Hur kan man använda en sådan här diskant....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Hur kan man använda en sådan här diskant....

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 00:30

.....där on-axis stiger kraftigt men 30/60 grader faller av mjukt?

SS d2904-6000
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-26 00:37

Man kopplar + på förstärkaren till + på diskanten och - på förstärkaren till - på diskanten. Oftast vill man ha ett delningsfilter och då kopplar man diskanten till delningsfiltret.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 00:50

Alltid? Aldrig polvänt? 8O

Kan man få ett seriöst svar av någon som inte ätit ruttna ägg? ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-26 00:55

Okej, här kommer ett seriöst svar:

Man kör ström igenom den ömsom hit och ömsom dit.
Det bör ömsa minst ett par tusen gånger i sekunden.
Då kommer det ljud ut ur diskanten.

Det är så man använder den.

Om man tycker att det låter för påträngande om den,
så kan man alltid byta ut den till en distant-högtalare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 01:09

Kan jag få ett normalt svar av någon som inte är GT-förgiftad ;)

Det under förutsättning att herrarna grus inte ägnar sig åt ordmärkeri utan försöker (till den grad de är kapabla till det denna sena timma) att försöka förstå vad trådställaren faktiskt är ute efter :?

Man skulle kunna dryfta sig till att dra följande slutsatser:

a) De båda herrarna ovan vill göra narr av mig. Sådär kul sätt att använda forumet.
b) De båda herrarna tycker illa om mig. Cool.
c) De båda herrarna vill påtala att frågeställningen är felaktig. Inte gjort på ett cool sätt.
d) De båda herrarna vill visa att de minsann är kunnigare och jag är obildad. Inte cool sätt att använda forumet. Framstår som om de är självgoda jävlar.

Föredrar ett mindre ironiskt bemötande, om inte själva poängen är att forummedlemmar (särskillt de som inte känner er eller är nya på forumet) skall våga fråga saker som de undrar över utan att de känner sig som idioter efteråt.

Om man inte vågar fråga, så får man aldrig veta. Och era svar leder just till det. Att man inte vågar fråga.

Kanske något att fundera över.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-26 01:31

Som man ropar i skogen får man svar. Heter det visst. :)

Lägg fram lite om din tanke med elementet och varför du tror att det är värt att offra tid på det. Så kommer nog de reaktioner du önskade. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-26 01:31

Kan man inte bara ge blanka :twisted: i hur det ser ut jättemånga grader utanför lyssningsvinkeln vid så höga frekvenser? :oops:

Eller, hmm... om man trixar till det med några latjo baffelreflexer där vid 4-5k ungefär kanske man kan få en ganska jämn uppåtgående tendens i 0°?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-26 01:41

Kanske i någon av Carlssons 80-talare, eller i bil på A-stolpe eller blind triangel i dörren vid backspegelinfästningen?
Är den dyr?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-26 01:52

MagnusÖstberg skrev:Kan jag få ett normalt svar av någon som inte är GT-förgiftad ;)

Det under förutsättning att herrarna grus inte ägnar sig åt ordmärkeri utan försöker (till den grad de är kapabla till det denna sena timma) att försöka förstå vad trådställaren faktiskt är ute efter :?

Man skulle kunna dryfta sig till att dra följande slutsatser:

a) De båda herrarna ovan vill göra narr av mig. Sådär kul sätt att använda forumet.
b) De båda herrarna tycker illa om mig. Cool.
c) De båda herrarna vill påtala att frågeställningen är felaktig. Inte gjort på ett cool sätt.
d) De båda herrarna vill visa att de minsann är kunnigare och jag är obildad. Inte cool sätt att använda forumet. Framstår som om de är självgoda jävlar.

Föredrar ett mindre ironiskt bemötande, om inte själva poängen är att forummedlemmar (särskillt de som inte känner er eller är nya på forumet) skall våga fråga saker som de undrar över utan att de känner sig som idioter efteråt.

Om man inte vågar fråga, så får man aldrig veta. Och era svar leder just till det. Att man inte vågar fråga.

