Fixat! (J-a Infected Mushroom!)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Fixat! (J-a Infected Mushroom!)

Inläggav PerStromgren » 2009-04-18 14:56

Nu har det hänt: Infected Mushroom har skördat sitt första offer hos Strömgrens... Min femtonåring och jag blev för upphestade av IM och lät volymkontrollen skena iväg! En av de fyra 12-tummarna gav upp och distade mer än 100% när jag svepte den. :(

Jag har nu monterat isär.

Bild

Bild

och upptäckte att ena kanten ruttnat och släppt. Nu är frågan, hur vet jag att inte talspolen har kvaddat, det är svårt att avgöra, eftersom dett är så svårt att centrera den med bara händerna. Finns det något trick? Ett alternativ till nytt element är ju att försöka restaurera kanten och hoppas att det ordnar sig, men det tar ju litet tid och kraft. Någon som röster emot?

Bild

Alla tips och idéer är välkomna i denna min sorgsna tid!

(Det går att köar på bara tre cylindrar, men det bär emot.)

Och IM har nu portats från finlyssningsrummet! :evil:
Senast redigerad av PerStromgren 2009-09-29 22:05, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-18 16:30

tur att du inte spelade nithin sawney då
du får dubbla antalet basar
så är det bara att grilla på :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-04-18 17:00

Jag tycker helt klart det är dags för en uppgradering, klarar inte anläggningen att spela IM på hög volym så är det ingen riktig anläggning! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-18 17:07

usch så tråkigt, men att lyssna på im 8O

centrera konen gör proffsen med schims/distanser som man sticker ner mellan talspole och polstycket, med en likspänning förflyttar man konen för att få tryck på limningen, casco har lämpliga kontaktlim
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-18 17:28

celef skrev:usch så tråkigt, men att lyssna på im 8O

Jag vet, jag vet! Jag var väl inte helt nykter, eller nå't. Jag hade ju en tonåring som gisslan i alla fall, jag satt inte där i min ensamhet och lyssnade på slikt! :)

celef skrev:centrera konen gör proffsen med schims/distanser som man sticker ner mellan talspole och polstycket,

Jag har kantat om ett par andra baasar och använde just den tekniken. Frågan är om omkatning duger i detta fall, eller om talspolen är väck.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-04-18 17:38

Ja sån där melodikryssanläggning kan du inte ha när du har tonårsbarn hemma.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-18 17:45

perstromgren skrev:
Jag har kantat om ett par andra baasar och använde just den tekniken. Frågan är om omkatning duger i detta fall, eller om talspolen är väck.

Den brukar plattas till längst ner, dra uppåt i konen så borde det väl kännas om spolen hakar i magneten. Ibland släpper några varv tråd också, då kan det låta risigt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-18 17:51

rexq skrev:Ja sån där melodikryssanläggning kan du inte ha när du har tonårsbarn hemma.

Nej det är sant, men de har egen utrustning som kan mangla en del bas, som tur är.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-04-18 17:54

Precis som Phon skriver så är väl risken att den stukats till i botten eller att nåt/några varv lossnat. Man borde nästan kunna känna om talspolen verkar ok genom att försöka centrera talspolen och röra elementet fram och tillbaka (om man kan tänka sig hur en hel talspole skall kännas om man inte riktigt centrerat rätt..)

Dom flesta element brukar ju ha tillräckligt stort spel så att man skall kunna centrera med händerna och röra lite grann utan att det skrapar i, är detta helt omöjligt så är det mer troligt att talspolen är sönder.

Du skulle också kunna peta i plast eller papper mellan polstycke och talspole, då borde man känna om det är något mer som skrapar/tar i än själva pappret som centrerar.

Lycka till och hoppas talspolen är hel så det räcker med omkantning!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-18 17:54

phon skrev:
perstromgren skrev:

Den brukar plattas till längst ner, dra uppåt i konen så borde det väl kännas om spolen hakar i magneten. Ibland släpper några varv tråd också, då kan det låta risigt.

Det går att dra upp konen en bra bit, men det strävar emot, men det tolkar jag som att den går emot kanterna, inte att den hakar i i underkant.

Jag ska nog satsa på en omkantning, det kostar ju ingen förmögenhet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-04-18 17:57

Kom på en sak till: Beroende på hur spidern ser ut kanske du kan skära loss den från elementkorgen så du får loss hela konen? Det kräver dock att du kan skära på sådant sätt att det går att limma tillbaka igen... På så sätt kan man fixa till en stukad eller trasig talspole, jag limmade dit några lossnade varv på en för länge sen.
Senast redigerad av norman 2009-04-18 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-18 17:57

norman skrev:Dom flesta element brukar ju ha tillräckligt stort spel så att man skall kunna centrera med händerna och röra lite grann utan att det skrapar i, är detta helt omöjligt så är det mer troligt att talspolen är sönder.

Nej, omöjligt är det inte, det går att flytta konen upp och ner om man lyckas med cetreringen.

Är det någon som kan gissa (eller rentav vet) modellbetcekning på elementet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-18 17:59

norman skrev:Kom på en sak till: Beroende på hur spidern ser ut kanske du kan skära loss den från elementkorgen så du får loss hela konen? Det kräver dock att du kan skära på sådant sätt att det går att limma tillbaka igen...

Att skära loss den skulle gå fint, men att limma dit den igen, är nog ett jobb som kräver bättre handlag än undertecknad besitter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-04-18 21:59

Modellen är (eller är en variant av) Peerless 303 SWF/831573 om jag inte minns fel...

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-04-18 22:00

Lossa spider från elementkorgen m h a thinner som löser upp limmet.
Då blir det enkelt att limma tillbaka allt sedan med shims i magnetgapet.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-29 22:16

Nu är allt frid och fröjd och mina SW-63 spelar snällt igen! Vi (min brother-in-crime alias lillkillen och jag) provade Never Never Land så att rutorna svängde och det gick fin-fint! "Melodikryssarstereo", ha!

Det visade sig att det inte var något fel på talspolarna, så jag köpte nya kanter från Australien och monterade på tolvorna. Så här fina blev de:
Bild

Lådan såg ut så här under monteringen:

Bild

Jag jobbade, allt medan stereokatten Zingo låg bedrövad bredvid, men sin krage. Hon har varit i närkontakt med grannkatten och fått sig en hurring på ryggen, som nu måste skyddas mot hennes slickande, Stackars Zingo! Och inte får hon gå ut heller, hon är dödsarg!

Bild

Hon blir bra på några dagar och husses SW-63 är friska! Hurra!

Jag trodde inte att jag skulle sakna botten i ljudbilden som jag faktiskt gjort. Där ser man.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-29 23:10

blir det "hornljud" när katten jamar nu?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-30 00:14

Heja, Per :) Zingo blir snart bra. :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-30 01:10

Bra jobbat!

Märkligt det där med katter. Vår katt fick också ett bett på ryggen som blev infekterat. Jätteinfekterat faktiskt.
Det blev operation och stora dränslangar tvärs över ryggen. Mycket, mycket olycklig katt. Med tratten på blev han lika smidig som en elefant i en porslinsbutik.

Det händer tydligen när katterna muckat. När sen den ena ger upp och vänder ryggen till biter den andra till. Typiskt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-30 01:16

Fin kanter, grattis! :)

Fin katt också, slipper snart tratten. Katter har bra läkkött.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-30 08:56

housemicke skrev:blir det "hornljud" när katten jamar nu?

Det ligger faktiskt något i det! Hon är, som jag skrev, utomordentligt arg för att hon inte får gå ut, och låter mer än vanligt när hon ger uttryck för ilskan. Tratten stöder grundtonen, låter det som!

Hon får dessutom en märklig gångart med tratten, märkligt svajig. Jag vet inte varför, men jag gissar att hon måste skanna av omgivningen och svänga med huvudet. Och hon går på saker hela tiden, förmodligen används morrhåren att sikta med i vanliga fall.

Tack för gratulationer, det blev mycket skojigare att lyssna nu! En inte bidragande orsak är att jag dragit mig för jobbet och har haft det hängande över mig. Att byta kanter går väl an, men att bryta sig in i lådorna tar en halv evighet. Tyget sitter klamrat med tusen klammer. Innanför tyget sitter stålgaller, klamrat med tusen klammer till! Samma väg tillbaka, givetvis.

Men nu ska jag inte klaga mer!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-09-30 09:55

finnar gör inget halvdant

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-30 09:59

profbd skrev:finnar gör inget halvdant

Sant, det är välbyggt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-30 10:48

perstromgren skrev:Hon får dessutom en märklig gångart med tratten, märkligt svajig. Jag vet inte varför, men jag gissar att hon måste skanna av omgivningen och svänga med huvudet. Och hon går på saker hela tiden, förmodligen används morrhåren att sikta med i vanliga fall.

Så var det ja! Vi kallade vår katt för Hip-hop när han hade tratten på sig. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-30 10:49

KarlXII skrev:
perstromgren skrev:Hon får dessutom en märklig gångart med tratten, märkligt svajig. Jag vet inte varför, men jag gissar att hon måste skanna av omgivningen och svänga med huvudet. Och hon går på saker hela tiden, förmodligen används morrhåren att sikta med i vanliga fall.

Vad har hänt med ditt tjusiga skägg? Och varför har du blivit grön? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-09-30 12:53

Och varför har du blivit grön

allt blir grönt tom med ubuntu har fått en grön gräsbakgrund

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-30 13:09

perstromgren skrev:
KarlXII skrev:

Vad har hänt med ditt tjusiga skägg? Och varför har du blivit grön? 8O

Jag tror gud har transformerat honom till grodan boll.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 116#823116
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Extemt OT

Inläggav agent_cooper79 » 2009-09-30 14:25

En fråga till Karl XII:

Kommer din avatargroda från Cuteoverload? (http://cuteoverload.files.wordpress.com ... y-frog.jpg)

/Magnus

Återgå till DIY-forum