Med detta sagt hoppas jag att ni kommer bidra med råd och tips, glada tillrop och förmaningar under tiden mitt bygge fortskrider. Målet är inte att få ihop några kompromisslösa, high-end bakkanaler (då åker jag till källaren i Lahäll), utan snarare att undvika uppenbara missar. Jag vill hamna i mål, inte uppe på läktaren...Tyvärr har jag inte möjlighet att mäta, men i detta fall skjuter nära haren.
Nu till mitt projekt:
Jag ska bygga mig ett par bakre bakkanalshögtalare och med samma bestyckning som mina redan befintliga bakkanaler, fungerande men amatörmässigt ihopsatta för cirka 3 år sedan. Elementvalet är således redan avklarat; Vifa PL27TG 35-06 och Audax AP130Z0:
Lite data på diskanten
Den något mystiska impedansmätningen kan översättas till 7,9ohm@2000hz, 8,2 ohm@2500hz och 9,0ohm@3000hz
Högtalarna ska stå i min bokhylla i vardagsrummet, varför en vanlig rektangulär låda kommer duga förträffligt. Jag har lyckats räkna ut att en portad låda på cirka 10 liter (innermått 280*170*220 mm) kommer bli ganska optimalt. Basreflexporten har jag fått till 3,5 cm i diameter och 5,8 cm lång.
Delningsfiltret verkar vara den knepiga biten. Efter att ha förkovrat mig lite grann tror jag (alt. lider av missuppfattningen) att ett andra ordningens Linkwitz-Rileyfilter passar bra. Det kan jag också räkna fram själv hjälpligt. Nu är jag förstås intresserad av att höra vad ni anser:
A) Vilken delningsfrekvens bör jag välja?
B) Är filtertypen optimal?
C) Bör jag överväga andra justerande filterkomponenter (dämpning för diskanten, konjugatlänk etc)?
D) Synpunkter!
Edit: fixade bilderna
mvh
Molle

I denna simulering har en mätning på basen när högtalaren är placerad i en bokhylla intill en vägg nära taket, för att se hur lågfrekvensstödet därifrån blir. Man ser tydligt kamfiltereffekter och reflexer i responsen. Diskanten är mätt mitt irummet.