Kanske något att fundera över.

Magnus, alla dina alternativ från a till d är felaktiga. Jag kan ju egentligen bara svara för mig, men just i detta fall tror jag att det gäller även Ingvar. Om jag har fel så får IÖ rätta mig.

För att skriva som vi gör måsta vi på ett eller annat sätt gilla personen som vi raljerar lite med och känna oss lite hemtama. Det är en form av upplevd gemytlighetskänsla. Jag i alla fall måste känna mig lite hemtam för att kunna vara skojfrisk. Det kan vara svårt ibland att veta när jag skojar och inte skojar och det är lite likadant med Ingvar anser jag. Vi kan ibland skoja med dig och ibland kan vi bli frustrerade.

Ingvar, i detta inlägg tar jag mig friheten att även svara för dig. Jag tar den risken. Jag är på gott humör och jag lyssnar just nu på Koffes musiktips (då blir man på gott humör :) )

Magnus, hur är det själv? Då du känner för att skoja med någon, är det för att du känner dig hemtam med denne eller är det för att du känner fientlighet? Jag tror jag redan vet svaret om jag känner dig rätt. I detta fall ser jag ingen skillnad mellan oss. Kan man inte skoja lite med varandra med glimten i ögat så är det något som är fel. Jag gillar verkligen Ingvars inlägg i detta fall eftersom jag ser det som skrivet med mycket värme. Jag tycker faktiskt hans inlägg är roligt och jag är övertygad om att han tyckte det var roligt att skriva det. Du må ursäkta oss, men en sak kan jag säga och det är att då jag har skrivit så har jag gjort det med värme i hjärtat och jag tror att det även gäller för Ingvar.

Ha en fortsatt trevlig lördagsmorgon. Jag är tämligen övertygad om att både Ingvar och jag kommer att ge dig ett seriöst svar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 02:19

lennartj skrev:Kanske i någon av Carlssons 80-talare, eller i bil på A-stolpe eller blind triangel i dörren vid backspegelinfästningen?
Är den dyr?
Det är ingen billig diskant direkt..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 02:25

Ragnwald skrev:Som man ropar i skogen får man svar. Heter det visst. :)

Lägg fram lite om din tanke med elementet och varför du tror att det är värt att offra tid på det. Så kommer nog de reaktioner du önskade. :wink:
En rätt systematisk faktiskt-replik. Ponera att jag just nu känner mig rätt kass efter att dessa två giganter just idiotförklarat mig. Åtminstonde känns det så.

Är det då troligt att jag ställer följdfrågor och riskerar att få känna mig än mer korkad?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 02:37

nolimitsoya skrev:Eller, hmm... om man trixar till det med några latjo baffelreflexer där vid 4-5k ungefär kanske man kan få en ganska jämn uppåtgående tendens i 0°?
Ja, nu närmar vi oss intressanta spörsmål.

Vill man så kan man ju med ett givet element öka känsligheten med te x en liten waveguide (ny frontplatta) och sedan ta ner responsen med filter. Det borde minska belastningen på elementet i sig, men ändå behålla energi- och frekvensrespons linjärt.

Kanske finns en liknande tanke med elementet som är så självklart för en van konstruktör, men som för en enkel novis som mig gör att elementet ser oanvändbart ut?

Jag utgår från att det finns en självklarhet hos elementet som jag missar mer än att Scan-Speak producerat ett relativt dyrt element som är "dumt"...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-26 02:49

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:Som man ropar i skogen får man svar. Heter det visst. :)

En rätt systematisk faktiskt-replik. Ponera att jag just nu känner mig rätt kass efter att dessa två giganter just idiotförklarat mig. Åtminstonde känns det så.

Är det då troligt att jag ställer följdfrågor och riskerar att få känna mig än mer korkad?

Varför känns det så? Vi har ju egentligen gett totalknasiga svar, men de är ändå ganska raka och med glimten i ögat. För mig var det naturligt att svara som jag gjorde. Jag bara är sån.

