phon skrev:Undrar om man verkligen får mer krut ur nittisjutian, den kan inte pumpa särskilt mycket luft med ett xmax på 0,7 mm. Det kan vändas till en fördel också, om xmax skulle vara större så ökar modulationen av mellanregistret drastiskt, och det vill man helst slippa.
Inte för att Biltemas åtta kanske är helt perfekt, men nog lär den slå nittisjutian i basområdet. För några hundringar till får man CA21REX, som jag föreslog, den har ett xmax på 6 mm.
Med en underavstämning av nittisjutian får man säkert lite mer ljud i lägsta registret men på en låg lyssningsnivå. Det gäller att välja rätt musk om det skall låta bra.
Bygger man ihop en trevägare så kan elementet i botten ägna sig åt sitt egentliga arbete, pumpa luft. Dom som sitter på ovansidan klarar då av välljudet bättre, t.o.m bättre än vad dom gjorde innan ombyggnaden.
Helt rätt! IM-distortionen står i proportion till använd bandbredd och konutslaget. Det är därför som hornhögtalare låter "renare" än de flesta direktstrålande konstruktionerna.
Det jag föreslagit gör ca en halv oktav mer i basen. Från typiskt 45 Hz i en OA-5 II till ca 33-34 Hz med ett filter. Helt klart är att de 0.7 mm i x-max utgör en begränsning men den begränsningen fanns där redan från början och är alltså inte ett resultat av min modifiering. Man behåller mellanregisteregenskaperna vilket är önskvärt.
En 9710 var mest använd som ett bredbandselement som satt i en trekantig baffel uppe i ena hörnet i mångaskolsalar omkring 1950-1960 och hade som huvuduppgift att förmedla tal.
Du verkar ju ha en del kunskaper i akustik - vilket ljudtryck blir det med +/- 0.7 mm konutslag omkring 40 Hz i ett rum omkring 40m^3.
Med vänliga hälsningar,