Svante skrev:Som jag såg det var 1,8 mH i serie och 6,8 uF i parallell ett lågpassfilter (själva delningsfiltret). Dessa värden ger 1400 Hz brytfrekvens, men det ska man inte ta alltför bokstavligt eftersom element och talspoleinduktans etc ska säga sitt också. Men i runda slängar.
Parallellnätet trodde jag var en missriktad impedanskompensering först, men jag ser nu att resonansen mellan 2,2 mH och 22 uF är 723 Hz, vilket gör att syftet måste vara att ta ner nån topp som blivit där. Motståndet på 18 ohm får mig dock att tro att 2,2mH-22uF-18ohm inte gör mer skillnad än i storleksordningen ett par dB.
Diskanten är dämpad med seriemotstånd, vilket iofs kan vara tänkt som baffelstegskompensation, det är bara det att delningsfrekvensen är ~3 kHz, och baffelsteget borde ligga runt 250-500 Hz med den angivna baffelstorleken.
Nu ska jag inte vara alltför tvärsäker, elementens respons kommer in i detta, men jag ser inte uppenbart att kompensationen finns i filtret.
Jag ser efter att ha gjort många filter till tvåvägare att spolen på 1.8mH
definitivt är valt för att kompensera för baffelsteget. Tittar du på de filtrerade kurvorna för respektive element så ser man att delningsfrekvensen ligger på runt 3.2kHz, Rätt bra bit ifrån 1.4kHz, mer än en oktav

. Shuntkondensatorn som bestämmer vart "knät" i responsen blir är helt normal, den brukar hamna på runt 4.7-12uF beroende på vart man delar osv. 6.8uF verkar stämma med delningen.
Sedan har han även lagt upp en jämföende graf med eller utan RCL-länken. det den gör är att sänka nivån i mellanregistret ett par dB.
Edit: Normalt vill man ju inte ha full baffelstegskompensation eftersom man brukar placera högtalarna i närheten av väggar. 2-3dB brukar vara lagom tycker jag i stället för 6dB. 4dB om man ska placera högtalarna långt från väggar.