Vad gäller frekvensgången så kan jag säga att den i just deras mätning ser konstig ut, men med lämplig baffel så kanske man kan fixa problemet kring 5 khz. Felet kring 2 kHz syns även i impedanskurvan. Men låt säga att en optimalt anpassad baffel får området kring 5 kHz att bli rakt, hur ser mätningarna då ut ovanför 5 kHz? Kan elementet vara intressant i någon tillämpning? Tveksamt säger jag, men om någon har ett högtalarkoncept där denna diskant är som klippt och skuren, ja då finns det troligtvis inte några alternativ. För mina normala tillämpningar är diskanten ovanför 7 kHz alldeles för riktad.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 03:21

Vad ser du för fel vid 2Khz?

Hur skulle en "korrekt"utformad baffel kunna ordna problemen vid 5Khz? Beskriv gärna vad man skulle göra och vilka effekter varje del har.

Registren över 5Khz är det som jag funderar mest över. Vad är tanken med det? Vad är målsättningen med så stor variation i frekvensrespons i de olika riktningarna? Hur kan man använda sig av det? Kort sagt - vad kan deras tanke tänkas vara? När är det positivt att den reflekterande energin* är så tillsynes mindre, är det måhända praktiskt i ett kalt modern rum? Är det kanske så att man måste designa elementet med en sådan responskurva som sedan får justeras med ett filter för att få en så kraftigt sänkning frekvensresponsen off-axis? Alltså att man ser applikationer där man VILL att energiutstrålningen off-axis skall vara mycket lägre? När skulle det vara önskvärt, någon ide om tänkta applikationer?

* alltså den minskade sidoutstrålningen borde ju resultera i mindre rumsreflektioner.

//jag ställer gärna dumma frågor men önskar inga dumma svar.
Jag saknar dig.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-26 08:53

Här är en länk med lite att läsa om konstruktionen.

http://www.patents.com/Low-profile-tweeter-lateral-air-chamber/US6968069/en-US/

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 09:22

Densen skrev:Här är en länk med lite att läsa om konstruktionen.

http://www.patents.com/Low-profile-tweeter-lateral-air-chamber/US6968069/en-US/

Gäller det även D2904/60000? Diskanten har fått en helt annan beskrivning och för mig tillsynes mycket trevligare diagram med efterföljaren (?) D2904/60200....

Men kanske vikte sig Scan-Speak för alla oss som inte förstod idén med den??
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-26 09:26

Den där diskanten skulle man kunna tänka sig att använda i en orthoakustisk högtalare. Blir nästan perfekt automatiskt utan att man behöver slösa med känslighet och ha ett filter som lyfter i toppen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-26 09:27

Jomen, den där är jättefin.

Den ger hela 6 dB diskantlyft, och tillsammans med 5 dB i inspelningsmikrofonen och 8 dB i mastringen når man nästan upp till de önskade 20 dB diskantlyft som lyssnarna vill ha nuförtiden. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-26 09:30

Som ett rent amatörinlägg... Ett sådant diskantelement borde vara mindre beroende av kringmiljön (den akustiska).

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-26 09:33

Bill50x skrev:Som ett rent amatörinlägg... Ett sådant diskantelement borde vara mindre beroende av kringmiljön (den akustiska).

/ B

Det beror ju som vanligt på hur man använder den.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-26 10:38

Jag tror den kan vara tänkt för användning i bil. Det är min erfarenhet att de bilar där diskanten sitter vid vindrutan lite à la Carlsson/Larsen ger bäst ljudperspektiv/ljudbild. Ljudbilden faller inte alls lika mycket mot närmsta dörr på det viset. Tror också det kan vara bra om diskanterna delas så lågt det går för att få mera ljud framifrån än från sidan/dörren.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-26 11:59

RogerGustavsson skrev:Jag tror den kan vara tänkt för användning i bil. Det är min erfarenhet att de bilar där diskanten sitter vid vindrutan lite à la Carlsson/Larsen ger bäst ljudperspektiv/ljudbild. Ljudbilden faller inte alls lika mycket mot närmsta dörr på det viset. Tror också det kan vara bra om diskanterna delas så lågt det går för att få mera ljud framifrån än från sidan/dörren.

Precis vad jag tänkt drista mig att påstå! :D

Med risk för att som MÖ, känna sig som en idiot i det prominenta sällskapet :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-26 13:20

jag letar alltid efter diskanter med en förhöjd tonkurva onaxis, allt annat låter väldigt illa, dock var exemplet ovan inget jag önskar mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 14:29

Naqref skrev:Den där diskanten skulle man kunna tänka sig att använda i en orthoakustisk högtalare. Blir nästan perfekt automatiskt utan att man behöver slösa med känslighet och ha ett filter som lyfter i toppen.

Om man gör en orthoakustisk högtalare är det då egalt, eller önskvärt att förhöjningen sker just on-axis?

Hur skulle man i annat fall kunna åstakomma just ett sådant spridningsmönster, alltså om det inte finns i grundkonstruktionen?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-26 14:38

jag tror man kan leta efter en diskant med hög känslighet så man kan tilta tonkurvan för en liknande effekt, så brukar man iallafall göra i andra sammanhang, men ortoprincipen kanske skiljer
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 14:45

Men om man tilltar tonkurvan gör man väl det i alla riktningar?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-26 15:23

MagnusÖstberg skrev: Vad ser du för fel vid 2Khz?

Hur skulle en "korrekt"utformad baffel kunna ordna problemen vid 5Khz? Beskriv gärna vad man skulle göra och vilka effekter varje del har.

Registren över 5Khz är det som jag funderar mest över. Vad är tanken med det? Vad är målsättningen med så stor variation i frekvensrespons i de olika riktningarna? Hur kan man använda sig av det? Kort sagt - vad kan deras tanke tänkas vara? När är det positivt att den reflekterande energin* är så tillsynes mindre, är det måhända praktiskt i ett kalt modern rum? Är det kanske så att man måste designa elementet med en sådan responskurva som sedan får justeras med ett filter för att få en så kraftigt sänkning frekvensresponsen off-axis? Alltså att man ser applikationer där man VILL att energiutstrålningen off-axis skall vara mycket lägre? När skulle det vara önskvärt, någon ide om tänkta applikationer?

* alltså den minskade sidoutstrålningen borde ju resultera i mindre rumsreflektioner.

//jag ställer gärna dumma frågor men önskar inga dumma svar.

Vid 2 kHz så har elementet ett resonanslikt beteende. Det syns i impedanskurvan. Oftast syns det tydligt vid distorsionsmätning.

För att fixa problemet vid 5 kHz så måste jag ha elementet och göra egna mätningar innan jag kan komma med förslag. Man kan nog simulera fram en lösning, men mina lösningar brukar vara svårsimulerade eftersom jag gärna använder invecklade former för att få det spridningsmönster jag vill ha. Hur frekvenskurvan därefter skulle se ut är lite svårt att säga, tycker jag. Troligtvis skulle 15 gradersvinkeln bli hyfsad. För att ha 28 mm talspolediameter så har den nog hyfsad spridning. Man kanske skulle prova elementet :) Jag skulle mäta distorsion först för att se om det lönar sig att trixa med baffel.

Vad gäller dess förträfflighet i ortoakustiska högtalare så skulle jag säga; kanske möjligtvis tveksamt kanske. Stig själv skulle nog helst sett att den gick högre upp i frekvens i 25-30 gradersvinkeln. Sedan undrar jag om skillnaden är så stor gentemot andra element i 60 gradersvinkeln. Däremot finns det diskanter där nivån vid 30 grader ligger närmare noll grader. I detta element så ligger 30 graders nivån mitt emellan noll grader och 60 grader. Det kanske beror på dess 28 mm talspolediameter tillsammans med dess övriga parametrar.

MvH
Peter

Återgå till DIY-forum