Hemmabio subb med gammal CV 12:a?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Loofy

Hemmabio subb med gammal CV 12:a?

Inläggav Loofy » 2005-01-24 00:54

Jaha då har man hittat till detta forumet för första gången, första inblicken ger att här finns det mycket kunskap på just hemmabyggen med mera.
Hoppas ni kan hjälpa mig med lite mått på hur jag skall bygga min första subbas för hembio.
1. Elementet jag har är ett Cerwin Vega Vegaline 12"
Jag har inga direkta parametrar på just det elementet (köpte den begagnad och haft som bilsub), har försökt titta lite på Cerwins hemsida men elementet tycks vara för gammalt :( Men ni kanske kan hitta den datan lättare än mig? 8)

2. Jag har ju inget slutsteg till denna sub än, något tips på ett bättre begagnat?

3. Det är häftigt med stora lådor, men jag har inte plats för megastora lådor just nu, isf bygger jag hellre om när jag flyttar till större lägenhet.

4. Om det nu har betydelse för hur lådan ska se ut så ska subben skall användas framförallt till Film, men gärna lite dunk till techno i bland.

5. Har en skiva MDF, 21mm, Går väl att använda till detta?

Har väl förmodligen flera funderingar men kommer inte på dem just nu. Ni kommer väl förmodligen svara på dem under tiden ni svarar på dessa frågor.

Tack på förhand.

//Loofy

Användarvisningsbild
Loofy

Inläggav Loofy » 2005-01-24 12:17

Ok, Jag tror jag hittat data till den högtalaren jag har, är inte säker på om det är precis denna. Men har för mig att den ska heta 124 nånting, och detta förmodligen pga av värdet på Vas.

Jag skickar även med en bild på elementet så att ni kan avgöra om det är rätt modell jag har hittat värden för.
Värden:
http://www.thielesmall.com/include/details.asp?ID=1237&dtype=1
Bild1:
http://www.prisjakt.nu/visa_galleribild2.php?pic_id=27881&pic=.jpg
Bild2:
http://www.prisjakt.nu/visa_galleribild2.php?pic_id=27879&pic=.jpg

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-24 12:44

den verkar ju sitta i en låda? låter det dåligt nu eller?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-24 13:44

Vad är det för lådvolym (inre) på den låda du har nu?
Och hur lång respektive tjock (inre mått) är porten?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-24 16:43

har för mig att 54 liter var en bra volym för den basen men rör länden kommer jag inte i håg

Användarvisningsbild
Loofy

Inläggav Loofy » 2005-01-24 21:30

Ja den sitter ju som sagt i en låda, den lådan som den satt i när jag köpte den, begagnad, då tillsammans med ett bilslutsteg. Så lådan är väl förmodligen avstämd för bilkupé, har dock inte testat med den som är då jag inte har ett slutsteg att prova med. Vad rekommenderas för slutsteg till denna? Är det zachry som gäller isf?

Lådan som är nu är, är byggd i spån, kan vara 19mm-21mm har lite dålig koll
(Grejerna ligger hos mina föräldrar i gbg, jag pluggar i borlänge och kan inte mäta så på direkten)

Sen skulle jag vilja bygga ny, dels pga att jag skulle vilja lära mig, och dels för att den som är är ganska ful.

//Loofy

Återgå till DIY-forum