Mikrokontrollers (atmel?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Mikrokontrollers (atmel?)

Inläggav zvenzzon » 2005-02-17 13:44

Funderar på att börja experimentera lite med enchipsdatorer hemma. Skulle vara bra att kunna när man vill få ihop något fungerande projekt.

Är Atmels mikrokontrollers en lämplig start?

Funderar på AVR Starter kit ATSTK 500...

Har programmerat assembler till 68000, HC11, samt 6510.

Nackdelen med att använda dessa i en tillämpning är ju att de kräver en hel del kringkomponenter för att fungera, medan atmels verkar ha det mesta direkt på chippet.

De tidigare uppräknade processorerna är ju CISC, och atmels core är ju RISC. Vilka praktiska skillnader gör det egentligen?

Användarvisningsbild
hevi
iller

Re: Mikrokontrollers (atmel?)

Inläggav hevi » 2005-02-17 14:56

Atmels mikrokontrollers är helt OK att börja med. Egentligen spelar det mindre roll om det är Atmel, Microchip, Texas eller någon annan tillverkare -dom är alla ganska lika funktionsmässigt.

Har själv ett STK500 men vill du komma lite billigare undan kan du köpa enklare kort från www.olimex.com.

Skillnaderna i arkitektur mellan CISC och RISC tycker jag inte du behöver oroa dig för. De flesta enchippare har extraoridnärt okomplicerade instruktionsset, vare sig det gäller CISC eller RISC.

Henrik

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-02-17 15:13

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-02-17 15:16

rqu skrev:Satsa på reläer istället!
http://www.cs.pdx.edu/~harry/Relay/photos.html

Ja, eller varför inte rör? :oops:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-02-17 20:26

AVR är mycket trevlig . Kan rekommendera denna.

www.avrfreaks.com

en svensk elektroniksida
http://www.geekjoan.com/forum/

/rickard

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-17 20:37

Även jag var för ett tag sedan inne på mikrokontrollers. Men att programera i assembler är FÖR drygt. Men nu finns det manicker med inbyggda basic-tolkar, så man kan programera dom i basic! Dyra så in i *******, men det kanske det är värt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-02-17 20:50

Innan jul gick jag en kurs där vi uteslutande programmerade och laborerade med Atmel-µc (mega8535). Programmeringen skötte vi i C, tycker det var mycket smidigt och lättanvänt med lite programmeringsvana sen innan. Tycker inte om assembler, högnivåprogrammering funkar nog bra så länge det inte rör sig om extrem optimering. Fascinerande också hur mycket man kan trycka in på ett litet chip!

manw

Artikel i Datormagazin

Inläggav manw » 2005-02-17 21:04

Beställde precis förra numret av Datormagazin

(gillar generellt inte den tidningen då artikelserierna i regel är uppdelade på 6 nummer, gärna flera artikelserier samtidigt, så man inte "skall kunna" sluta köpa tidningen => jag köper den normalt inte alls!)

Där finns en artikel som jag inte läst ännu, men är ett miniprojekt med en mikrokontroller, och kretskort medföljer.

Har tittat lite löst på databladet, men kan inte fatta hur man har lyckats stroba 6 pinnar (på 8-benskapseln!) till 4 pinnar vardera, när det inte finns några strob pinnar, borde vara 2 st då.).

Kanske kan man börja där, och förstå hur man kopplar in den till att börja med.

edit: Har ochså labbat lite med 68000, men där är det fråga om lite med grejer, och en utvecklingsmiljö som kostar en slant...

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2005-02-17 22:09

Max_Headroom skrev:Även jag var för ett tag sedan inne på mikrokontrollers. Men att programera i assembler är FÖR drygt. Men nu finns det manicker med inbyggda basic-tolkar, så man kan programera dom i basic! Dyra så in i *******, men det kanske det är värt?

Jag har gjort en del grejor med Basic Stamp (finns hos Elfa med flera). Det är en trevlig bekantskap! Minus dock för att det inte går att skriva riktigt strukturerade program (tex i stil med Visual Basic).

Det finns fler liknade produkter, tex Basic Atom. http://www.basicmicro.com

Assembler går ruggigt fort men det tar evigheter att programmera och avlusa.

För den som inte gillar BASIC finns det compilers för C för diverse uP.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-02-18 09:50

iffe skrev:Innan jul gick jag en kurs där vi uteslutande programmerade och laborerade med Atmel-µc (mega8535). Programmeringen skötte vi i C, tycker det var mycket smidigt och lättanvänt med lite programmeringsvana sen innan.

Ja, det finns rätt bra med c-kompilatorer att välja på och det behöver inte bli så dyrt heller eftersom många tillverkare (t ex IAR) har gratisversioner av sina utvecklingsmiljöer som är begränsade i hur stora program som kan kompileras. Sen finns ju alltid gnu-gcc.

iffe skrev:Tycker inte om assembler, högnivåprogrammering funkar nog bra så länge det inte rör sig om extrem optimering. Fascinerande också hur mycket man kan trycka in på ett litet chip!

Ja, framförallt måste man (om man programmerar mikropellar för att förtjäna sitt leverbröd) väga in sådant som utvecklingstid och läsbarhet mot exekveringshastighet. Kanske slår in öppna dörrar här, men jag börjar i princip alltid med C eftersom det är lätt att läsa och är hyffsat abstraherat från hårdvaran. Min erfarehnet är att det oftast bara är en liten del av koden som exekverar väldigt mycket och som definierar prestandan i systemet. Om det visar sig att vissa delar inte håller måttet så börjar man optimera där. Ofta kommer man otroligt långt genom att skriva om c-koden så den kompilatorn får lättare att optimera den (här krävs det erfarenhet och kunskap om hur en optimerande kompilator arbetar). Som sista utväg skriver jag assembler-rutiner, eftersom de blir så hårt kopplade mot hårdvaran och ofta är svårare att förstå än motsvarande c-kod.

Henrik

Återgå till DIY-forum