Idé torka!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Idé torka!

Inläggav Nagrania » 2005-02-20 15:03

Jag ha skaffat ett Eq till mina subbor och när jag kopplar in eq:n till subborna får jag brum i den ena av de två. Jag har testat alla varianter av kopplingar men när jag kopplar in den brummande suben förbi Eq:n direkt till sub utgången på AV/förstärkaren då är det helt brumfritt. Jag har kollat alla kablar med en kabel/fastestare och allt verkar vara okey. Jag har vänt nätkontakten till AV/förstärkare och subbor och jag har kopplat subbborna och eq:t till ett jordat uttag....ingenting tycks hjälpa. Det är alltså alltid samma sub som brummar utom när jag kopplar den direckt till AV/förstärkaren. Det är två saker som jag ännu inte testat och det är att ansluta alla förstärkare och slutsteg till samma jordade uttag....men det är inte så lätt gjort eftersom det handlar om en skog av sladdar i trånga utrymmen bak en bokhylla. Ska också testa hur det går om jag löder en ljudsladd där jag bara anslutit skärmen i ena änden. Är det någon som kan ge något råd innan jag blir helt rådlös. Subborna är alltså oballade och det är bara den ena som det är problem med. :?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 15:46

Du har switchat kanalerna på eq:n? Är det aktiva basar?
Common sense is not that common.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-02-20 15:57

Ja det är aktiva basar men eftersom subborna går i mono (under 50Hz) har jag just nu kopplat båda subborna på den ena av Eq:ns kanaler...men jag har även testat den andra och det är ingen skillnad. Har väl tänkt mig att göra en splitt så att jag kommer att driva båda kanalerna oberoende av varandra. :?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 16:04

Konstigt att bara ena subben brummar. Du har testat att ta en fungerande kabel från den ickebrummande suben och kört till den som brummar antar jag?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-02-20 16:24

Jodu det har jag också testat. Det här dawen måste ju vara ditt specialgebit. :) En live teknikers önskedröm 30 min före konserten/sändning.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 16:48

Jodå, felsökning är jag inte så tokig på alls. Nu i lumpen utbildas vi dessutom på felsökning av ett rejält komplext radarsystem, och det ger utdelning även när det gäller annan felsökning. Man lär sig att bli mer metodisk framför allt.

Krånglande subbar har jag rätt färsk erfarenhet av :) Senaste giget, en rockkväll, två scener, mindre scenen med lite sämre skött utrustning tillhörande arrangören, med vissa delar kompletterade från firman som levererade tekniker och utrustning till stora scenen (min roll var teknikansvar för hela kvällen).

En kvart innan första bandet ska gå på och inleda kvällen pajar upphängningen till ena suben på lilla scenen, detta en kvart efter doors. Slita loss tio skruvar till frontgallret, skruva ur basen, märka att kablarna till andra elementet är fastlödda i den defekta basen, klippa kablarna och vira ihop dem, sätta tillbaka basen och låta den agera slavbas, sätta tillbaka gallret.

Tio minuter innan gig var allt klart, och trots en bas mindre så lät scenen väldigt okej, imho :)

Nåja, det var ju dina aktiva basar det här hade med att göra. Är det något du köpt nyligen? Låter ju väldigt märkligt att den ena fungerar annorlunda än den andra... Skumt dessutom att den inte brummar då eq:n inte är inkopplad. Du lyfter inte någon frekvens antar jag.

Svårt att säga vad felet är tycker jag :?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-02-20 17:16

Den yngsta Suben är snart ett år medans eq:n är sprillans. En annan sak som är märklig är att om jag ansluter eq:n till den nya suben utan att ansluta ingången till AV/förstärkaren så får jag också brum och det oberoende av vad jag har för RCA/RCA kabel. Jag får nog göra en labbkoppling och ytterst får jag väl balansera signalen med en isoleringstrafo. Ähh jag får nog gå till min lokale radiohandlare EXPERT tv-ljud & foto. :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 17:18

Hehe. Såg du Parlamentet senast? Programledaren läste upp slogans, och deltagarna skulle gissa företaget.

- Vi är vad vi heter.
- Pucko?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-02-24 12:07

Nu har jag löst problemet med brum. Felet var att den ena av mina två subbar är ojordad trotts att kontakten såg precis ut som en jordad kontakt. Jag upptäckte så smånigom att den saknade bläck. Jag trodde ett tag att TV:n var boven eftersom den är ansluten till Comhem. Lösningen var alltså att köra allting ojordat. :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-25 18:00

...eller att jorda den sista subben! :)

Att köra ojordat borde inte vara någon fara, så länge du inte kör något annat jordat på samma rum. Potentialskillnader är jobbiga att få igenom sig :roll:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-26 00:07

Problemet ligger i de jordade nätsladdarna. Koppla till ojordade grenuttag så försvinner problemet.

Samma problem med Behringer DSP1100P EQ.

Enda saken som jag måste jorda i med samma potential som försteget är skivspelaren. Skivtallriken är jordad via nätsladden. När tonarm + skivtallrik får samma potential som försteg får man lägsta brum/brus.

Återgå till DIY-forum