Jag har byggt många dämpväggar i sammanhang där det har varit befogat, men jag skrev inte artikeln i MoLt, även om den i stora delar var baserad på saker som jag sagt efter att ha blivit tillfrågad.
Dock såg jag på grund av en slipp i rutinerna, inte artikeln innan den kom i tryck. Jag vill därför med emfas påpeka att jag inte är någon generell tillskyndare att dämpväggar. Tvärtom har jag byggande av dämpvägg ganska långt ned på min lista. Det finns många saker som man bör göra innan man bygger någon dämpvägg, där den viktigaste är att få rummet utrett av en akustiker således att man vet att nte dämpväggen kommer att ställa till med mer problem ön den botar.
Eventuella dämpvägg bör dessutom inte vara dämpande över hela ytan, fast det beror även på sammanhanget. Är det musiklyssning eller hemmabio man skall ha rummet till, o s v.
Svaret på dina frågor är dock:
1. Kan man få den att gå djupare i frekvens genom att tex öka djupet till tex 195 mm ???
Ja, man kan göra väggen bredbandigare (och effektivare!) genom att öka tjockleken till 195 mm. Då kommer man nämligen ned under 100 Hz redan utan masoniten, och med typiskt 30% bättre effektivitet, så för en nära 2 dm tjock dämpvägg skulle jag i verje fall överväga att skippa masoniten. Men grundprincipen är att det är dumt att bygga i blindo. Du bör först få rummet utrett, så man vet vilka problem som finns och kan avgöra om dämpväggen är en vettig lösning.
2. Vilket hål/fast yta förhållande i % bör man ha på masonitskivan vid "std" dämpvägg och bör man korrigera detta om man vill den skall djupare ???
Hålmasonitens proportioner är inte så vilktiga eftersom Q-värdet ändå är förhållandevis lågt på resonansen. Jag undviker oftast de allra glesate varianterna, men det beror ju på hur mätningarna på rummet ser ut. Man måste veta målet innan man kan avgöra vägen dit.
3. Kan man ersätta akustikskivorna på fronten med tex lika tjock mineralull ???
Ja, det kan man, men det blir sämre med avseende på absorbtion av högre frekvenser. Vill man göra det ännu sämre så klär man mineralullen med glasullsmatta på ytan. Vill man köra ett steg till så målar man glasullsmatan.
4. Om man sätter en spånskiva på baksida, kan denna dämpvägg fungera bra ställd fritt en bit från väggen ???
Det låter helt vansinnigt. Då slösar du ju bara bort volym som skulle ha kunnat användas för dämpning. En dämpvägg är för övrigt en HEL VÄGG, och drygt det. Inte ett annat namn på en akustikskiva.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).