Isotermiskt/Adiabatiskt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Isotermiskt/Adiabatiskt

Inläggav paa » 2005-02-27 22:42

Är det någon som kan svara på hur mycket mindre man bör göra en sluten högtalarlåda i praktiken, om man har "lagom" mycket dämpmaterial i den, jämfört mad den volym man räknat ut med tex Naqrefs formelsamling?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-02-27 23:06

Der bror på hur mycket "lagom" är, ett lagom svar kanske blir att minska volymen med 10%. Unibox säger att den volym som elementet ser är 5-20% större än vad den skulle vara för en odämpad låda beroende på hur mycket dämpmaterial man stoppar i. Sedan blir det inga jätteskillnader på slutresultatet i vilket fall när du har en sluten låda. Om du har alla ts-parametrar uppmätta och vill ha full koll kanske det är värt att bry sig om, annars så kan du gå slövägen och lita på simuleringsprogrammen elelr räkna med runt 10% i volymökning.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-27 23:13

Det beror också på vad för material du stoppar i. Sånt där täckjacksfoder (accusta stuff m.fl. försäjningsnamn) har i princip ingen dämpeffekt alls, men kan vara bra ändå i vissa specialfall, som t.ex. LTS 3-vägare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-27 23:16

Max_Headroom skrev:Det beror också på vad för material du stoppar i. Sånt där täckjacksfoder (accusta stuff m.fl. försäjningsnamn) har i princip ingen dämpeffekt alls, men kan vara bra ändå i vissa specialfall, som t.ex. LTS 3-vägare.

Jag tänkte använda fårull.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-27 23:20

paa skrev:Jag tänkte använda fårull.

Får ull sägs vara bland det bästa som går att ha. Själv har jag bara använt glasull eftersom det är lättare att få tag. Billigt också.

Jag tror d_anders är på rätt spår vad gäller storleken. Packar du knökfullt med ull kanske du kan räkna med en lådstorlek som är 30% mindre. Men lägger du dig på -15, 20% så har du lite spelrum. Är lådan för liten - tryck i mer ull. Är den för stor, ta ur lite.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-27 23:24

Jag tänkte inte ha ullen för att få lådan så liten som möjligt, utan för att få så bra ljud som möjligt. Men med ull i så måste jag ju minska lådan, frågan var bara i vilken härad det kan hamna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-02-27 23:46

När du dämpar en sluten låda så sänker du Qtc och Fb men höjer F3. Ändringarna blir väl för det mesta "åt rätt håll", i alla fall om du har snålat lite med lådvolymen och hamnat på ett Qtc runt 0,7 eller så. Om du innan dämpningen låg nära att överskrida xmax vid maxeffekt så finns det viss risk att göra det efter dämpningen i o m att Qtc sänks.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-28 08:32

Max_Headroom skrev:Det beror också på vad för material du stoppar i. Sånt där täckjacksfoder (accusta stuff m.fl. försäjningsnamn) har i princip ingen dämpeffekt alls, men kan vara bra ändå i vissa specialfall, som t.ex. LTS 3-vägare.

nja fast det har ju samma förmåga till att "kyla av luften" så vad gäller volymökningen så fungerar ju täckjacksfoder bra. däremot dämpar det inte ljud alls nästan.

Återgå till DIY-forum