Denon AVR inbyggda delningsfilter/Toppar & Basmodulkoppl

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Denon AVR inbyggda delningsfilter/Toppar & Basmodulkoppl

Inläggav LageB » 2008-11-13 16:59

Hej,

Jag funderar på att köpa begagnad Denon flerkanalsförstärkare typ 1707, 1507, 1802, 2307 eller liknande, för att driva två toppar Högpass nästan fullregister, nämligen delning lågt runt 60-40Hz.

Basmodulerna (2st) ska drivas antingen med separat aktiv förstärkning via subutgång eller med "återkoppling" till receivern nyttjande "2 lediga" kanaler.

(Angående återkopplingen, se slutet denna tråd)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Nu undrar jag, hur pass bra är dom inbyggda LP & HP filtren på Denonreceivrarna? Vad är det för branthet och är det samma branthet på filtren oavsett vilken bryfrekvens jag väljer ?

Tack på förhand
Mvh
LageB

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-13 19:07

Brukar vara 24 dB/oktav LP och 12 dB/oktav HP. Varför vill du dela så lågt? Vad har du för toppar/basar?

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-13 19:41

Hej Niklas,

Tack för informationen om filtren - verkar bra ju!

Tanken i mitt fall är att använda systemet endast för Stereo musiklyssning där jag vill avlasta huvudhögtalarna lägsta frekvensområdet.

Huvudhögtalarna (topparna) är ett hemmabygge baserat på Fostex F200a bredbandselement t.ex http://www.geocities.com/rbrines1/Pages ... /Main.html men i mitt fall har jag Portad låda (inte TL)

För tillfället har jag två basmoduler ScanSpeak 10" slutna lådor.

LageB

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-13 19:47

LageB skrev:Tanken i mitt fall är att använda systemet endast för Stereo musiklyssning där jag vill avlasta huvudhögtalarna lägsta frekvensområdet.

Om du delar vid 80 Hz avlastar du topparna ännu mer och sänker därmed distorsionen ytterligare. Membranutslagen vid 40-60 Hz är ganska kraftiga... :wink:

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-13 20:42

Lådan/element är avstämt på 40Hz så konutslagen ligger i mitt fall faktisk på ett minimum vid 40Hz :) dock högre vid 60-70Hz så jag får säkert lägre konutslag vid delning 80Hz - det är sant. Det fina med Denon receivern (troligen andra receivrar också) är, som jag förstår det, enkelt att laborera med olika brytfrekvenser. Jag kommer därför att kunna prova mig fram till en bra kompromiss..(hoppas jag)

LageB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-13 20:56

Det är nog faktiskt ofta dumt att dela lägre än 80hz.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-13 21:01

I 1802 är frekvensen fix.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-13 23:18

Jag håller öppet för en delningsfrekvens mellan 40-80Hz. Som sagt, det blir spännande att prova sig fram. 80Hz är kanske inte fel.
Nagref: Tack för informationen gällande 1802:an - Vet du vilken delningsfrekvens?

LageB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-13 23:23

LageB skrev:Vet du vilken delningsfrekvens?

80Hz såsom standarden föreskriver.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-11-14 11:11

Kaffekoppen skrev:Det är nog faktiskt ofta dumt att dela lägre än 80hz.

Låter som en tumregel. Och vad tycker vi om tumregler på det här forumet? :) Delningsfrekvensen får väl bli som den blir? Det viktiga är ju en bra integration mellan sub & top.

I mitt fall -om jag får vara lite ego- kommer jag förmodligen dela vid 40 Hz. Jag kommer använda de inbyggda LP och HP som finns i min Denon-receiver. Och det är som konstaterats 24 dB/oktav LP och 12 dB/oktav HP Butterworth. Har kollat med Hifi-klubben i Danmark.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-14 12:18

-Martin- skrev:

Låter som en tumregel. Och vad tycker vi om tumregler på det här forumet? :) Delningsfrekvensen får väl bli som den blir? Det viktiga är ju en bra integration mellan sub & top.

I mitt fall -om jag får vara lite ego- kommer jag förmodligen dela vid 40 Hz. Jag kommer använda de inbyggda LP och HP som finns i min Denon-receiver. Och det är som konstaterats 24 dB/oktav LP och 12 dB/oktav HP Butterworth. Har kollat med Hifi-klubben i Danmark.

Är det säkert att det är Bw i lp-delen och inte Lr?

Känns ju dumt att ha något annat än det som vissa standarder föreskriver.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 354#557354

F ö brukar det inte bli några större problem med integrationen vid 80Hz. Däremot så kan man få för hög grupplöptid om man delar lägre vilket gör att den kan titta upp och bli hörbar.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-14 12:44

Hej Martin,
Kul att se flera som använder inbyggda filtret på receivern. Kommer du att använda separata slutsteg? Jag har hittils inte sett någon som använder sig av receiverns egna steg både för toppar och basmoduler - vilket borde fungera ju..

