Osynliga högtalarkontakter sökes!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Osynliga högtalarkontakter sökes!

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-11 11:14

Jag behöver tips på kontakter lämpliga för anslutning till de 6 st EPS-W bakkanalhögtalare jag snart ska bygga ihop. Jag vill ha en lösning som är helt osynlig, dvs anslutning på baksidan som ju ligger an mot väggen. Bananer går därmed bort. Klämanslutning är ett alternativ, men jag vill helst slippa att fräsa. Platt utformning och enkel montering - borrning och ev raspning - är alltså prioriterat!

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

EngelholmAudio_inaktiv

Re: Osynliga högtalarkontakter sökes!

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-11 11:31

PekkaJohansson skrev:Jag behöver tips på kontakter lämpliga för anslutning till de 6 st EPS-W bakkanalhögtalare jag snart ska bygga ihop. Jag vill ha en lösning som är helt osynlig, dvs anslutning på baksidan som ju ligger an mot väggen. Bananer går därmed bort. Klämanslutning är ett alternativ, men jag vill helst slippa att fräsa. Platt utformning och enkel montering - borrning och ev raspning - är alltså prioriterat!
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Vanliga högtalarterminaler som är genomgående (liknanade Supras BoxCon) och monteras nedåt fungerar väl även enligt dina krav?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-03-11 13:48

eftersom dom ska sitta rätt permanent så tycker jag du ska fräsa in kabeln i väggen, så monteringen blir helt osynlig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-11 14:01

Alexi,

Bra idé som jag kom på själv - efter att ha spacklat, målat och lagt in heltäckningsmattan... :-) Lösningen blir att dra kabeln ovanför draperistängerna och ned genom väggskenorna som håller både cd-skivor och sidohögtalare. Då blir det osynligt ändå.

Pär,

Jag vill alltså inte ha några kontaktdelar som sticker ut ur lådan vare sig uppåt, nedåt eller bakåt. Jag funderade själv på om man kan använda telefonkontakter (kallas de gristrynen?) som man borrar hål för och trycker in i det 16 mm tjocka bakstycket.

Med vänlig hälsning

Pekka

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-11 14:05

Med dubbelt material nedåt kan du såga (slipper fräsa) ur en slits och använda gafflar.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-11 14:12

EngelholmAudio skrev:Med dubbelt material nedåt kan du såga (slipper fräsa) ur en slits och använda gafflar.
Blir det inte lite jobbigt att använda gafflar för att såga ut en slits? :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-11 14:12

God idé som jag ska fundera vidare på. Man kan förstås även tänka sig skruvar som man försänker en aning i materialet och sedan lindar kabeländarna kring och drar åt.

Mvh Pekka

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-03-11 14:55

Eller så är man en riktig diy-are och struntar i larviga kontakter och kör kabeln genom bakstycket direkt till delningsfiltret. :-)

Kabelskor kanske också kan vara nåt om man använder försänkta skruv så slipper man linda kabeln runt skruven.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-03-11 15:22

Kanske funkar så här:

1. Försänk en sån här i nivå med bakpanelen:

Bild

2. Löd fast en sån här på kabeln i kort form:

Bild

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-03-11 16:41

Hej!

Det finns ju terminaler där kontakten är vinklad i ca 45 grader och försänkt så att du kan få dit bananer även om den är vägghängd!

Titta på Fynda.se så förstår du vad jag menar
http://www.fynda.se/show_kat.php3?katid=46

Hoppas det kan va till hjälp!

Trevlig helg

Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-11 20:40

Det finns ju försänkta polskruvsplattor (vete fasiken vad det heter) som bananerna hamnar som du vill.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum