Aktiv delning, vilka variabler behöver man kunna labba med?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Aktiv delning, vilka variabler behöver man kunna labba med?

Inläggav bomellberg » 2009-10-20 11:39

Jag har gått och spånat på ett processorstyrt delningsfilter för aktiv delning en tid. Ett sådant skulle kunna ha en CPU per element och alltså inneha enorm processorkraft.

Kod: Markera allt
Insignal R -> Filter -> Diskant R
                     -> Mellanregister R
                     -> Basregister R

Insignal L -> Filter -> Diskant L
                     -> Mellanregister L
                     -> Basregister L

CPU:erna skulle kunna vara dsPIC eller ARM, eller någon annan processor med inbyggd DSP, huvudsaken att man kan skriva snabba filterekvationer med den.

Tanken är att kunna ställa in parametrar "on the fly" mha en USB-ansluten dator. Varje CPU kan programmeras för sig map signalparametrar delningsfrekvenser, branthet, eq etc.

Nu till min fråga: vilka parametrar behöver man kunna labba med om man ska kunna få till en "perfekt" delning. Här är några som jag kommer på direkt:

1. Hårdvarufiltrering på insignalen?
2. Equalizer med tillräckligt många valbara brytfrekvenser. Ställbar på Hz och dB när.
3.
4.
5. Efter att signalbehandling i frekvensplanet gjorts måste elementen fasjusteras till varandra, det görs i en sample and hold krets för varje element.
6.
7.
8.

Hjälp mig att fylla i vad man behöver kunna labba med, för att få till den perfekta delningen. Med ett sånt här system skulle man också kunna tänka sig att låta mic-mäta för att få de initiala inställningarna.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-20 11:51

alltså, det finns redan en massa färdiga lösningar för detta i form av DSP chip (TAS310X, aD 195X mfl) där man i princip bara laddar in parameters , man behöver inte knacka kod över huvud taget för
det matematiska...

tex tas3103 laddar in parameters via I2C gränssnittet i form av en bootloader...den har en kanal in , tre ut. (digitalt gränssnitt, men AD/DA omvandlignen kan ske annanstans)
12 biquad filter per kanal samt fördröjning och möjligheten att mixa kanaler hur som helst i princip.

Jag tror det är minimumbehovet.

det som inte finns är ett gränssnitt så du programmerar in dina filterfunktioner i en fil som laddas ner i ett litet EEPROM , som TAS3103 sedan läser in vid boot mha I2C protokollet. man måste köpa utvecklingskitet... då får man en massa fancy funktioner osv.

kolla på groundsound.com hemsida, deras första filter är baserat på tAS3103. kolla på deras PC mjukvara också.

jag tror inte picdsp eller arm riktigt hinner med för man vill nog ha 24 bitars digital in (och minst dubblar bitdjupet i aritmetiken) 48, helst 96 Khz samplingsfrekvens.

/Rickard

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-20 13:30

Oj, det låter ju väldans bra!

Då återstår ju bara att komplettera med real time funktionalitet, så att man kan labba med parametrar medan man lyssnar, för att höra skillnader direkt. Eller så struntar man i det, deras dokumentation säger att det tar 1,5s att ladda in nya parametrar.

Är det någon här som har provat GroundSounds filter?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-10-20 15:47

Har ingen personlig erfarenhet av dessa men senaste varianten verkar vara betydligt bättre än den första, ety att den verkar ha 24 bitars ljud (76 bitar internt). Det ser ut att vara någon Texas krets som gör grovjobbet.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-20 17:37

hur ser ni på det faktum att dsp-filter inför tidsfördröjning? Handlar det bara om stereo spelar det väl ingen roll men till film tex.
Mvh
Magnus

mike34

Inläggav mike34 » 2009-10-20 17:56

Kraniet skrev:hur ser ni på det faktum att dsp-filter inför tidsfördröjning? Handlar det bara om stereo spelar det väl ingen roll men till film tex.

Fördröj alla kanaler lika mycket och synca in bilden så borde det väl bli bra igen eller ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-20 17:58

Bildproccessorerna är inte snabba de heller, det brukar finnas en lippsynkfunktion som fixar ljud & bild synkningen, brukar inte vara något problem idag om man har lite större hembiostärkare.

Återgå till DIY-forum