LageB

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-11-14 12:57

Naqref™ skrev:
Är det säkert att det är Bw i lp-delen och inte Lr?

Så här skriver de:
For at undgå overshoot i delningsfiltrenes frekvenskarakteristik så bruger japanerne vanligvis en filter opbygning med et Q på 0.7 (altså lig et butterworth filter) og selv om vi ikke har nogen data specifikt på filteret i denne model, så ville jeg regne med Q 0.7

( men..I virkelighedens verden har spørgsmålet ingen større relevans. Det er jo sådan at filterkarakteristikken forudsætter et fuldfrekvenssignal og her' er selve signalet ved DolbyDigital eller ved DTS jo allerede filtreret/afrullet med en vis filterkarakteristik, som er forskellig ved de to lydformater. Den endelige Q på signalet afhænger altså af summen af disse filtre ..)

Ole H. Sørensen
QC & Technical Support
Hi-Fi Klubben / AudioNord

Så helt hundra är jag ju inte...

Naqref™ skrev:
F ö brukar det inte bli några större problem med integrationen vid 80Hz. Däremot så kan man få för hög grupplöptid om man delar lägre vilket gör att den kan titta upp och bli hörbar.

Grupplöptiden (eller fasförskjutningen) sätts ju inte av integrationen som sådan utan av prestanda på komponenterna som ingår(?) Sedan tycker ju inte jag man ska använda grupplöptiden som enskild parameter utan se den i sitt sammanhang. Betänk t ex på att den kan anta negativa värden. Hur är det hörbart?

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-11-14 13:52

LageB skrev:Hej Martin,
Kul att se flera som använder inbyggda filtret på receivern. Kommer du att använda separata slutsteg? Jag har hittils inte sett någon som använder sig av receiverns egna steg både för toppar och basmoduler - vilket borde fungera ju..

LageB

Är detta möjligt???
:?
//RoBeRt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-14 13:55

Säg att man har en basmodul med högpass gränsfrekvens 20Hz, är det överhuvudtaget fysikaliskt möjligt att lägga in en delning som skulle ge en lågpass gränsfrekvens på 40 Hz? Måste det inte skilja mer än en oktav, annars sänks väl bara totalnivån plus att man får gränsfrekvenser som inte blev som man trodde?
Hur mycket exakt det måste skilja minst mellan lågpass och högpass gränsfrekvens torde ju bero på filterbrantheten, kanske någon "räknenisse" kan reda ut detta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-11-14 14:15

LageB

Hej!
Jag ska köpa ett QSC PA-steg till basarna eftersom mitt effektbehov är tämligen stort (typ 1000 W per kanal över 4 ohm). Med PA-steg får man mest watt per krona är min bedömning. Har dock inte bestämt än om det blir det billigare (och nyare) GX 5 eller en gammal "beprövad" RMX 4050HD.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-11-14 14:26

paa skrev:Säg att man har en basmodul med högpass gränsfrekvens 20Hz, är det överhuvudtaget fysikaliskt möjligt att lägga in en delning som skulle ge en lågpass gränsfrekvens på 40 Hz? Måste det inte skilja mer än en oktav, annars sänks väl bara totalnivån plus att man får gränsfrekvenser som inte blev som man trodde?
Hur mycket exakt det måste skilja minst mellan lågpass och högpass gränsfrekvens torde ju bero på filterbrantheten, kanske någon "räknenisse" kan reda ut detta?

Jag kommer köra ner till 16 Hz i mitt system. 8)

Sanningen är den att jag stämmer av mina tvåkammars bandpasslådor till 16 och 32 Hz, dvs en oktavs skillnad. Det ger en perfekt delning runt 40 Hz mot frontsystemens sex åttatummare (2,5-vägare basreflex). Surroundsystemet bidrar också med sina sex åttatummare (basreflex). Lutar åt att jag inte ens behöver HP-filtret i receivern utan det blir en perfekt summering (teoretiskt alltså). Nu finns det säkert de som kommer med synpunkter på att jag inte avlastar frontsystem etc (typ Kaffekoppen :) ) Men jag säger bara detta: Låt de komma! :D

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-14 15:50

The-Master skrev:

LageB

Är detta möjligt???

Typ endallas "tankelek" i en annan tråd: Man kopplar cd på 7.1-ingången Front Left/Right.
Därefter kopplas Topparna på front Left/Right-slutstegen inställda i stärkaren som SMALL (vilket innebär att de delas av vid den inställda frekvensen, t.ex 60 hz)
Sedan kopplar man en rca (splittad) mellan subutgången till 7.1-ingången (exempelvis surroundkanalen) EXT-in tror jag den heter. På det sättet delas surroundingången via subutgången vid 60 hz. Sedan kopplas Basarna till surroundslutsteget. Subutgången går att nivåreglera och subingången på EXT-in går också att reglera
...- fungerar - kanske...

