(jag är nybörjare i detta ämne så dessa frågor är kanske lite "basic")
Jag funderar på att bygga nya filter till ett par Altec 604 8K högtalare (de gamla studiomonitorerna med coaxialelementet) och har börjat sondera lite efter tänkbara kondensatorer och spolar.
Jag har tänkt använda Jantzen Cross-Coil spolar (1.8 mH samt 0.68mH) från HiFikit då dessa verkar vara av bra kvalitet och många verkar använda dem. Det blir ca 1500 kr för de båda filtren.
Att välja kondensatorer verkar dock vara en djungel...
Filtret jag tittar på behöver 4 kondensatorer (6, 7, 14 respektive 15 microP) och det verkar som jag kan få ihop det med följande parallelkopplade kombinationer:
6 = 5.6 + 0.47 (6.07)
7 = 6.8 + 0.22 (7.02)
14 = 10 + 3.9 (13.9)
16 = 15 + 1.0 (16.0)
1. Vilken typ av kondensatorer skall jag använda (folie/film, paper-in-oil, andra typer) för att få bästa resultat? Vilka märken kan ni rekommendera för rimliga pengar (budget max ca 1500kr/filter). Jantzen? Rifa? Elfa SCP? Jensen?
2. Det verkar som en del kombinerar olika typer av kondensatorer när man kopplar parallellt (t.ex. folie/film med paper-in-oil) - t.ex. en billigare stor kondensator med en dyrare liten kondensator (t.ex. Svalander tipsar om detta). Vad uppnår man med detta?
3. Jag vill prioritera neutralitet och transparens/transientsvar men inte för mycket energi i diskanten (kompressorhornet i 604an blir då lätt skrikigt) - hur kan det styra mitt var av kondensator?
Hoppas på svar/Naimare