Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Kan jag få ett normalt svar av någon som inte är GT-förgiftad
Det under förutsättning att herrarna grus inte ägnar sig åt ordmärkeri utan försöker (till den grad de är kapabla till det denna sena timma) att försöka förstå vad trådställaren faktiskt är ute efter![]()
Man skulle kunna dryfta sig till att dra följande slutsatser:
a) De båda herrarna ovan vill göra narr av mig. Sådär kul sätt att använda forumet.
b) De båda herrarna tycker illa om mig. Cool.
c) De båda herrarna vill påtala att frågeställningen är felaktig. Inte gjort på ett cool sätt.
d) De båda herrarna vill visa att de minsann är kunnigare och jag är obildad. Inte cool sätt att använda forumet. Framstår som om de är självgoda jävlar.
Föredrar ett mindre ironiskt bemötande, om inte själva poängen är att forummedlemmar (särskillt de som inte känner er eller är nya på forumet) skall våga fråga saker som de undrar över utan att de känner sig som idioter efteråt.
Om man inte vågar fråga, så får man aldrig veta. Och era svar leder just till det. Att man inte vågar fråga.
Kanske något att fundera över.
Det är ingen billig diskant direkt..lennartj skrev:Kanske i någon av Carlssons 80-talare, eller i bil på A-stolpe eller blind triangel i dörren vid backspegelinfästningen?
Är den dyr?
En rätt systematisk faktiskt-replik. Ponera att jag just nu känner mig rätt kass efter att dessa två giganter just idiotförklarat mig. Åtminstonde känns det så.Ragnwald skrev:Som man ropar i skogen får man svar. Heter det visst.![]()
Lägg fram lite om din tanke med elementet och varför du tror att det är värt att offra tid på det. Så kommer nog de reaktioner du önskade.
Ja, nu närmar vi oss intressanta spörsmål.nolimitsoya skrev:Eller, hmm... om man trixar till det med några latjo baffelreflexer där vid 4-5k ungefär kanske man kan få en ganska jämn uppåtgående tendens i 0°?
MagnusÖstberg skrev:En rätt systematisk faktiskt-replik. Ponera att jag just nu känner mig rätt kass efter att dessa två giganter just idiotförklarat mig. Åtminstonde känns det så.Ragnwald skrev:Som man ropar i skogen får man svar. Heter det visst.![]()
Lägg fram lite om din tanke med elementet och varför du tror att det är värt att offra tid på det. Så kommer nog de reaktioner du önskade.
Är det då troligt att jag ställer följdfrågor och riskerar att få känna mig än mer korkad?
Densen skrev:Här är en länk med lite att läsa om konstruktionen.
http://www.patents.com/Low-profile-tweeter-lateral-air-chamber/US6968069/en-US/
Bill50x skrev:Som ett rent amatörinlägg... Ett sådant diskantelement borde vara mindre beroende av kringmiljön (den akustiska).
/ B
RogerGustavsson skrev:Jag tror den kan vara tänkt för användning i bil. Det är min erfarenhet att de bilar där diskanten sitter vid vindrutan lite à la Carlsson/Larsen ger bäst ljudperspektiv/ljudbild. Ljudbilden faller inte alls lika mycket mot närmsta dörr på det viset. Tror också det kan vara bra om diskanterna delas så lågt det går för att få mera ljud framifrån än från sidan/dörren.
Naqref skrev:Den där diskanten skulle man kunna tänka sig att använda i en orthoakustisk högtalare. Blir nästan perfekt automatiskt utan att man behöver slösa med känslighet och ha ett filter som lyfter i toppen.
MagnusÖstberg skrev: Vad ser du för fel vid 2Khz?
Hur skulle en "korrekt"utformad baffel kunna ordna problemen vid 5Khz? Beskriv gärna vad man skulle göra och vilka effekter varje del har.
Registren över 5Khz är det som jag funderar mest över. Vad är tanken med det? Vad är målsättningen med så stor variation i frekvensrespons i de olika riktningarna? Hur kan man använda sig av det? Kort sagt - vad kan deras tanke tänkas vara? När är det positivt att den reflekterande energin* är så tillsynes mindre, är det måhända praktiskt i ett kalt modern rum? Är det kanske så att man måste designa elementet med en sådan responskurva som sedan får justeras med ett filter för att få en så kraftigt sänkning frekvensresponsen off-axis? Alltså att man ser applikationer där man VILL att energiutstrålningen off-axis skall vara mycket lägre? När skulle det vara önskvärt, någon ide om tänkta applikationer?
* alltså den minskade sidoutstrålningen borde ju resultera i mindre rumsreflektioner.
//jag ställer gärna dumma frågor men önskar inga dumma svar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster