Tjocklek på faner?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

matson

Tjocklek på faner?

Inläggav matson » 2005-01-25 09:40

Är det risk för att limmet tränger igenom om man använder 0,8mm?

Finns det några fördelar med någon speciell tjocklek?

Mvh

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-01-25 11:30

Är det inga stora hål i faneren tränger inte limmet igenom. Fördelen med tunna faner är att de är lätta att böja.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-01-25 14:18

UrSv skrev:Är det inga stora hål i faneren tränger inte limmet igenom. Fördelen med tunna faner är att de är lätta att böja.

Jag hade 0.6mm mahognyfaner (utan stora hål) och där trängde limmet igenom. Jag tycker det är enklare att jobba med lite tjockare faner (om man inte skall böja skarpt förståss), fast det är säkert en vanesak och lär man sig att inte ta för mycket lim borde det ju inte vara några problem.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-27 10:37

Det hela beror på vad man använder för lim. Använder du dig av kontaktlim skall det inte vara några problem.

Själv använder jag mig av så tunnt faner som möjligt, då det är mer lättarbetat och man kan få till kanterna snyggare. Detta är svårare med tjocka fanér, som lätt spricker när man slipar ner kanterna.

//magnus

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-01-31 21:03

När jag fanérade mina piP från Ino Audio använde jag 3mm al-fanér. Jag oljade in dem och resonerade att ett tjockare fanér skulle kräva mindre underhåll när det väl var mättat.
Bild på Ino Audio piP i bokhyllan:D
Så här i efterhand är jag mycket nöjd över resultatet, men jag är inte lika övertygad att det verkligen krävs så tjockt fanér.
Dessutom var det ett otroligt styvt arbete att bygga en låda utanpå MDF-lådan, massor med hyvling och putsning.
När jag nu bygger basmoduler till samma högtalare tänker jag använda 0,8mm fanér i samma träslag.

Länk till avskräckande exempel Egen fanering eller låda till Ino Audio piP;)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-31 21:14

Jäkligt snyggt gaston :)
Kan tänka mig att det var en del jobb som sagt :)

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2005-01-31 21:54

Vi fanerar en hel del på jobbet, dock skivor innan slut sågning.
Angående tjocklek så finns det både fö å nackdelar enligt minåsikt.
Tjockt = styvt, lätt att hantera utan att skada innan limning slår sig inte så fort, när det gör det så är det däremot inte så kul. det finns åt minstone lite å slipa I :)
tunnt= riktigt kännsligt förluftfuktighet, man kan ibland se med blotta ögat hur faneren rullar ihopsig nör vätan i limmet flyttar sig till faneret.

det är ganska mycket som går å rädda om ma har huvet med sig dock.

Däremot något som är riktigt viktigt är LIM o LACK kompatbilitet.

det är inte roligt när faneret släpper när förrsta lagret lack ska på och ja jag talar av egen erfarenhet :x

/Cameron
Eeeh.. att de så jäkla svårt å skriva nå fyndigt.....

Återgå till DIY-forum