Kapa fanérade spånskivor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ix

Kapa fanérade spånskivor

Inläggav Ix » 2005-01-12 13:42

Jag ska sätta sågen i ett par gamla köksbänkar som jag fått av min vänlige granne. Eftersom de ska bilda en ljudtät låda runt datorn (ett projekt som nämnts tidigare på forumet) är det viktigt att...

såga RAKT
och
såga SNYGGT.

Frågan är då givetvis hur detta ska gå till.

Min ursrungliga plan var att skruvtvinga fast en såndär mattskärningslinjal i masonit på lämpligt ställe som guide för en cirkelsåg. Nu frågar jag mig dock om cirkelsågen kanske flisar upp fanéren på ett trist sätt. Min av åldern vise far trodde att en gammal hederlig fogsvans förmodligen skulle vara bättre. Kan dock inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig hur det skulle kunna bli rakt.

Åker till ett snickeri/såg gör jag helst inte då jag tänkt såga upp skivorna efter hand.

Har ni några fiffiluriga tips?

Anders

Inläggav Anders » 2005-01-12 14:15

Hej!

Nu vet jag inte om det fungerar jättebra i detta läge men man kan oftast få mindre flis om man sätter tejp över det ställle där man ska såga. Du kanske kan testa på en liten bit för att se hur det blir :)

Mvh Anders

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-12 14:15

sticksåg med sånt laminatsågblad? det sågar nedåt så det inte flisar sig.
annars kan nog handsåg fungera riktigt bra om du är nogrann. kanske köra med japansåg så det blir finare snitt (och mindre flisning).
cirkelsåg kan väl fungera om du kör med fin klinga(många tänder och vass) och sågar ner(alltså tänderna går) mot faneret.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-01-12 14:18

Jag har sett att man kan sätta en tejpbit över det område man vill lägga sågsnittet och därigenom få ett snyggare snitt...

Tejpen verkade förstärka faneret...

DOCK är det mycket rekommenderat att testa lite vid sidan om... Så man vet att det fungerar innan man sätter sågen i det hela.

Var viss för långsamm... god responstid på denna fråga :wink:

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-01-12 15:14

Tack för tipsen!
Det där med tejp verkar ju listigt och att såga mot fanéren. Får nog bli så. Tyvärr kan jag inte testa eftersom materialet räcker med 3 millimeters marginal! (Sågförluster medräknade, så länge de inte blir för stora alltså.) Det är därför jag är lite nervig, he he. Kan i och för sig säkert hitta nån annan gammal bänkskiva att prova på...

Japansåg var ju lite smart, men det går bort i alla fall. Måste ta en ansenlig tid att ta sig igenom en bänkskiva med en sån.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-01-12 17:31

Tejp är en bra idé men tänk när du river bort den.... försiktigt!
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-13 11:14

Det där fuskiga tricket att köpa en liten skiva till, har aldrig slagit dig? Då kan du ju träna och dessutom ha råd att göra fel. Om du dels är oerfaren och har väldigt små marginaler, är det som upplagt för att, ja vad var det det hette nu igen...

Jo, skita sig, heter det ju, det är upplagt för att skita sig.

//magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-13 11:17

Bara en tanke... funkar kanske inte alls.... ....vinkelslip?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-01-13 11:59

Fick en idé till när jag såg swede:s inlägg...

Skaffa dig lite skräpvirke som du spänner fast över och under det stycke du skall såga. Såga igenom alltihopa och du kommer nog slippa att det frasar sig.

Använder denna metod när jag vill borra snyggt. Lägger en skräpbit under, spänner det hela på plats och borrar. Har inte ännu fått ett fult hål på baksidan med denna metod... Kanske fungerar lika bra med sågning.

Med de snäva marginalerna du har finns det en risk att det, som swede påpekar, skiter sig... Det kan löna sig att öva och testa...

Användarvisningsbild
Animan

Inläggav Animan » 2005-01-13 17:27

Är du säker på att det är fanér? Eftersom det är en köksskiva du ska sätta sågtänderna i så kan det kanske vara ett perstorpslaminat som är limmat på en spånskiva, vilket är den allra vanligaste typen av köksskivor.
OM det är fanér och om du kör med uppåtroterande klinga (vilket också är det vanliga eftersom nedåtgående klinga skulle vara som att såga med en motorsåg, ingen vidare kontoll alltså) så är det lite svårt att lägga en skrotbit över och såga igenom. En underbit går bra, men en överbit gör att du inte kommer att se strecket du ska såga efter och det är ju inte så bra.
Tejplösningen är den vanliga och fungerar ofta hyggligt, man kan även testa att stryka lite vitlim över snittytan som då håller fanéret på plats, därefter putsar/skrapar man försiktigt bort det och du har en hel snittyta.
Men som sagt, om det är ett perstorpsskikt är det bara till att gasa. Har du riktigt otur så kan det sprätta flisor så det är säkrast att limma och då blir det inget som helst problem att skrapa bort det utan att skada ytan, det är nämligen tillräckligt hårt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-13 23:35

