Tonarmar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

Tonarmar

Inläggav housemicke » 2006-02-22 23:04

som fungerar med den här: http://www.stantondj.com/v2/prod_680hp.asp djbruk alltså

hur ska en tonarm va konstruerad egentligen, rak eller S formad?

jag hade tänkt mej S, minns att jag läste nånstans att det va fördelaktigt, det lät troligt.

tung eller lätt?

har ingen aning här.. har läst för mycket känns det som så jag varken in eller ut. dom jag har nu skulle nog klassas som lätta (32g med pickis, 13 utan, den biten framför lagringen) dom verkar va ganska kassa faktiskt

vart ska lagret sitta?

vad kan tänkas va lämpligt

den ska vara styv men hur styv?

?

vilka material funkar?

titan verkar trist till det här likaså aluminium, fast stål verkar skoj, är starkare bättre i detta avseende? blir svårt att få tag i rör i kvaliteter jag tycker verkar roliga, har ej tillgång till långa borr heller, så rörform är nog uteslutet, svårt o bocka bra också utan sån industriell utrustning. en fräst fyrkantsprofil med hål i skulle jag nog kunna göra. vad tycker ni? kan det funka

balansvikten, hur räknar man på den (stigning per varv om man vill få ett varv snurrat att motsvara en ökning i nåltryck med 2 eller 3 gram).

den här verkar klurig tycker jag, eller ska man bara göra lite olika o testa sej fram? (med reservation för att jag kan ha glömt nåt som kan va viktigt)

vad måste man mer tänka på när man bygger en tonarm?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-24 18:38

ok kan någon snäll förklara vad underhängd/överhängd betyder?

vad är komplians? (och vad har den för betydelse)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-24 18:44

Material till tonarmar skulle man kunna använda grafitskaft för golfklubbor till. Greppändan av dem är tunnväggig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-24 18:49

ju lättare desto bättre eller?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-24 19:27

Jag har ingen erfarenhet i tonarmsbygge men det finns säkert ett samband mellan armens och puppans vikt samt dess fjädringsmjukhet.

Golfskaften är extremt vridstyva med mycket låg vikt vilket kan vara av intresse.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-24 19:53

Skaffa kolfiberrör som säljs till hemma-tillverkning av drakar eller fiskespön. Säkert samma tillverkare av rören som till golf-grejjorna men halva priset eller mindre. Golf + kolfiber låter jättedyrt.

Tonarmsröret är ju bara en del. Skulle jag ha byggt tonarm skulle jag byggt en tangentalare för då är det lätt att variera vikten i och med att man kan lasta på släden mer eller mindre vikt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-24 20:22

ja tangential armar verkar va bättre fast nu ska jag ha det till dj-ing så det får bli "vanlig" arm. fick precis ett mail från stanton dom säger att compliance är 13.5, har även sett siffrorna 15µm/mN för den pickupen. hur påverkar det armen? nån som vet. läste nånstans att "dj pickuper" funkade bra ihop med armar med realativt hög massa, vad kan tänkas va relativt hög massa 8)

edit: det här är vad jag lyckats ta reda på om compliance. http://en.wikipedia.org/wiki/Stiffness

"The inverse of stiffness is compliance" hmm

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-02-24 22:53

Tonarm och pickup kan ses som ett svängande system.
Resonansfrekvensen ges av: f=sqrt(k/m).
m är massan och k är fjäderkonstanten(styvheten på fjädern) för pickupens nålupphängning
För pickuper anges inversen på fjäderkonstanten: c=1/k.
Massan är summan av pickupens massa och tonarmens effektiva massa.
Resonansfrekvensen kan alltså skrivas som f=sqrt(1/(c*m))
Med de enheter och definitioner som används av pickup- och tonarmstillverkare ges resonansfrekvensen av
f = 159 / sqrt (m *c)

Lycka till med bygget. Jag vill inte dämpa din entusiasm, men det är antagligen väldigt svårt att utveckla och bygga en bra tonarm.

MVH Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-25 01:53

Formlerna gäller för linjär rörelse, men genom att tonarmen är ledad så blir det en roterande vridning, varför det blir lite mer komplicerat.
Tonarmens effektiva massa är ett värde som man kan använda för att dimensionera den resulterande resonansen med olika pickuper, men tonarmen väger alltså totalt sett mer än detta värde.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-25 02:24

är c = compliance i formeln? med vad menas armens effektiva massa? är det allt som finns på samma sida som pickupen från lagringspunkten sett? (eller är det hela armen framför och bakom med/ utan motvikt?)

mina frågor kan verka triviala men man måste ju börja någonstans. allt det här är relativt nytt för mej

undra om jag förstår formeln rätt nu, om jag räknar på den arm/pickup jag har nu. den vägde 32 med pickup jag skruvade av den precis framför infästningen där den är upphäng/lagrad så vi säger ~32g effektiv massa. compliance - ortofon dj-s concorde 9(mikro)m/mN. 32 X 9 = 288. rot ur 288 = 16.971. 159/16.971= 9.37. är resonasfrekvens för armen+pickup 9.37Hz? läste att mellan 8-12 ska vara lämpligt men att det även bara är relevant i en rikting

satt och kolla lite på en arm med en vikt man kunde flytta på ända fram till pickupen, den ska tydligen fungera både med låg och hög-compliance pickuper

http://www.audioorigami.co.uk/GoldMayWa ... ayware.htm

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-02-25 10:35

housemicke skrev:mina frågor kan verka triviala men man måste ju börja någonstans. allt det här är relativt nytt för mej

Jag tycker att du är modig! Mekaniska system måste nog vara det absolut svåraste att ge sig på för en amatör. Om du dessutom inte är speciellt insatt är det riktigt modigt. Det är nog i nivå med att konstruera högtalarelement själv, skulle jag gissa.

Har du lust att berätta varför du vill bygga en tonarm? Som du märker är flera av oss inte speciellt entusiastiska till ditt projekt. Framför allt kanske därför att en (åtminstone gravt) felaktig tonarm kan få svåra följder för din skivsamling! Testa åtminstone din tonarm på skivor som går att ersätta! :D

Men, bäst att tillägga: go for it!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-25 11:51

ok det kommer ju bli mer än bara en tonarm. jag ska bygga 2 direktdrivna dj spelare, som ska bli bättre än dom jag har (numark tt200, det är målet) det kan inte va så svårt att bygga bättre än dom, men dom va billiga iaf.. :lol: jag blev helt enkelt sugen på att bygga nåt nytt gärna nåt som blir bättre än vad jag kan köpa. just tonarmen verkar va det knepigaste på spelarna, om man vill göra det bra (på numarkarna ser det mindre knepigt ut..). resten förrutom tonarmen verkar gå att lösa med sunt förnuft men till tonarmen behövs kunskap, kunskap som iaf jag tycker är svår att hitta (inga böcker på bibblan hittade jag heller). fast kunskap borde gå att hitta, teknologin är ju ganska gammal vid det här laget.

spelarna behöver inte va det yppersta i ljudkvalitet (och jag tror faktiskt inte dom kan va det om jag ska använda dom till dj-ing) men bättre än numarkarna. eftersom mina kunskaper inom elektronik är kraftigt begränsade så tänkte jag ge mej på mekaniska saker först, dom kan jag iaf tillverka ganska smidigt. roligare med mekaniska saker. tyvärr känner jag inte till dom tekniska begrepp som används när man pratar om vinyl så det kan ju va det första man försöker förstå.

vad är överhängd tex?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-25 13:00

IÖ har skrivit en utmärkt artikel om tonarmens geometri i MoLT.
Det är en bra utgångspunkt för att göra en layout måttmässigt, samt för att justera in den, men den mekaniska dimensioneringen får man leta på annat håll.

Här är några länkar till gör-det-självarmar:
http://www.soundfountain.com/amb/tonearm.html
http://www.altmann.haan.de/tonearm/default.htm
http://boozhoundlabs.com/arm1/
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/schroeder_e.html
http://www.aiko.com/roscoe/airbearingarm.html

Jag skulle nog valt att lägga krutet på gör-det-självet på plinten och dess avisolering, och köpt t.ex en Rega-arm eller SME-arm.

Det gäller att få tonarmsresonansen att hamna mitt mellan lägsta basen och lågfrekvensstörningarna från skivans buckligheter.
Då brukar 10 Hz vara den vedertagna kompromissen.
Plinten, eller innerchassit, bör ha avsevärt större massa och tröghetsmoment än skivtallriken, samt vara upphängd med en resonansfrekvens på under 3 Hz för att isolera från återkoppling av vibrationer och stötar och inte interferera med tonarmsresonansen.
Senast redigerad av paa 2006-02-25 13:03, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-25 13:03

ja jag hade räknat rätt :) pickupen jag tänker använda väger 6.3g, jag siktar på 10Hz. om compliance är 15 blir massan 16,854g. om compliance är 13,5 blir massan 18,7267g ok då va det problemet avklarat iaf lateralt.

edit: intressant med lite läsning, tackar

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-02-25 13:08

housemicke skrev:jag blev helt enkelt sugen på att bygga nåt nytt gärna nåt som blir bättre än vad jag kan köpa.

Det är mycket tveksamt att du ska lyckas med det, dessvärre.

housemicke skrev:just tonarmen verkar va det knepigaste på spelarna

Just det! Det finns en anledning till att du inte hittar DIY-projekt i detta ämne!

Jag föreslår att du letar upp de nummer av LTSs tidning Musik & Ljudteknk (MOLT) som behandlar tonarmsgeometri, innan du börjar.

Annars kan du ju googla på tonearm geometry, och hitta t.ex. http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm och http://www.gcaudio.com/resources/howtos/cartbasics.html

Överhäng kan du se här: http://www.theanalogdept.com/overhang.htm
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-25 19:13

Om man vill göra en bra tonarm - Varför inte disekera en erkänt bra arm (kan ju vara billiga nuförtiden) för att skapa sig en uppfattning om hur de är ihopkomna! Å andra sidan - varför lägga tid på det här? Det finns bra grejer - gå och jobba en dag extra och köp det du vill ha! Men det är klart - det kan vara lärorikt och kul!