Skulle vara kul om detta knep går att verifiera dock :) jag har inte köpt Denonreceivern än, så jag kan inte testa själv..

LageB
Senast redigerad av LageB 2008-11-14 16:00, redigerad totalt 1 gång.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-11-14 15:57

LageB skrev:
The-Master skrev:

LageB

Är detta möjligt???

Typ endallas "tankelek" i en annan tråd: Man kopplar cd på 7.1-ingången Front Left/Right.
Därefter kopplas Topparna på front Left/Right-slutstegen inställda i stärkaren som SMALL (vilket innebär att de delas av vid den inställda frekvensen, t.ex 60 hz)
Sedan kopplar man en rca (splittad) mellan subutgången till 7.1-ingången (exempelvis surroundkanalen) EXT-in tror jag den heter. På det sättet delas surroundingången via subutgången vid 60 hz. Sedan kopplas Basarna till surroundslutsteget. Subutgången går att nivåreglera och subingången på EXT-in går också att reglera
...- fungerar - kanske...

Skulle vara kul om detta knep går att verifiera dock :)

LageB

Funkar säkert. Vad jag vet kan man koppla slutstegen lite som man vill, i alla fall i min 4308. Men man får ju vara medveten om att man tappar ett steg. Ett tips kan ju vara att ta ett av de två bakkanalsstegen. Dock tycker inte jag att 50 W (eller vad det kan vara) räcker så himla långt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-14 18:59

-Martin- skrev:

Lustigt att de avviker från standard. 24/12 L-R är ju THX-standard för att få en akustisk fjärde ordningens delning mellan ett slutet toppsystem och basmoduler.

Du får tycka vad du vill, eller tom tro att det är en tumregel, och tycker du att du får bäst resultat genom att dela vid 40hz så får du göra det. Jag antar att du har strax över DC som gränsfrekvens på ditt bassystem isåfall och det är ju rätt imponerande!

Det finns så goda grunder för en delning runt 80-90hz att jag inte ser det som en tumregel. Och även om det vore en tumregle, så är det isåfall en av de bästa tumreglarna som finns. Faktiskt bättre än många saker som andra kallar grundregler ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-14 19:25

Kaffekoppen skrev:
-Martin- skrev:...
Jag kommer använda de inbyggda LP och HP som finns i min Denon-receiver. Och det är som konstaterats 24 dB/oktav LP och 12 dB/oktav HP Butterworth. Har kollat med Hifi-klubben i Danmark.

Lustigt att de avviker från standard. 24/12 L-R är ju THX-standard för att få en akustisk fjärde ordningens delning mellan ett slutet toppsystem och basmoduler.

Om man adderar 12 dB btterworth i receiverfiltret med 12dB butterworth från avskärningen i en sluten låda, så har man, sim salabim: 24 dB LR!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-14 19:34

Ja, det är sant.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-11-14 21:13

-Martin- skrev:
LageB skrev:[

LageB

Funkar säkert. Vad jag vet kan man koppla slutstegen lite som man vill, i alla fall i min 4308. Men man får ju vara medveten om att man tappar ett steg. Ett tips kan ju vara att ta ett av de två bakkanalsstegen. Dock tycker inte jag att 50 W (eller vad det kan vara) räcker så himla långt.

Nu blev jag konfunderad igen :oops: ...
Jag trodde att det gick att koppla så att man kunde driva 4 interna identiska steg, t.ex för 4308 så skulle det kunna bli 2x140W (8Ohm) för topparna samt ytterligare 2x140W för basmodulerna. Tänker jag helt galet? Och vad betyder det att man "tappar ett steg"

Mvh
LageB

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-11-16 12:13

LageB skrev:
-Martin- skrev:
LageB skrev:[

LageB

Nu blev jag konfunderad igen :oops: ...
Jag trodde att det gick att koppla så att man kunde driva 4 interna identiska steg, t.ex för 4308 så skulle det kunna bli 2x140W (8Ohm) för topparna samt ytterligare 2x140W för basmodulerna. Tänker jag helt galet? Och vad betyder det att man "tappar ett steg"

Mvh
LageB

Det kanske är möjligt att det går att fasvända ena kanalen (av två) för att kunna summera för en dubblering av effekten (jmfr bilstereosteg), men det har jag ingen koll på.

Jo, man tappar ju slutstegen som var tänkta att användas i surroundanläggningen.

/M

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2009-10-18 14:26

Lyfter en gammal tråd. Är det någon som provat att använda de inbyggda slutstegen för att driva basmoduler på det som beskrivs? Hur blev resultatet? Räcker effekten till? Kan man justera basnivån på något sätt?

Finns det nåt trix så man faktiskt kan få fler ingångar som man kan använda än bara 1?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-18 15:10

-Martin- skrev:Låt de komma! :D

Jag kommer hem till dig när det är klart ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till DIY-forum