Börjar med lite simuleringar i Basta och så innan byggetr drar igång. Alla kan vara med och tycka till, om de så vill.
Jag har tidigare byggt några subbar/baslådor genom tiderna, oftast efter färdiga ritningar dock. En enkel tvåvägare bestående av Peerless Exclusive 8an och någon vifa-diskant har jag också skruvat ihop.
Nu vill jag bygga en Cerwin Vega look-a-like. De är nog många som frågar sig varför just Cerwin, många tycker de är fula klumpiga osv. För mig var det mina första riktiga högtalare jag köpte och det ligger lite nostalgi över märket. De känns robusta och kan flytta en del luft. I mina ögon är de ful-snygga.
Jag har satt upp mål för det här projektet:
1) Lära mig mer om högtalarbryggeri (högtalarbyggeri fanns inte i ordlistan, men bryggeri fanns
2) Specifikt vill jag lära mig mer om hur man mäter då jag inköpt en mick och ett ljudkort är på g.
3) Det skall bli ett 3-vägs passivt delat system, jag har inget intresse av något delat system även om det verkar finnas fördelar med det.
Finns några element liggandes:
2 st Acoustic Elegance AV15X http://aespeakers.com/shop/catalog/product_info.php?products_id=68&osCsid=76902015c7ed342a7e9ab86202bfa1a3
2 st Peerless Exclusive 8"
2 st SB Acoustics 29RDCN-C000-4 http://www.sbacoustics.com/index.php?link=products_detail&nop=5&noc=35
Sen har jag två st av Monacors waveguides, dt-300 som jag filat ned så de skall passa till SB-diskanterna.
Läste lite om hur Troelsgraven och Zaph hade använt sig av waveguides för att kunna dela diskanten lägre, det verkar intressant. (Här kommer jag uppenbarligen få mäta)
Tänkte mig ha delningsfrekvenser vid 200-300Hz, 2200-2700Hz.
Såhär ser en första snabb simulering ut i Basta
Simuleringen inkluderar 2a ordningsfilter och baffelsteg. Jag har inte tittat på Room Gain, jag vet inte riktigt hur jag skall resonera kring det. Det är väl heller ingen större ide att lägga allt för stort krut på simuleringen av diskanten då jag skall dit med en waveguide i verkligheten.
Basen sitter i en låda på 140L med 10% dämpmaterial, dubbla portar på 100mm vardera,stämd till 29Hz
Mellanreg antas sitta i 8L sluten låda fylld till 75%
Diskant sitter direkt på baffeln