bygga en passiv volymkontroll för hörlurar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

bygga en passiv volymkontroll för hörlurar?

Inläggav housemicke » 2009-10-09 09:18

har tänkt bygga en volymkontroll till en hörlursutgång, tänkte brassa utgången på nästan max, och sen kunna sänka till tyst.

hörlurar 70ohm

ge förslag på typ av grunka jag kan bygga.

vad ska man tänka på för att den här grunkan ska bli transparent?

vilka typer av pottar är det bra hållbarhet och skön känsla i?
skulle vilja ha nåt som man kan ställa väldigt precist men som inte rör sig lätt så fort man kommer emot den.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-10-09 09:22

just det ja, den ska kunna klara av en lur på 300ohm med, kanske med switch om det är nödvändigt.

utgången grunkan ska matas av är alltså en hörlursutgång på en apparat.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-09 10:08

Förstår jag dig rätt, är det en extern hörlursförstärkare du tänkt bygga?

Annars sitter det väl volymkontroll på alla inbyggda lurstärkare.
Att enbart sätta en spänningsdelare mellan utgången och lur, är inte att rekommendera.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-10-09 10:31

nja, på en del ljudkort så finns det ingen volymratt, utan bara utgångar, då får man trixa i programmen/kontrollern för ljudkortet när man ska justera volymen, jag tänkte att man kunde ha ljudkortets hörlursutgång på full rulle (eller nästintill) hela tiden så justerar jag bara ner volymen, jag vill alltså inte kunna spela högre än vad ugången ger, så en stärkare är väl inte vad jag tänkt mig.

hade tänkt mig nåt liknande som finns på sladdarna på en del hörlurar. en volymratt (+vad det nu är i deras små lådor), ett fysiskt volymsänkarinterface.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-09 12:32

housemicke skrev:
hade tänkt mig nåt liknande som finns på sladdarna på en del hörlurar. en volymratt (+vad det nu är i deras små lådor), ett fysiskt volymsänkarinterface.

Det betraktar jag som nödlösningar. Volymen vill man ändra på annat ställe än mellan utgång och hörlur. Dessvärre är det numera ofta endast mjukvarureglage i datorvärlden.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-10-09 15:05

jo naturligtvis är det en nödlösning. men det måste gå att få till nåt som duger ganska bra, det finns ju mängder med såna här lurar som har det integrerat.

Bild

nu blir det semi-OT.
jag vill ha ett kompakt ljudkort mest för produktion i lurar, inga rattar på ovansidan som kommer böjas/krossas när jag har kortet i en väska tillsammans med lurar, dator, keyboard etc.

det finns ju externa kort med rattar på framsidan, det skulle passa bra, men dom är antingen för kassa ljudmässigt, för stora och klumpiga, för dåligt skal i plast, eller för dyra, eller firewire! skulle ju gärna vilja ha ett http://echoaudio.com/Products/FireWire/ ... /index.php

men nu får jag nöja mig med ett http://www.esi-audio.com/products/ugm96/ och passiv extern volym till lurarna

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-10-09 20:14

fan nån måste ha en susning om det här, det är en suboptimal lösning, men det måste väl gå att få till nåt eller? jag kommer ändå försöka. bara så ni vet. vill bara göra det så bra som vi kan tänka ut det, för det här är tyvärr det enda alternativet.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-09 20:40

Det du länkar till är ju för digitalt ut, inte något hörlursuttag.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-10-10 04:58

Bild

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-10-10 08:40

Jag använder både den analoga VC som finns på Audiofire 4 samt justering i mjukvaran jag använder eller AF4's digitala mixer.

Detta diskuterade i en tråd för ett tag sedan. Kom vi inte fram till att en välimplementerad digital VC är klanderfri?

/Peter

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-10-10 11:48

svårt att hitta billiga datorer med firewire.

behöver man en pot med 6 ben ut för stereoljud? kollar på elfas site och ser att massa potar är "lämpade för audiobruk" men dom har bra 3 pinnar ut, en sån kan jag inte använda eller? vill alltså ha en enda pot för höger och vänster kanal.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-10 12:31

Det är 6 pinnar på en stereopotentiometer. 2 in, 2 ut och 2 till jord.

Återgå till DIY-forum