Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag tror inte det är skumgummi, utan skummad polyeter eller polyester som används i högtalare. Skumplast är nog en lämpligare beteckning.
Det finns en liten tråd här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=676241
MagnusÖstberg skrev:Det är tillverkningsprocessen som gör att det är mer gnomsläppligt i viss riktning. Det går att köpa skumplast som är likformig, men det är betydligt dyrare.
Det finns väl i princip bara fördelar med skumplasten, bortsett från tillgängligheten och priset.
Men med vanlig kliande skit i form av väggisolering kommer man ju tillräckligt långt. Är man orolig för fibersläpp får man väl paketera skiten i tygbehållare.
I en bashögtalare skulle jag inte tveka på att använda väggisolering för den isotermiska funktionen.
Kraniet skrev:de exakta dämpegenskaperna på materialet bestäms väl av flera saker. Som densitet och luftgenomströmning. Det man vill ha är ju rätt frekvensdämpande och isotermiserande egenskaper.
En stor fördel med "skumgummi" är att det är mer formstabilt vilket gör att dämpmaterialet borde röra sig mindre. Av samma anledning kan man vara säker på att det är samma dämpegenskaper hela tiden. Gullfiber kan man ju lätt komprimera och får då olika egenskaper. Samma kavitet kan ju lätt innehålla 1,5 gånger så mycket material och se ut att ha lika mängd gullfiber om man är oförsiktig.
Intressant.I fallet med ino audio så verkar ju skummet ha olika karaktär i olika riktningar. Jag förstår dock inte hur materialet är uppbyggt i så fall. Längs en axel i skummet kan det väl knappast ha olika egenskaper beroende på luftens riktning?
Eh, nej, men det gör hanteringen lättare.Richard skrev:Är skumplasten en av nycklarna till en god basåtergivning ?
MagnusÖstberg skrev:Roxull eller vad de nu heter, vanlig väggisolering.
Huruvida elementet är optimerat för den ena volymen eller konfigurationen har jag ingen aning om. Det pumpar rätt bra med luft iallafall så snåla inte med porten. Det finns bra med trådar om portar.
Tex den Här!
celef skrev:man kan prova att sätta munnen emot skumplasten och blåsa igenom det, motståndet brukar vara olika i olika riktningar
sedan är väl frågan vad man vill uppnå med dämpningen, det tycks ju finnas flertalet anledningar till att använda dämpmaterial
Ragnwald skrev:Rundberg skrev:
Hos den här firman så kan man få tillskuret efter mått. Frågan är bara vilken av alla typer som är mest användbar...
Det var inte billigt över 500:- till ett par piP.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster