Sentec SC 8

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petern

Sentec SC 8

Inläggav petern » 2009-10-28 16:35

Hej, är det möjligen någon som vet vilken volympotentiometer som man kan använda som ersättare för den gamla?

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-28 16:51

Har du kollat på tekniken.se/sentec?

http://www.tekniken.se/sentec/doc/sc8/s ... ponent.png

Edit: Nu var jag nog litet snabb, det framgick nog inte där. Men det är väl en omkopplare, snarare än en vridpot?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-10-28 17:46

Tack för tips men ja jag har kollat där, där fanns den inte. Omkopplare? Har inte lyft locket ännu, men volymen "stegas" liksom upp i småsteg. Får väl försöka se om det står nåt på den gamla volympotten, tänkte bara att det kunde finnas nån som bytt tidigare och visste till vad.

/Peter

Användarvisningsbild
Conviction

Inläggav Conviction » 2009-10-28 22:24

petern skrev:Tack för tips men ja jag har kollat där, där fanns den inte. Omkopplare? Har inte lyft locket ännu, men volymen "stegas" liksom upp i småsteg. Får väl försöka se om det står nåt på den gamla volympotten, tänkte bara att det kunde finnas nån som bytt tidigare och visste till vad.

/Peter

Jag kan kika i min. Men det är förstås ingen standardkomponent, utan en specialdesignad med kalibrerade steg.

Det går såklart, om än med lite pyssel, att tillverka en ny... Typ:

http://www.euronet.nl/~mgw/background/a ... mn_gk2.jpg

(fast en tvåskivig)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-28 22:35

Conviction skrev:
petern skrev:Tack för tips men ja jag har kollat där, där fanns den inte. Omkopplare? Har inte lyft locket ännu, men volymen "stegas" liksom upp i småsteg. Får väl försöka se om det står nåt på den gamla volympotten, tänkte bara att det kunde finnas nån som bytt tidigare och visste till vad.

/Peter

Jag kan kika i min. Men det är förstås ingen standardkomponent, utan en specialdesignad med kalibrerade steg.

Det går såklart, om än med lite pyssel, att tillverka en ny...

... eller ersätta med en vanlig pot med rätt resistans. Vad som helst duger nästan, det är ju inga stora (elektriska) krav.

Här finns en bild, förresten:

http://www.tekniken.se/sentec/doc/sc8/s ... ivning.png
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-10-28 23:11

Tack för tipsen - har provat med lite korskopplingar med SC 8 och PA 77 och SC 77 och PA 8 för att försöka utröna var obalansen finns. Kunde då plötsligt inte höra någon sån:? På SC 8 finns en väljare "ATTENUATOR" som liksom kan "höja" volymen, verkar som att den är lite suspekt, eventuellt. Vad rörigt det blev...
/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-28 23:21

5-56 .... ? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-10-28 23:30

5-56 eller köpa nytt, dyrt och plastigt kanske :wink:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-10-28 23:42

Om du inte får ordning på den med enkla medel så hojta till. Jag kan nog vara behjälplig med att tex sälja en original SC-8 volympot eller om du vill ha en attenuator eller annat som jag kan montera ur en av mina SC-8or.

Användarvisningsbild
Conviction

Inläggav Conviction » 2009-10-28 23:58

perstromgren skrev:
Conviction skrev:

/Peter

Det går såklart, om än med lite pyssel, att tillverka en ny...

... eller ersätta med en vanlig pot med rätt resistans. Vad som helst duger nästan, det är ju inga stora (elektriska) krav.

Här finns en bild, förresten:

http://www.tekniken.se/sentec/doc/sc8/s ... ivning.png

Självklart, men hälften av tjusningen försvinner ju :) Den är nog så lyxigt designad, den där stegpot:en som sitter original. Halva grejen med maskinen!

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-10-29 00:26

silvervarg: Tack för erbjudande - finns risk att du blir av med nåt i framtiden. Måste spela på ett tag nu och höra hur det låter med lite olika ihopkopplingar.
/Peter

Återgå till DIY-forum