Moderator: Redaktörer
LageB skrev:Tanken i mitt fall är att använda systemet endast för Stereo musiklyssning där jag vill avlasta huvudhögtalarna lägsta frekvensområdet.
LageB skrev:Vet du vilken delningsfrekvens?
Kaffekoppen skrev:Det är nog faktiskt ofta dumt att dela lägre än 80hz.
-Martin- skrev:Kaffekoppen skrev:Det är nog faktiskt ofta dumt att dela lägre än 80hz.
Låter som en tumregel. Och vad tycker vi om tumregler på det här forumet?Delningsfrekvensen får väl bli som den blir? Det viktiga är ju en bra integration mellan sub & top.
I mitt fall -om jag får vara lite ego- kommer jag förmodligen dela vid 40 Hz. Jag kommer använda de inbyggda LP och HP som finns i min Denon-receiver. Och det är som konstaterats 24 dB/oktav LP och 12 dB/oktav HP Butterworth. Har kollat med Hifi-klubben i Danmark.
Naqref™ skrev:
Är det säkert att det är Bw i lp-delen och inte Lr?
Naqref™ skrev:
F ö brukar det inte bli några större problem med integrationen vid 80Hz. Däremot så kan man få för hög grupplöptid om man delar lägre vilket gör att den kan titta upp och bli hörbar.
LageB skrev:Hej Martin,
Kul att se flera som använder inbyggda filtret på receivern. Kommer du att använda separata slutsteg? Jag har hittils inte sett någon som använder sig av receiverns egna steg både för toppar och basmoduler - vilket borde fungera ju..
LageB
LageB skrev:Hej Martin,
Kul att se flera som använder inbyggda filtret på receivern. Kommer du att använda separata slutsteg? Jag har hittils inte sett någon som använder sig av receiverns egna steg både för toppar och basmoduler - vilket borde fungera ju..
LageB
paa skrev:Säg att man har en basmodul med högpass gränsfrekvens 20Hz, är det överhuvudtaget fysikaliskt möjligt att lägga in en delning som skulle ge en lågpass gränsfrekvens på 40 Hz? Måste det inte skilja mer än en oktav, annars sänks väl bara totalnivån plus att man får gränsfrekvenser som inte blev som man trodde?
Hur mycket exakt det måste skilja minst mellan lågpass och högpass gränsfrekvens torde ju bero på filterbrantheten, kanske någon "räknenisse" kan reda ut detta?
The-Master skrev:LageB skrev:Hej Martin,
LageB
Är detta möjligt???
LageB skrev:The-Master skrev:LageB skrev:Hej Martin,
LageB
Är detta möjligt???
Typ endallas "tankelek" i en annan tråd: Man kopplar cd på 7.1-ingången Front Left/Right.
Därefter kopplas Topparna på front Left/Right-slutstegen inställda i stärkaren som SMALL (vilket innebär att de delas av vid den inställda frekvensen, t.ex 60 hz)
Sedan kopplar man en rca (splittad) mellan subutgången till 7.1-ingången (exempelvis surroundkanalen) EXT-in tror jag den heter. På det sättet delas surroundingången via subutgången vid 60 hz. Sedan kopplas Basarna till surroundslutsteget. Subutgången går att nivåreglera och subingången på EXT-in går också att reglera
...- fungerar - kanske...
Skulle vara kul om detta knep går att verifiera dock![]()
LageB
-Martin- skrev:Kaffekoppen skrev:Det är nog faktiskt ofta dumt att dela lägre än 80hz.
Låter som en tumregel. Och vad tycker vi om tumregler på det här forumet?Delningsfrekvensen får väl bli som den blir? Det viktiga är ju en bra integration mellan sub & top.
I mitt fall -om jag får vara lite ego- kommer jag förmodligen dela vid 40 Hz. Jag kommer använda de inbyggda LP och HP som finns i min Denon-receiver. Och det är som konstaterats 24 dB/oktav LP och 12 dB/oktav HP Butterworth. Har kollat med Hifi-klubben i Danmark.
Kaffekoppen skrev:-Martin- skrev:...
Jag kommer använda de inbyggda LP och HP som finns i min Denon-receiver. Och det är som konstaterats 24 dB/oktav LP och 12 dB/oktav HP Butterworth. Har kollat med Hifi-klubben i Danmark.
Lustigt att de avviker från standard. 24/12 L-R är ju THX-standard för att få en akustisk fjärde ordningens delning mellan ett slutet toppsystem och basmoduler.
-Martin- skrev:LageB skrev:[
LageB
Funkar säkert. Vad jag vet kan man koppla slutstegen lite som man vill, i alla fall i min 4308. Men man får ju vara medveten om att man tappar ett steg. Ett tips kan ju vara att ta ett av de två bakkanalsstegen. Dock tycker inte jag att 50 W (eller vad det kan vara) räcker så himla långt.
LageB skrev:-Martin- skrev:LageB skrev:[
LageB
Funkar säkert. Vad jag vet kan man koppla slutstegen lite som man vill, i alla fall i min 4308. Men man får ju vara medveten om att man tappar ett steg. Ett tips kan ju vara att ta ett av de två bakkanalsstegen. Dock tycker inte jag att 50 W (eller vad det kan vara) räcker så himla långt.
Nu blev jag konfunderad igen...
Jag trodde att det gick att koppla så att man kunde driva 4 interna identiska steg, t.ex för 4308 så skulle det kunna bli 2x140W (8Ohm) för topparna samt ytterligare 2x140W för basmodulerna. Tänker jag helt galet? Och vad betyder det att man "tappar ett steg"
Mvh
LageB
-Martin- skrev:Låt de komma!