Hjälp med elementval

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asto

Hjälp med elementval

Inläggav asto » 2009-10-27 16:21

Hej.

Jag är ny på detta forum, och jag presenterar mig väldigt kort genom att säga att konstruktion och bygge av högtalare är absolut det roligaste jag vet.

Jag håller så sakteliga på att spara ihop finanserna för ett kommande bygge (fast jag har en hel hög av oavslutade byggen känns det som :D )

Har av någon anledning fastnat för dessa element då jag tänkt att bygga en 2-vägs TML som jag vill ska vara en fullregister högtalare som drivs av en 2 kanals förstärkare.

Bild
http://www.seas.no/images/stories/excel/pdfdataheet/e0045_w22ny001_datasheet.pdf
Bild
http://www.fountek.net/products/neocd2.pdf

Skulle vara roligt att höra era åsikter om elementvalen, eller kanske andra trevliga alternativ med en budget på max 8 lappar för elementen.
Vill hålla mig till 2-vägs system då det är tillräckligt svårt att lyckas med tycker jag :)

Förstår att det kan vara svårt att hjälpa till då inget noggrant mål är uppsatt, men säg vad ni behöver veta så försöker jag speca efter min bästa förmåga.

Mvh Asto

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-10-27 20:22

Faspluggar ska visst inte vara så bra för att det är en spalt mellan pluggen och konen där luft kan pressas ut och orsaka dist. Annars har jag inga kommentarer. Vad är en TML?
Back in black!

Användarvisningsbild
asto

Inläggav asto » 2009-10-28 11:47

Vad är en TML?

Med TML menar jag Transmissionline eller en ljudledning av passande modell.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-28 13:33

jag är ju lite skeptisk till bandelement så jag hade aknske inte valt det som första val.
Basen verkar ju vara en riktigt fin historia men bör nog delas vid 1500hz som högst.
Som diskant hade jag nog valt en högpresterande softdome och parat den med en waveguide för att få spridningen att fall på plats.
Nånting liknande detta http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm

Till diskant skulle du kunna kika på scan-speak 6600. Parat med en monacor WG kan det kanske vara nåt. Den diskanten klarar nog 1500hz delning bra också även utan WG.
Peerless HDS diskant är också väldigt fin, speciellt vid låg delning. Har dock hört flera som tycker den är för "analytisk" och kan låta distad emellanåt.

Vad är det du vill åstadkomma med projektet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
asto

Inläggav asto » 2009-10-28 15:07

Till diskant skulle du kunna kika på scan-speak 6600. Parat med en monacor WG kan det kanske vara nåt. Den diskanten klarar nog 1500hz delning bra också även utan WG.

Tack, det låter inte så tokigt. Jag har inte så stor koll på detta med att matcha element på ett bra sätt.

Men att rent mekaniskt montera WG på 6600, är det en komplicerad historia?

Vad är det du vill åstadkomma med projektet?

Jag listar det jag kan komma på nu, men jag är så dålig på detta :)

Konstruktion som ej kräver så krångliga filter.
    25-20000 hz gärna bättre än +-3db (mitt rum är 2.2 x 3.7 x 5.8 meter)
    Spridningen bör vara bra horisontellt som vertikalt. (vad som är bra och rimligt vet jag inte exakt med de element som blir aktuella)
    Funktionen och ljudet får gärna gå före det estetiska vad det gäller storlek och utformning.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-10-28 17:42

Hej hopp.

Jag tycker du ska köra med banddiskant, men inte just den där. Som nämnt så bör inte basen delas över 1500 Hz, men det diskantelementet låter inget bra om du delar det så lågt. Fountek har ju även NeoPro5i som kan delas betydligt lägre, men den kostar mer än dubbelt så mycket. Men till det fina baselementet tycker jag att det kan vara värt det.

Användarvisningsbild
asto

Inläggav asto » 2009-10-29 00:15

Efter lite googlande hittade jag ett test på Zaph audios hemsida. Neocd 2 fick väl ingen lysande kritik kring 2kHz iallafall, så den bör man kanske glömma som sagt.

Jag är klart nyfiken på band iallafall då jag aldrig har byggt med dessa, och då verkar ju storebror Neopro5i vara mycket lämpligare.

Har ni någon känsla över filtreringen om man nu skulle jämföra de två rekommendrade kanditaterna. Vilka fördelar resp nackdelar har pro5i mot 6600+WG när den skall delas mot Seas elementet?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-10-29 00:39

Kan du inte ta o handla Nextel 5 basen istallet o bygga en stativare.
Sen slaktar du stativaren och bygger en 3 way.
Skulle annars vara spannande att bygga med en midrange kalott. Delad vid 800 och 4 khz. Nagra sager sakert att midrange domar later skit. Jag vet faktiskt inte. Hursomhelst.
Overgangen fran bandisen till basen blir oftast inte sa lyckad pga att bandisen har usel vertikal spridning beroende pa bandets langd.
En fundering:
En D'Appolito MTM har en sadan naturlig begransning i hojdled och darfor kan den typen av konstruktion matchas med banddiskanten.

Fast da blir det 5 tumsvarianten av Excel pappersbas.
Let forever be

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-29 00:46

Seas har ju annars den där DXT-diskanten som tydligen ska tåla att delas väldigt lågt. Kanske den kan vara något?
H1499 tänkte jag på. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-29 17:46

och varför bör man inte dela den förstnämnda basen över 1500hz?? jag tycker nog att det ser ut att fungera med en betydligt högre delningsfrekves
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-29 18:15

Waveguide på 6600 skulle jag slå helt ur tanken, de e ju liksom grundförskning helt plötsligt isåfall. Sen är jag inte så säker på attt man inte skulle kunna dela någonstans mellan 1800 och 2200 Hz med denna dära basen. Kan ge ett rätt så trevligt ljud skulle jag tänka mig.

Sen funderar jag över vad som är klokt att titta på element innan man vet vad man skall bygga - jo jag vet att det är lätt hänt men, men ....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
asto

Inläggav asto » 2009-10-29 20:18

Sen funderar jag över vad som är klokt att titta på element innan man vet vad man skall bygga - jo jag vet att det är lätt hänt men, men ....

Du har säker helt rätt, jag vet inte exakt. Men om du läser hela tråden så går det att hitta några saker som är önskvärda iallafall :)

Jag kan uttrycka mig enkelt genom att säga att jag har tänkt min en totalbudget på ca 8000 kr för elementen, jag vill naturligtvis ha element av så hög kvalitet som möjligt som jag kan känna mig nöjd med i många år. De ska helst matcha varanda på bra sätt som ej kräver enormt svåra filterlösningar.

Jag vill bygga en 2-vägs TL som förmodligen inte kommer att avvika hästlängder ifrån en traditionell golvhögtalare då jag helt enkelt finner detta intressant. Om jag ska behöva bygga om den 10 eller 20 ggr innan jag är nöjd så kommer jag att göra det, för jag tycker det är kul. Jag kommer själv bära ansvaret om det blir ett lyckat projekt eller inte.

Jag förstår att man skulle kunna spalta upp sidvis med önskvärda parametrar men jag saknar helt enkelt förmågan.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-29 21:12

skrutten skrev:Sen är jag inte så säker på attt man inte skulle kunna dela någonstans mellan 1800 och 2200 Hz med denna dära basen. Kan ge ett rätt så trevligt ljud skulle jag tänka mig.

Blir inte basen lite väl direktiv vid frekvenser över ca 1800Hz? 60-graderskurvan ser ut att vara -10dB redan vid 2kHz (om inte jag misstolkar kurvorna förståss, är 60-graderskurvan nedåtflyttad för tydlighet eller inte?)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-29 21:16

Om man delar runt 2k kommer ju diskanten fylla i en hel massa spridning. :)

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2009-10-29 21:38

Du kan inte hålla på å fjutta med sånna där diskanter. :wink:
Minst en meter ska det vara. Typ en sån här (1260mm bandlängd):

Bild

Mäter så här, helt okompenserat. Går säkert att få till det ännu bättre och kan delas långt under 1 kHz. Budgeten klarar du också.

Bild
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-29 22:01

nolimitsoya skrev:Om man delar runt 2k kommer ju diskanten fylla i en hel massa spridning. :)

Är det inte risk att det blir lite såhär:
Bild
(inte egentligen den massiva toppen kring 2kHz som jag menar utan mer svackan offaxis innan jämfört med toppen)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-29 22:37

Jo, det är därför man vill ha den där jätteryggen som diskanten bidrar med nere i den där jättedalen som basen får. Då blir det jämnt och snyggt på alla vis vid alla frekvenser. Så svårt kan det ju inte vara! :P

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-29 22:46

LasseA skrev:
skrutten skrev:Sen är jag inte så säker på attt man inte skulle kunna dela någonstans mellan 1800 och 2200 Hz med denna dära basen. Kan ge ett rätt så trevligt ljud skulle jag tänka mig.

