6 st Bremenbasar, Slutet (LT) eller BR?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nusse

6 st Bremenbasar, Slutet (LT) eller BR?

Inläggav Nusse » 2009-10-16 12:15

Jag har nu lyckats komma över sex st Bremenbasar ( i kartong). Så vad göra, Slutet ~25 l. eller Basreflex ~50 l (enligt Naqrefs låda).? Har inte simulerat i Basta. Är det kanske inte tillräckligt med sex st, för att köra den slutna varianten?
Storleksmässigt (lådorna) är det inga problem. Kommer snart ha ett "eget" rum (typ 5-6x4 m) för bio/hifi. :)
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-16 13:13

Ska du dra nytta av den slutna lådans princip och det är väl att komma lite djupare ner i frekvens (infraområdet) med eq eller LT, så måste rummet vara hermetiskt tätt.
Går det inte att ordna, kör på BR.

Men iofs har väl SL det goda med sig att ta mindre plats (mindre låda), men då ska det ju ändå till fler.

Jo, det finns en fördel till med SL, lägre distorsion.
Senast redigerad av Ragnwald 2009-10-16 13:15, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-16 13:14

Dom såldes ju i ett kommersiellt system med två stycken i en sluten låda, så det är klart att sex st räcker!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2009-10-16 13:19

Tack för svar och det kommer med största sannolikhet bli ett "tätt" rum.

Nån som har och kan pm:a xxx.bastaelement för Bremenbasen, så jag kan simulera lite i Basta?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-16 16:17

27 liter sluten låda. Då kommer du få en effektiv volym om ca 25L med tanke på något stag och elementets volym. Det ger Q=0,5

Till det behöver du en LT-krets för att få bra nivå ner i lågbasen.

Grattis till bra element och det verkar som om du, jag AVR7000 och profbd kommer köra på dessa basar i multikonfiguration (om du inte köpt några av någon av oss förståss :) )
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-16 16:19

MagnusÖstberg skrev:Grattis till bra element och det verkar som om du, jag AVR7000 och profbd kommer köra på dessa basar i multikonfiguration (om du inte köpt några av någon av oss förståss :) )

Sista ordet kommer att köra med 8st br-lådor. ;) :twisted:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-16 16:22

Jag glömde mannen som inte är rädd om huset.... sin katt och sig själv :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-16 17:03

MagnusÖstberg skrev: (om du inte köpt några av någon av oss förståss :) )

Fåsenurå... var hade du dina basar Magnus...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-16 17:04

avr7000 skrev:
MagnusÖstberg skrev: (om du inte köpt några av någon av oss förståss :) )

Fåsenurå... var hade du dina basar Magnus...
De skall baskemig vara placerade i din bil! :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2009-10-16 17:25

Bara ifa någon undrar så har jag köpt mina basar via annonser på Hifimagasinet. Fyra st i Lidköping för en månad sedan och de andra två från Vadstena (tror jag) för två månader sedan. Så det så. :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-16 18:15

Ragnwald skrev:Ska du dra nytta av den slutna lådans princip och det är väl att komma lite djupare ner i frekvens (infraområdet) med eq eller LT, så måste rummet vara hermetiskt tätt.
Går det inte att ordna, kör på BR.

Men iofs har väl SL det goda med sig att ta mindre plats (mindre låda), men då ska det ju ändå till fler.

Jo, det finns en fördel till med SL, lägre distorsion.

Det behöver definitivt inte vara hermetiskt tätt enligt de mätningar och prover som jag gjort om det inte är DC man vill uppnå. Då jag hade 4 st TC-sounds 15 tummare i mitt vardagsrum så hade jag vid tillfälle både dörren från vardagsrummet till hallen öppen samt även dörren ut mot tomten.

Vid 4 Hz stod badrumsdörren i andra änden av hallen och slog av tryckvågen. Den rörde sig kanske flera cm fram och tillbaks 8O Då jag gick ut och tittade på fönstrena hos grannen ovanför så stod de och vibrerade fram och åter helt klart synbart. Mina fönster rörde sig en hel del, minst sagt. Det gick inte att stanna de kraftiga vibratinerna med händerna, utan hela jag skakade med 8) :) Det var ganska maffigt faktiskt, så ljudtryck vid 4 Hz gick att åstadkomma. Med BR kan du ju försöka. Skicka PM då du har lyckats :)

Sedermera gjorde jag mätningar på SNS basmoduler i mitt rum och alla fönster stod och vibrerade. Det syntes som en resonans. Jag var tvungen att stå och försöka hålla emot med händerna. Det var en jobbig mätning, men rolig.

Själv prioriterar jag grupplöptiden ner till 20 Hz och då är ju LT med SL väldigt trevligt. Jag eftersträvar ett Qtot på 0,50 i SL. Har jag dessutom möjlighet så vill jag placera Bremenbasarna nära vid golv och vägg. Och om det dessutom ges möjlighet till en delningsfrekvens runt 250-300 Hz så är lyckan gjord, om det spelar i fas med HP-högtalarna, för vid såpass hög delningsfrekvens kan man ställa in systemet för att minimera destruktiva utsläckningar från golvet.

Man behöver inte gå ända ner till DC. Det är låååångt från 5 Hz till DC :)

Lycka till med Bremenbasarna Nusse.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-10-16 19:01

Slutet och LT all the way, det är den väg som jag skulle valt iallafall.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-10-16 19:06

petersteindl skrev: Jag eftersträvar ett Qtot på 0,50 i SL.

MvH
Peter

Vad kommer det sig, är mest nyfiken hur du kommit fram till siffran 0,5
Är det pga att du upplever ett "exaktare" basljud?

Jag väljer personligen också 0,5 men det får jag basera på att jag i princip har läst mig till att det ska fungera bra i rum.
Har inte gjort några simuleringar eller tester, det skulle vara intressant att höra likadana system med olika Q.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-16 20:02

petersteindl skrev:Det behöver definitivt inte vara hermetiskt tätt enligt de mätningar och prover som jag gjort om det inte är DC man vill uppnå.

Naturligtvis inte, men ska vi klara oss på rimligt antal baselement, så torde rummets täthet ha sin betydelse.
Har man en liten lägenhet, som ska räknas in i parametrarna, så blir det säkert ok. Men tejpa igen brevlådan, om du ska ner till DC. :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-16 21:05

0,5 ger en stor låda och luften i lådan blir maximal utan att man behöver förstärka ner till DC med LT. Det blir en flack kurva som kan kompenseras måttligt/oktav.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-10-16 22:19

det dar ar inga bra basar :?
jag kan kopa dom sa slipper du angra ditt kop 8)
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-16 22:23

profbd har rätt. Skicka skrotet till oss, så ska vi se till att det återvinns i respektive kommun. 8)

Återgå till DIY-forum