EQ av sls10 i basreflex?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

EQ av sls10 i basreflex?

Inläggav Kraniet » 2009-10-26 16:25

Hur skulle det vara om man körde sls10 i 45 liter och satte en något låg avstämning vid 25 hz och sedan EQa upp vid samma frekvens så man får en användbar nivå?

Typ såhär. Det är alltså utan EQ.
Bild

Och här med en EQ vid 25hz, Q1 och 10db.

Bild

Kurvan man får där i slutet är nära den "referenskurva" som IÖ pratar om i denna artikel. http://www.sonicdesign.se/optimum.html

Jag är dock lite frågande till hur bra det är att ha en sån peak i konaccelerationen vid 15hz..
Mvh
Magnus

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-26 19:58

Ett annat alternativ är att simulera för hörnplacering. När man simulerar volymen på lådan och frekvensresponsen så utgår man ju från någon placering i rummet. Man utgår oftast inte från hörnplacering i simuleringarna dock. Då jag simulerar i Basta använder jag den room gain som finns med i programmet och hoppas att den överensstämmer någotsånär med slutresultatet i rummet men helt korrekt blir den ju inte förutom i några specifika positioner i rummet..

Om man istället för att utgå från t.ex. den room gain som är i basta utgår från hörnplacering har man ju en del att tillgodoräkna sig i lågfrekvent output, då räcker en 45L låda för att ge hyffsat jämn kurva ner till 20Hz:

SLS10 i 90L BR, fb 22Hz, i 3 placeringar i rummet samt 45L i hörnplacering
Bild
(hörnplaceringens room gain är inte på något sätt vetenskapligt framtagen utan endast ändrade siffror i basta så att resultatet hamnar 18dB över frifältsplaceringen)

Det är ju billigare än att köpa en EQ :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-27 13:41

ja exakt hur mycket rumslyft man kan räkna med är ju beroende på rum. Men ett 10db lyft från 50-60hz till 20 hz är väl nån slags "medelkurva".
Men ja du kanske har rätt. Det kan nog funka utan EQ. Men jag tror nog att lite EQ kan vara på sin plats om man vill ha det rakt till 20. Mellan 3-10db. Kanske runt 6db skulle nog vara helt ok.
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum