Hjälp! 3 akuta piP-monteringsfrågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tobias

Hjälp! 3 akuta piP-monteringsfrågor

Inläggav Tobias » 2003-10-23 20:29

Hej!

Jag har några frågor angående ihopsättningen av Ino Audio piP monteringssatsen.

1. Basreflexröret kommer i två delar. Vilken mynning ska man ha på insidan av lådan? Den som är likadan som utsidans mynning eller den mindre varianten?

2. I byggbeskrivningen står det att spolarna i delningsfiltret ska vara 0,6 mH, de spolarna jag har fått är 0,5 mH. Kan det vara rätt?

3. Det står i byggbeskrivningen att man ska montera delningsfiltret på baselementets magnet. Men på skärmade element som jag har ser det ut att bli väldigt trångt att få plats mellan baselementet och dämpmaterialet. Ska man göra annorlunda när man har skärmade element?

Mvh Tobias

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-23 20:34

Hej!

Jag har inte monterat någon variant av piP (även om jag är lite sugen på en OrthoAkustisk variant som är en blandning mellan piP och a2) men kanske kan bidra med en bild som besvara första frågan:

Bild

:)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2003-10-23 20:46

Hej!

Tyvärr hjälpte inte bilden. Det är rörets öppning på insidan som är oklar vilken det ska vara. Det är två rör som ska limmas ihop, och det ena röret har en stor och en liten rundad mynning; den ena ska sågas av och den andra ska användas.

Om man använder den ena så får man ett rör med lika stora mynningar i bägge ändarna. Om man använder den andra änden så får man ett rör med en större utåt och en mindre inåt.

Mvh Tobias

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-23 21:02

en bild kanske kan vara till hjälp:
Bild

här visas alltså basröret i genomskärning och den tjocka änden skall sitta framåt. (så såg det iaf ut på dom jag monterade...)

På fråga 2 så kan man tänka sig att det blir 0.6 när de är monterade på magneten (järn).

Om du väntar ett tag kanske självaste konstruktören svarar! :) han borde veta bäst hur det är tänkt...

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2003-10-23 21:08

norman skrev:en bild kanske kan vara till hjälp:

Lysande! En bild säger mer än tusen ord. Den lilla öppningen på insidan alltså.

Du vet inte något om monteringen av delningsfiltret på skärmade högtalarelement? Baksidan på basen ligger direkt an emot dämpningsbiten, så sätter man komponenterna där kommer de att hamna i rejäl press.

Mvh Tobias

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-23 21:11

är man ännu slöare tejpar man ihop skarven med silver tejp eller motsvarande :D

Har inte den skärmade varianten själv men jag tror bamsefar har den, jag tyckte dock det var trångt med den vanliga :?

Angående filtret så är det nog bäst att fråga Ingvar.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-23 21:31

Tobias skrev:Du vet inte något om monteringen av delningsfiltret på skärmade högtalarelement? Baksidan på basen ligger direkt an emot dämpningsbiten, så sätter man komponenterna där kommer de att hamna i rejäl press.

Det är ingen skillnad såvitt jag vet mellan oskärmad och skärmad version. Jag har i alla fall följt IÖ:s (Ino Audio:s för att vara mera exakt) monteringsanvisning och således sitter mina delningsfilterkomponenter monterade på boomerns baksida dvs smältlimmade mot skärmningen. Och ja det vart lite tryck mot dämpningsbiten, men jag är van klättrare så lite mera tryck fixade det 8O
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2003-10-24 19:41

Det är faktiskt så, enligt IÖ himself, att det var en ren slump att detta filter kunde användas! Eller spolen dårå. Du kan ju bara göra en spole med viss induktans upp till en viss storlek på spole, dvs sedan måste man byta basdiameter. Och här hade det blivit stora problem med just detta om inte magnetens (järnets) förstärkning hade fixat till det, därav att man fäster allt på magneten. Och när jag pratade med honom om det skulle alla grejjer bara på därbak, och jag pratade mest om de där som du skall ha! :D

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2003-10-28 01:28

Jag fick tag på IÖ under torsdagskvällen. Spolen hade rätt värde. Spolen är på 0,5 mH "löst" men när man sätter den på baselementets magnet blir den ungefär 0,54 mH. Det uppgivna 0,6 mH i ritningen var bara ett ungefärligt värde (rätt värde är alltså 0,54 mH)

Tusen tack för hjälpen! piP:arna är nu ihopsatta och låter grymt bra!

Mvh Tobias

Återgå till DIY-forum