Lära sig bygga en 3 vägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Larxxon

Lära sig bygga en 3 vägare

Inläggav Larxxon » 2009-10-19 23:38

Hej

Har irriterat mig nått djävulskt på mina fruktansvärt tråkiga bok högtalare av märket infinity 360.
http://www.c-life.pl/galerie/i/infinity-primus-ii-360_115.jpg

Är sugen att plocka isär och bygga nya lådor men något säger mig att det är bättre att sälja dom och börja från början. Men då jag inte har den kunskapen än att bygga en bra 3 vägs högtalare så känns det lite trögt att påbörja ett sådant projekt.

så vart börjar jag :?
är det svårt att få till ett par välljudande ?
vilka element?
filter ??

Fick lite blodad tand då slaith här på forumet hjälpte mig att bygga en sub som spelar stolt i mitt vardagsrum. Och skulle jag lyckas få ihop ett par fina 3 vägare så skulle man bli stolt som en tupp .

Johan L

[url][/url][url][/url]

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-10-19 23:59

Att börja med en 3-vägskonstruktion är kanske att ta sig vatten över huvudet? Du kan ju göra en tvåvägshögtalare eller bygga efter någon av de många ritningar som redan finns.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-10-20 00:58

Jag hade kollat hos troels Gravesen.

Han har gjort en hel del roliga projekt som kanske kan passa.

Användarvisningsbild
Larxxon

Inläggav Larxxon » 2009-10-20 09:05

Trevlig länk. ska kolla in det lite nogrannare i kväll.

Tittade på denna högtalare kan det va nått

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=183&Itemid=184

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-20 09:47

vad tycker du är fel på högtalarna? Primus 360 verkar ju annars vara otroligt välbyggda och välfungerande. Bland de mest imponerande mätresultaten jag sett hos en så relativt billig högtalare. Bättre än så blir det nästan inte.

Bild
Bild
Bild

http://www.stereophile.com/floorloudspe ... ndex3.html

Berätta gärna vad det är du vill uppnå.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-20 09:55

Ser ju mest ut som de skulle behöva lite hjälp längst ned i form av ett par hyffsade baslådor.

Kanske de står lite taskigt placerade?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Larxxon

Inläggav Larxxon » 2009-10-20 10:38

Jag har inte det minsta emot ljudet av dessa lådor. Låter mycket bra.
Men utseendet tilltalar mig inte. . Köpte dessa för ljudet inte utseendet.
Det var därför jag nämde att jag skulle vilja bygga nya lådor till dessa.
vet inte hur många gånger jag har tänkt att skruva isär dom och bygga nya.

Kanske lacka om dom fast då måste man kanske ta bort plastfilmen.
någon som har provat detta?

Sedan är det förbaskat skoj att bygga. Annars så skulle jag knappast hänga på detta forum :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-20 10:52

ja nog kan du ju alltid bygga nya lådor till dom. Problemet är bara att de måste se ut som de redan gör. Åtminstone måste fronten ha exakt samma dimensioner och ha samma avrundning på kanterna för att ljudet ska bli rätt. Vidare bör lådan ha samma inre dimensioner. Något som kunde vara värt att fundera på är ifall lådan är för liten eller ifall det behövs ett längre rör. Om man fick bort den där bashöjningen vid 100hz och istället kanske kunde få en något djupare bas med flackare avrullning som passar bättre med rummet.
Men kör du högtalarna delade vid 80hz mot en baslåda så kanske det spelar mindre roll.. Då kan det kanske vara nog så bra att bara stoppa igen basreflexen.
Men det förstås, det kanske går att bygga en mer stabil låda. Om du går upp i tjocklek på väggarna måste dock lådan göras djupare för att volymen ska bli rätt.

Har du bara en baslåda? Isåfall skulle jag nog rekommendera att lägga pengarna på att skaffa fler. Känns som att det skulle ge bästa valutan för pengarna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Larxxon

Inläggav Larxxon » 2009-10-20 11:15

jepp har bara en sub men en till är på gång

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-20 11:26

Kraniet skrev:<snip>
Något som kunde vara värt att fundera på är ifall lådan är för liten eller ifall det behövs ett längre rör. Om man fick bort den där bashöjningen vid 100hz och istället kanske kunde få en något djupare bas med flackare avrullning som passar bättre med rummet.
<snip>

När jag har tittat på mätningar på stereophile så skriver John Atkinson ofta om bashöjningen som uppstår kring 100Hz att den beror på att det är en närfältsmätning på elementet, många högtalare de mätt på har en liknande ca 5dB topp kring 100Hz och strax under..

Jag vet inte hur mycket ovanst påverkar i det här fallet men det kan kanske vara så att högtalaren är mer linjär i basen än den ser ut.

Edit: Läste nu Johns kommentar också:

"Most of the peak in the upper bass will be due to the nearfield measurement technique, but the Infinity's lows will be on the rich side compared with, for example, the Canton Vento 809 DC (reviewed by Wes Phillips elsewhere in this issue). The lows are 6dB down from their peak level at the port tuning of 42Hz, the lowest note of the four-string double bass and electric bass."

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-10-20 22:15

LasseA skrev:
Kraniet skrev:<snip>
Något som kunde vara värt att fundera på är ifall lådan är för liten eller ifall det behövs ett längre rör. Om man fick bort den där bashöjningen vid 100hz och istället kanske kunde få en något djupare bas med flackare avrullning som passar bättre med rummet.
<snip>

När jag har tittat på mätningar på stereophile så skriver John Atkinson ofta om bashöjningen som uppstår kring 100Hz att den beror på att det är en närfältsmätning på elementet, många högtalare de mätt på har en liknande ca 5dB topp kring 100Hz och strax under..

Jag vet inte hur mycket ovanst påverkar i det här fallet men det kan kanske vara så att högtalaren är mer linjär i basen än den ser ut.

Edit: Läste nu Johns kommentar också:

"Most of the peak in the upper bass will be due to the nearfield measurement technique, but the Infinity's lows will be on the rich side compared with, for example, the Canton Vento 809 DC (reviewed by Wes Phillips elsewhere in this issue). The lows are 6dB down from their peak level at the port tuning of 42Hz, the lowest note of the four-string double bass and electric bass."

Jag tror att puckeln beror på att dom skalar fel när dom går från "near field" till "far field". Det skiljer ju 6dB om man skalar till 2pi jfr 4pi.

Baffelsteget som inte syn i "near field" påverkar också men hur mycket beror på storleken på baffeln och vid vilken frekvens man skarvar kurvorna.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Återgå till DIY-forum