komma att användas när band eller kör/solosångare sjunger på scenen.
Jag tror att den måste ha inbyggd förstärkare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-26 00:06

Ok, då förstår jag tillämpning och "lämplig nivå" - jag har också ett förflutet som ljudtekniker i en kyrka och mixat allt från en ensam solist till amerikanska gospelkörer på 60 pers med fullt komp...

"Problemet" med en monitor för detta bruk jämfört med en hifi-högtalare är att man oftast inte behöver lägga så mycket krut på filter och anpassning av lådor för att få till en bra PA-monitor. Det handlar mest om att matcha en bredbands-bas med ett diskanthorn och sedan bygga en robust låda som håller för mobilt bruk. Du kan ju i och för sig bygga en basreflex och då ingår ju ett beräkningsmoment för att välja rätt avstämning (storlek på basreflexrör kontra lådvolym).

Det är dock ingen konst att lägga 86 timmar på att bygga en fin låda med vinklar, hörnskydd, handtag och terminaler. Ett tips är att dokumentera varje moment med mycket bilder - då kan du göra en fyllig presentation av hur du gick till väga. Här på Faktiskt.se är vi särskilt förtjusta i bilder...

Här följer konkreta förslag på prisvärda komponenter:

Bas: 10" P.audio (med neodyniummagnet som håller nere vikten):
http://www.ljudia.com/hogtalarelement-s ... 0s-p78502/

Diskant:
http://www.ljudia.com/hogtalarelement-s ... 06-p78555/

Inbyggnadsförstärkare:
http://www.scenpuls.se/index.php?option ... ct_id=1207

De här komponenterna är de absolut billigaste som ändå ger en mycket bra aktiv högtalare för dina behov. Lycka till!

Återgå till DIY-forum