Blir inte basen lite väl direktiv vid frekvenser över ca 1800Hz? 60-graderskurvan ser ut att vara -10dB redan vid 2kHz (om inte jag misstolkar kurvorna förståss, är 60-graderskurvan nedåtflyttad för tydlighet eller inte?)

Inte är 60 graders kurvan nedflyttad - tror inte det. Om man skall kunna dela mot diskanten så måste man upp i en högre delningsfrekvens. Elementet klarar detta upp till 30 grader riktigt hyffsat sen borde sannolikt en lite mer viktig 45 graders riktning ligga mitt emellan 30 o 60. Man får en enegri dip totalt - ja, men jag funderar hur den låter eg. Jag tror den kan låta bra om inte basen distar och har sig vid dessa frekvenser förståss.

Själv så bygger jag hellre LT än TL :D

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-29 22:53

nolimitsoya skrev:Jo, det är därför man vill ha den där jätteryggen som diskanten bidrar med nere i den där jättedalen som basen får. Då blir det jämnt och snyggt på alla vis vid alla frekvenser. Så svårt kan det ju inte vara! :P

Mjo, men det är ju precis det jag menar med att dela lägre... Då sprider fortfarande baselementet bra och det blir ingen dip offaxis..

Jag kan inte tillräckligt för att uttala mig om hur det där låter dock, John Atkinson skriver ibland om det typ såhär (råkade vara från B&W Matrix 801 recensionen :D ) :

"The 801's midrange unit starts to get directional at the top of its passband—indicated by the cursor in both graphs—but the tweeter, with its baffleless mounting, has very wide dispersion at the bottom of its passband. The result is a slight degree of "flare" in the same region where the on-axis response has an excess of energy, which in all but very large rooms will accentuate the "revealing" nature of the speaker."

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-29 23:00

Men om man delar där baselementet fortfarande sprider relativt bra kommer diskanten fortfarande sprida ännu bättre. Jag tror det är bättre att dela där basen börjat falla av precis lagom mycket, så att effekterna tar ut varandra.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-29 23:15

nolimitsoya skrev:Men om man delar där baselementet fortfarande sprider relativt bra kommer diskanten fortfarande sprida ännu bättre. Jag tror det är bättre att dela där basen börjat falla av precis lagom mycket, så att effekterna tar ut varandra.

Tja, men det blir ju sketasvårt. Om du tittar på de 2 elementen så är ju t.ex 30-graderskurvan på basen -2,5dB vid ca 2kHz, diskantens 30-graderskurva är -2,5dB vid 8kHz, det är en bit mellan så att säga :)

Jag fattar nog inte riktigt hur du menar tror jag. Skulle man använda sig av diskantens breda spridning offaxis för att fylla i basens dåliga spridning, hur gör man det?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-29 23:21

LasseA skrev:Skulle man använda sig av diskantens breda spridning offaxis för att fylla i basens dåliga spridning...

Ja, just så! :)
LasseA skrev:... hur gör man det?

Man lägger delningsfrekvensen lite lurigt, väljer lagom branta filter och eventuellt trixar till diskantens spridning med en liten tratt. Lätt som en pannkaka! 8O

Användarvisningsbild
asto

Inläggav asto » 2009-10-30 07:00

Det som ändå är riktigt bra är att ingen har sågat bas valet helt, så Seas W22NY001 känns som ett bra val. Jag tolkar spridnings kurvorna som den skulle kunna vara ganska enkel att få till filtret i. Även det jag lärt mig begripa om TL så ser det ut att kunna fungera bra.

Jag har nog även själv insett att Neocd2 inte är så väldigt lämplig i sammanhanget, så den tanken jag har mer eller mindre lämnat.

Korta band kanske är svåra att jobba med överhuvudtaget, inte minst vad gäller den vertikala spridningen.

Jag kräver inga djupare diskussioner kring diskantvalet. Det är bara intressant med era erfarenheter och åsikter, vad ni tror skulle kunna passa i mitt projekt och varför?

