Layout till 2:a ordn. butterworth

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Layout till 2:a ordn. butterworth

Inläggav norman » 2004-07-18 19:45

Hej, finns det nån färdig kretskortlayout till ett sådant filter med nån vanlig op att hämta nånstans? Hade varit perfekt om det fanns med både lp och hp med t.ex. en NE5532.

/undrar en som är både lat och saknar vettigt program att rita layouter med...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-18 21:15

Du menar layout och inte schema?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-18 21:21

Naqref skrev:Du menar layout och inte schema?

Japp!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-18 21:25

Då var det värre :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-18 21:30

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-18 21:36

Svante skrev:http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=5392.htm :lol: :lol: F'låt.

Brukar bygga på experimentkort men tänkte att jag skulle lyxa till det med ett riktigt kort denna gång. :) (mest för att det "känns bättre" och ser snyggare ut*, för det borde ju inte spela nån teknisk roll vid låga frekvenser som audio)

*vilket ju egentligen inte spelar nån roll då man brukar ha lock på apparaterna....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-18 21:49

Ja, nej, det kanske var en dum kommentar av mig. Jag har för mig att det var nån norrman eller var han dansk kanske som gjorde ett ruskans flexibelt delningsfilterkort nyligen. Kan det ha varit på www.diyaudio.com han beskrev det tro.

Jo där var han, JensRasmussen hette han och hemsida har han: http://www.delta-audio.com/
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-18 22:20

Svante skrev:Ja, nej, det kanske var en dum kommentar av mig.

Tyckte inte den var så dum, det är ju rätt vettigt att bygga på experimentkort om man bara skall ha enstaka exemplar. :)

Jo där var han, JensRasmussen hette han och hemsida har han: http://www.delta-audio.com/

Intressant! Dock blir det nog lite för avancerat för mitt behov, skall bara dela mellan bas och satellithögtalare (eller vad det nu heter..)

(tänkte bygga två 2:a ordn. butterworth för att få 4:e ordn L-R (högtalarna sitter nära varandra))

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-18 22:43

Ladda hem Eagle ver 4.11 och du ritar kortet på mindre än 60 minuter inkl. tiden det tar att lära sig programmet 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-18 22:49

Morello skrev:Ladda hem Eagle ver 4.11 och du ritar kortet på mindre än 60 minuter inkl. tiden det tar att lära sig programmet 8)

Kanske en bra idé att göra det, då får man det ju som man vill också! :)

.. sådär! nedladdat, då skall jag bara lära mig det (har för mig att jag laddade ner det nångång förut men att det aldrig blev av att jag testade det... :oops: )

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2005-02-25 00:03

Hej, lånar den här tråden eftersom den i varje fall innehåller ordet Eagle. Behöver hjälp med att generera en bild av layouten i t.ex PDF format för utskrift. Eftersom den skall användas för etsning så skall den vara i 1:1 förhållande och med bra kvalite.

Har prövat CAM funktionen utan resultat, även provat att exportera .tif och .bmp filer men det medför att även komponent figurer och oönskad text finns med i bilden.

Så om någon har en bra länk som beskriver detta problem eller har en enkel förklaring så hade jag varit tacksam.

/Andy

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-02-25 23:01

Håller som bäst med ett 4:e ordn LR lågpass och 2:a ordn BW högpass, tänkt att dela mellan sub och sluten låda. Har ritat schema men inte routat ännu... Kanske är klar ikväll / natt.
Ifall det finns intresse kan jag alltid lägga upp layouten ngnstans.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2005-02-26 00:41

Skrutten, har du koll på hur man löser problemet som jag beskrev i föregående inlägg?
Det enklaste är kanske att skriva ut direkt från programmet, har dock ingen bra skrivare hemma.
Tacksam för svar, blir snart galen.
/Andy

Användarvisningsbild
ljudatervinning

Inläggav ljudatervinning » 2005-02-26 18:56

Det var ett tag sedan jag använde Eagle, men jag minns att jag hade samma problem. Grejen är att man inte ska "exportera" utan köra en kompilering eller liknande. Man väljer vilka lager som skall vara med och sedan "kompilerar" man med cam (?).

Hm. inte mycket till hjälp, men en lite ledtråd iallafall kanske.

Återgå till DIY-forum