Dimensionera dämpvägg ??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StephanO

Dimensionera dämpvägg ??

Inläggav StephanO » 2003-10-29 09:10

Hej!
Denna fråga riktar sig till den sk dämpväggen som jag förstår Ing Öhman har gjort.
Dämpväggen är 95 mm djup och sitter tätslutande mot befintlig vägg. Den har en perforerad masonitskiva på framsida och är fylld med isolering typ stenull eller glasull. Utanpå masonitskivan sitter det 40-50 mm tjocka akustikskivor. Enligt uppgift skall den dämpa jämnt ner till ca 100 Hz.
Jag undrar lite kring dimensioneringen av denna dämpvägg.
1. Kan man få den att gå djupare i frekvens genom att tex öka djupet till tex 195 mm ???
2. Vilket hål/fast yta förhållande i % bör man ha på masonitskivan vid "std" dämpvägg och bör man korrigera detta om man vill den skall djupare ???
3. Kan man ersätta akustikskivorna på fronten med tex lika tjock mineralull ???
4. Om man sätter en spånskiva på baksida, kan denna dämpvägg fungera bra ställd fritt en bit från väggen ???
Mvh Stephan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-29 12:23

Jag har byggt många dämpväggar i sammanhang där det har varit befogat, men jag skrev inte artikeln i MoLt, även om den i stora delar var baserad på saker som jag sagt efter att ha blivit tillfrågad.

Dock såg jag på grund av en slipp i rutinerna, inte artikeln innan den kom i tryck. Jag vill därför med emfas påpeka att jag inte är någon generell tillskyndare att dämpväggar. Tvärtom har jag byggande av dämpvägg ganska långt ned på min lista. Det finns många saker som man bör göra innan man bygger någon dämpvägg, där den viktigaste är att få rummet utrett av en akustiker således att man vet att nte dämpväggen kommer att ställa till med mer problem ön den botar.

Eventuella dämpvägg bör dessutom inte vara dämpande över hela ytan, fast det beror även på sammanhanget. Är det musiklyssning eller hemmabio man skall ha rummet till, o s v.

Svaret på dina frågor är dock:

1. Kan man få den att gå djupare i frekvens genom att tex öka djupet till tex 195 mm ???

Ja, man kan göra väggen bredbandigare (och effektivare!) genom att öka tjockleken till 195 mm. Då kommer man nämligen ned under 100 Hz redan utan masoniten, och med typiskt 30% bättre effektivitet, så för en nära 2 dm tjock dämpvägg skulle jag i verje fall överväga att skippa masoniten. Men grundprincipen är att det är dumt att bygga i blindo. Du bör först få rummet utrett, så man vet vilka problem som finns och kan avgöra om dämpväggen är en vettig lösning.

2. Vilket hål/fast yta förhållande i % bör man ha på masonitskivan vid "std" dämpvägg och bör man korrigera detta om man vill den skall djupare ???

Hålmasonitens proportioner är inte så vilktiga eftersom Q-värdet ändå är förhållandevis lågt på resonansen. Jag undviker oftast de allra glesate varianterna, men det beror ju på hur mätningarna på rummet ser ut. Man måste veta målet innan man kan avgöra vägen dit.

3. Kan man ersätta akustikskivorna på fronten med tex lika tjock mineralull ???

Ja, det kan man, men det blir sämre med avseende på absorbtion av högre frekvenser. Vill man göra det ännu sämre så klär man mineralullen med glasullsmatta på ytan. Vill man köra ett steg till så målar man glasullsmatan.

4. Om man sätter en spånskiva på baksida, kan denna dämpvägg fungera bra ställd fritt en bit från väggen ???

Det låter helt vansinnigt. Då slösar du ju bara bort volym som skulle ha kunnat användas för dämpning. En dämpvägg är för övrigt en HEL VÄGG, och drygt det. Inte ett annat namn på en akustikskiva.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-29 22:10

Det låter helt vansinnigt. Då slösar du ju bara bort volym som skulle ha kunnat användas för dämpning. En dämpvägg är för övrigt en HEL VÄGG, och drygt det. Inte ett annat namn på en akustikskiva.

1cm* är väl inte så mycket ?, det blir ju onekligen lättare att flytta runt dom om man får för sig att tex möblera om eller flytta. Man förstör dessutom inte tapeten/väggen bakom som då ev måste återgärdas :)

* för det räcker väl :?: , i vart fall om baksidan får stöd av väggen.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-10-29 22:27

Jag tror visst IÖ menar att utrymmet bakom spånskivan till väggen kommer att slösas bort, då det annars skulle fungera ihop med dämpväggen och dämpa ännu djupare/effektivare. Men det var nog förutsatt att dämpväggen inte skulle placeras direkt mot väggen. Gör den det är nog inte skillnaden så stor. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-31 14:51

:oops: självklart.....det blir mycket effektivare då :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
StephanO

Inläggav StephanO » 2003-11-01 00:02

Hej!

Tackar för svaren.

Kan man beräkna hur djupt man går i basen med och utan masonitskivan, samt med olika tjocklek på väggen ???
Eller är det "try and error" som gäller ???

De där akustikskivorna, vad är de för några skivor???
Var finner man dessa och kallas de för akustikskivor eller har de något annan produktnamn ???

Bara som en parantes, anledningen till fråga 4 var att jag har element och fönster på väggen bakom stereon som gör att jag inte kan montera dämpväggen dikt an ytterväggen.

Mvh Stephan

Återgå till DIY-forum