jbl tlx8 byta mellenregister

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pgv

jbl tlx8 byta mellenregister

Inläggav pgv » 2005-03-10 12:24

Tycker inte min jbl tlx8 är så detaljerad och inte så "luftig". Kan jag bara skaffa en annan mellanregisterhögtalare och stoppa in? Kanske en Seas H422 MP14RCY. Har försökt hitta delningsfrekvens på tlx8 men hittar inget.

Användarvisningsbild
norman

Re: jbl tlx8 byta mellenregister

Inläggav norman » 2005-03-10 12:38

pgv skrev:Kan jag bara skaffa en annan mellanregisterhögtalare och stoppa in?

Eftersom filtret (troligen) är beräknat för de element som sitter där nu så kommer det nog inte stämma så bra om man sätter dit ett element med en annan ton och impedanskurva. Man kan ju bygga om högtalaren/filtret så det passar men det är rätt svårt om man vill ha det bra, fast å andra sidan är det ju kul och lärorikt.

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-03-10 14:04

Tack för ditt förslag. Men om jag kunde hitta delningsfrekvenserna och tjänsligheten på de element som sitter i skulle man då inte ha en ganska god chans att byta ut de gamla elementen? Hoppas inte frågan är för dum.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-03-10 14:21

pgv skrev:Men om jag kunde hitta delningsfrekvenserna och tjänsligheten på de element som sitter i skulle man då inte ha en ganska god chans att byta ut de gamla elementen?

Problemet är att impedansen hos elementen stiger med frekvensen p.g.a. induktans i talspolen. Denna induktans brukar också minska en aning med ökad frekvens då förlusterna i polstycket ökar. Detta brukar vara lite olika för olika element och då blir delningsfunktionen olika om man har samma delningsfilter.

Fast impedanskurvan brukar ju anges (och man kan ju mäta på det element man har) så antingen kan man hitta ett element med likadan impedanskurva (+tonkurva) eller så bygger man om filtret så att det passar. (sen kan man försvåra det ytterligare och börja tänka på spridning o.s.v. .. :-) )

Återgå till DIY-forum