Du kan inte hålla på å fjutta med sånna där diskanter.
Minst en meter ska det vara. Typ en sån här (1260mm bandlängd):

Jag skulle vara väldigt intresserad av detta, saknar dock verktygen och kunskapen att bygga dessa. Du får väl övertyga mig med bygg support och en lyssning då vi verkar bo i samma stad :wink:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-10-30 22:01

Diskantens spridning bor vara lika bra eller lika dalig som basens. Ar den dalig blir sweetspot liten sa man far sitta pa helspann.
I BB:s CM3 anvands ett horn for att styra upp bandet sa att det sprider som basarna. Bandhorn.
Annars skulle det lata som tva olika hogtalare. En som later diskant och en som spelar musik. 8O :D
Let forever be

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-30 23:02

För dom pengarna skulle jag personligen testa något med scanspeak 6600 diskanten, den ser grym ut. John Krutke på zaphaudio har gjort en 2-vägare med den och scanspeaks sliceade 6,5" som antagligen är väldigt bra. Kanske inte ett alternativ om du ville göra filter etc helt själv men iaf:

http://www.zaphaudio.com/ZRT.html

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-30 23:04

Konceptet med både dålig och bra spridning finns i Linkwitz välrenommerade projekt iaf i originalen av både phoenix och vaddennuheter...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-30 23:11

LasseA skrev:För dom pengarna skulle jag personligen testa något med scanspeak 6600 diskanten, den ser grym ut. John Krutke på zaphaudio har gjort en 2-vägare med den och scanspeaks sliceade 6,5" som antagligen är väldigt bra. Kanske inte ett alternativ om du ville göra filter etc helt själv men iaf:

http://www.zaphaudio.com/ZRT.html

100% medhåll - zaph verkar konstruera vettiga högtalare, även gravesen verkar vettig fast han suktar efter det uberexlusiva ibland. Detta trots att ingen av dom vet vart dom har fokalpunkten eller funderar över var första reflexerna tar vägen :)

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-31 00:02

skrutten skrev:Konceptet med både dålig och bra spridning finns i Linkwitz välrenommerade projekt iaf i originalen av både phoenix och vaddennuheter...

Har du lust att exemplifiera vad du menar här? Jag hittar inte så mycket om spridning på Linkwitz något spretiga site..

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-31 11:14

LasseA skrev:
skrutten skrev:Konceptet med både dålig och bra spridning finns i Linkwitz välrenommerade projekt iaf i originalen av både phoenix och vaddennuheter...

Har du lust att exemplifiera vad du menar här? Jag hittar inte så mycket om spridning på Linkwitz något spretiga site..

Han delar iofs redan runt 1400 Hz och håller på så sätt någorlunda ordning på spridningen. I original konsruktionen är de dipol i basmellan och direktstrålare i diskanten. Detta gör att man blandar olika andelar av ljud från diskant och mellanreg vid reflexerna mot väggar, golv och tak - men högtalaren upplevs likfullt som mycket bra.

Jag har haft AudioPro 2-25 på 80-talet som jag inte heller hade några direkta invändingar mot, fast de borde haft samma spridningsproblem med en dip i första reflexen.

Användarvisningsbild
asto

Inläggav asto » 2009-10-31 13:34

Som typ Scanspeak 6600 där spridningen beter sig ungefär lika som basen i det tänkta delningsområdet förstår jag är önskvärt. Men ett långt band då, behöver man inte ta hänsyn till någon vertikal spridningen alls mellan band och bas?

Jag har väl kanske inte så mycket erfarenhet av vertikalspridning, mer än provsimuleringar i X-dir som har jag tittat på. Vad jag kan förstå så är det utifrån en önskad spridningsvinkel och delningsfrekvens man får fram ett centrum avstånd mellan elementen i lodlinje. Antagligen blir då c-c avståndet mellan elementen ganska stort vid de relativt låga delningsfrekvenser det diskuteras här. (om t.ex. 45 graders vinkel är önskvärd)
Finns det knep att tillgå om det stora c-c avståndet inte upplevs estetiskt tilltalande? eller är jag helt fel ute?

Önskar även att läsa på lite mer om fokalpunkten. Mätmetoder,inställningar, hur man helt enkelt går till väga. Länka gärna till en bra tråd om det finns.

Vill passa på att tacka för all input så här långt, kul att lära sig något nytt :)

Återgå till DIY-forum