Gitarrförstärkare baserad på EL95 (gammal radio)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prometevs

Gitarrförstärkare baserad på EL95 (gammal radio)

Inläggav Prometevs » 2009-10-19 17:45

Nu är ökenvandringen äntligen över, dvs skidpremiären är avklarad :D

http://www.kabdalis.com/webcam.php

Men det var i bilen hem min skidkompis började prata om en liten övningsförstärkare till elgitarren, rörbaserad. Då kom jag att tänka på att jag har en gammal Centrum rörradio som ligger och skräpar i källare. I den finns ju allt som behövs för att bygga en liten förstärkare på några watt. Försteget innehåller en ECC83 och slutsteget en EL95 sen finns ju både nättransformator och utgångstransformator.

Sen skulle jag ju vilja att den kunde dista så där snyggt som en riktig stärkare ska och då är det ju frågan om delarna från radion räcker till.

Är det nån som har tips och helst ett schema som man kan bygga på?

Vilket högtalarelement ska man ha?
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-19 19:20

Kör gitarren rakt in i bandspelaringången på din gamla radio och krana volymen i botten.... klart!

Eller ännu hellre kör en pedal mellan gitarr och radio, eq pedal, tubescreamer eller dyligt för att kunna kustera upp lite mer crank...

Jag har gjort så på ett flertal radios och det låter över förväntan...
Jag har ett par gamla rullbandare oxå som jag kan köra så... en luxor med EL 95 faktiskt.se
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-19 22:28

Jag körde i ungdomen, min elgitarr till en Tandbergbandare med rörförstärkare och extern högtalare i stor trälåda från matvarubutiken.

För att få lite driv i ljudet, lekte jag med en trådlindad pot, lite motstånd och kondingar. Hade ingen aning om vad jag höll på med, men det lät ruggigt bra till slut och kompisarna blev imponerade och avundsjuka. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-10-20 06:32

avr7000 skrev:Kör gitarren rakt in i bandspelaringången på din gamla radio och krana volymen i botten.... klart!

Jag hade ju tänkt att det skulle se lite snyggare ut :) Både invändigt och utvändigt. En snygg låda som man kan dra med sig dit man nu ska eller bara snabbt plocka fram.

Annars har jag ju inget projekt 8)

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-10-20 20:12

Kan detta vara nåt att använda som en grund?

Bild

Jag har grundkomponenterna till detta.

Men frågan kvarstår fortfarande. Hur ska man få det att låta snyggt?

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-10-25 20:48

Nu har jag hittat min gitarrförstärkare.

Citat:
"So what does this amp sound like? I think you'll agree that this 40+ year old design still works great for blues and other traditional guitar or harmonica styles. With a single coil vintage Tele or Strat you'll get a surprisingly loud, full and warm sound, cleaner and prettier than most stock tweed Champs. With a vintage P.A.F. humbucker or P-90 this amp breaks up like the sound you hear on some of the old blues discs; raunchy when you pick hard but with good note definition. If you want the sound trashier at lower volume settings, use a lower wattage, smaller output transformer (see our Hammond listings). Admittedly, this sound is not what many modern players are used to; it lacks the buzzy/fizzy sustaining R-O-C-K bluster of most modern 'store bought' amps. Also, forgetabout 'user friendly features' 'cause there ain't any. Still, for recording, practice and just jammin' with your pals, this primitive single 6V6 amp may be just what you were always looking for."

Bild

Men jag ska modifiera schemat lite grann. Bl a använda mig av 6AQ5 (EL90) istället för 6V6 GT. Ungefär så här har jag tänkt att den ska se ut. 40 cm hög och 30cm bred. Sidorna är i ek, fronten är tygklädd och reglagen ska sitta på en rostfri eller svartlackad plåt.

Bild

Återgå till DIY-forum