Animan skrev:Är du säker på att det är fanér? Eftersom det är en köksskiva du ska sätta sågtänderna i så kan det kanske vara ett perstorpslaminat som är limmat på en spånskiva, vilket är den allra vanligaste typen av köksskivor.
OM det är fanér och om du kör med uppåtroterande klinga (vilket också är det vanliga eftersom nedåtgående klinga skulle vara som att såga med en motorsåg, ingen vidare kontoll alltså) så är det lite svårt att lägga en skrotbit över och såga igenom. En underbit går bra, men en överbit gör att du inte kommer att se strecket du ska såga efter och det är ju inte så bra.
Tejplösningen är den vanliga och fungerar ofta hyggligt, man kan även testa att stryka lite vitlim över snittytan som då håller fanéret på plats, därefter putsar/skrapar man försiktigt bort det och du har en hel snittyta.
Men som sagt, om det är ett perstorpsskikt är det bara till att gasa. Har du riktigt otur så kan det sprätta flisor så det är säkrast att limma och då blir det inget som helst problem att skrapa bort det utan att skada ytan, det är nämligen tillräckligt hårt.

Om man har cirkelsåg att såga med så ska man väl för h-e inte såga efter ögonmått och ritad linje??? Nä, använd "anpassat sidoanhåll" i stället.

Dvs en cirkelsåg med stabil anliggningsplatta med rak kant att hålla an mot.
Placera (tvinga fast) anhållet så att snittet kommer rätt. Dvs testa ett
par gånger: spänn upp anhållet, såga, mät hur långt bort snittet kom.
Om tvingarna är starka nog kan man ha flisningsskydd mellan
anhåll och arbetsstycke. Tänk på att anliggningsytorna mellan
arbetsstycke resp anhåll och flisningsskydd inte bör vara hala.

Men köksbänkar är nog inte fanerat! Plast eller vad britterna kallar Formica
är troligare. Å det vill du inte bygga högtalare av.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-01-14 01:57

Vilket engagemang! :D

Det är mycket möjligt att köksbänkarna inte är gjorda i sån faner ni talar om. Kanske snarare omöjligt med tanke på användningsområdet. I min lilla enfaldiga värld betydde faner dock tills nyligen "ett skikt man lägger utanpå ett fulmaterial för att få det att se läckrare ut". Oberoende av material alltså. Men om ni säger att det som ligger på köksbänkar bör klara ett sågangrepp bättre, ja, glad för det är jag!

Köksbänkarna ska alltså inte användas till högtalarkonstruktion utan till att bygga en dämplåda runt min dator. För det ändamålet torde de, med sin rejäla vikt, vara ypperliga.

Av en ren slump talade jag idag med den gode grannen som efterskänkt mig bänkskivorna. Vi kom att diskutera kapningen och jag upplyste honom om era tips om att "såga mot bänken" och "tejpa först" samt mina idéer om att tvinga fast en mattlinjal. Han å sin sida, som ska montera nya bänkar, hade fått fatt på en fräsig cirkelsåg och skulle köpa ett fintandat blad. Helt naturligt bestämde vi oss för att slå våra påsar ihop för att förhoppningsvis nåt ytterligare oanade synergieffekter.

Jag börjar tro att den här historien kommer sluta lyckligt. 8)

Användarvisningsbild
Animan

Inläggav Animan » 2005-01-14 13:04

Visst "NoMoreMrRegistryMan" är anpassat sidoanhåll bättre, men bättre är att använda ett riktanhåll som är anpassat till den aktuella cirkelsågen. Riktbrädan har gummiundersida som gör att den ligger exakt där du lagt den och sågar därför rakt, men du måste ju få se var du ska lägga den. Nog går det att rackla upp ett anpassat anhåll med tvingar och lägga ett skrotstycke över och sedan vänta på överaskningen "vart blev snittet?" Visst är det kul med Kinderegg!
Formica och Perstorp? I stort sett samma produkt men olika fabrikat, gamla köksbänkar i Sverige, Formica? Pja
Hur som haver verkar det som att "Ix" får det hela löst på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-20 19:18

Animan skrev:Visst "NoMoreMrRegistryMan" är anpassat sidoanhåll bättre, men bättre är att använda ett riktanhåll som är anpassat till den aktuella cirkelsågen. Riktbrädan har gummiundersida som gör att den ligger exakt där du lagt den och sågar därför rakt, men du måste ju få se var du ska lägga den. Nog går det att rackla upp ett anpassat anhåll med tvingar och lägga ett skrotstycke över och sedan vänta på överaskningen "vart blev snittet?" Visst är det kul med Kinderegg!
Formica och Perstorp? I stort sett samma produkt men olika fabrikat, gamla köksbänkar i Sverige, Formica? Pja
Hur som haver verkar det som att "Ix" får det hela löst på ett bra sätt.

Anpassade riktanhåll är bäst. Jo. Men då ska det finnas.

Men om man testar med anhåll + skrot + cirkelsåg på några
olika material och tjocklekar så kan man konstruera ett riktanhåll av det hela.
Met god repeterbarhet.

Återgå till DIY-forum