/J

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-26 00:01

Att bygga en egen tonarm kan vara kul som projekt betraktat men jag tvivlar på att du kan bygga något som är väsentligt bättre än vad du kan köpa färdigt för en tusenlapp.

När du skriver "bättre än Numark" - i vilket avseende menar du då? Bättre ljud? Bättre mätvärden? Bättre mekaniskt utförande? Enklare handhavande?

Till en början bör du fundera på vilken princip du vill bygga armen efter. Och detta bör du basera på vilken pickuptyp du önskar använda. Bedömer man efter de skivspelare du har idag och användningsområde är det troligen ganska stadiga moving-magnet pickuper med hög utnivå och realtivt låg compliance (mjukhet i upphängningen) som kommer användas. Det betyder att en ganska kraftig tonarm med tighta stadiga lager blir lämplig. För du kommer få en ganska kraftig mekanisk rörelse från pickupen och den ska tas om hand.

Ett tips är att titta på tonarmar från Linn, Syrinx, Rega och liknande företag för att få inspiration. Viktigt är att ha en stark mekanisk koppling mellan pickup och tonarm, att lager är stabila och infästningen i skivspelarplinten är stabil. Man måste också se till att den massa i tonarmen som pickupen "ser" är anpassad till fjädringsmjukheten i pickupen. Ju styvare pickup ju tyngre tonarm, det är pickupens nålarm som ska röra sig i LP-spåret, inte hela tonarmen! Formen på tonarmen är av mindre betydelse, allt annat lika. Rak eller S-formad, pickupen kommer ändå röra sig över skivsidan på samma sätt.

Lycka till!

/ B

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-26 00:10

det här med effektiv massa kan bli problematiskt att beräkna känner jag. det verkar vara väldigt väldigt komplicerat, tycker jag nu iaf. jag förstår att den effektiva massan sjunker om man tex skulle flytta en vikt från låt säga halvvägs ut på tonarmen till väldigt nära axeln. tror jag börjar få grepp om hur det fungerar fast jag är inte riktigt säker. har suttit hela dagen o läst om det nu men det är lär ta tid att förstå det här.

jo bättre ska det bli, kände precis på numarkarnas tonarmsinfästning, det är glapp i alla riktningar, tonarmen sitter alltså inte fast helt, bara en sån grej. aldrig att det kan va bra ur nån synpunkt med glapp där

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-26 00:24

Bill50x skrev:När du skriver "bättre än Numark" - i vilket avseende menar du då? Bättre ljud? Bättre mätvärden? Bättre mekaniskt utförande? Enklare handhavande?

Lycka till!

/ B

bättre utseende, bättre mekaniskt, alla reglage där jag vill ha dom, högre finish på grejerna överlag. bättre ljud och mätvärden skulle ju vara kul. kul att ha byggt nåt själv också. det kommer bli många sena nätter gissar jag på

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-26 00:28

housemicke skrev:
Bill50x skrev:När du skriver "bättre än Numark" - i vilket avseende menar du då? Bättre ljud? Bättre mätvärden? Bättre mekaniskt utförande? Enklare handhavande?

Lycka till!

/ B

bättre utseende, bättre mekaniskt, alla reglage där jag vill ha dom, högre finish på grejerna överlag. bättre ljud och mätvärden skulle ju vara kul. kul att ha byggt nåt själv också. det kommer bli många sena nätter gissar jag på

Många sena nätter blir det..... 8)

/ B

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-26 02:29

The effective mass of the arm, as seen by the stylus, is obtained by :

1. calculating individual moments of inertia of each single part of the arm (arm tube, counterweight etc.) with respect to the arm's pivot.
2. sum them up
3. divide this total moment of inertia by the pivot-stylus-distance exp2 --> effective mass.

se så enkelt det är... 8) ja eller kanske inte. calculating individual moments of inertia... hmm hur funkar det

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-26 12:44

"Moment of inertia" heter "masströghetsmoment" på svenska.

Det är summan av varje massenhet (delta-massa) multiplicerat med kvadraten på respektive avstånd från vridpunkten.

När man beräknat det totala masströghetsmomentet, dividerar man alltså med avståndet i kvadrat, från vridpunkten till nålspetsen, och vips så har man effektiva massan, så som den ses av nålupphängningen.

Ämnet där man behandlar sådant heter mekanik.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
housemicke

boktips?

Inläggav housemicke » 2006-02-26 18:09

paa finns det nåt enklare sätt att förklara det där på? har suttit och läst på wikipedia hela dagen men det blir för mycket för mej. skulle någon av dom här böckerna vara lämplig att läsa först?

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144019092&s=1

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144042450&s=1

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147051671&s=1

vilken bok ska jag välja?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-26 22:54

Här har du några roliga armar att bygga

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-26 23:24

ja nåt liknade den sista kanske man skulle bygga men problemen kvarstår, beräkna tröghetsmoment, om man inte gissar, bygger o testar lite olika förstås. jag gissar att det blir bättre om man räknar ut allt först, sen kan man testa sej fram till vad som faktiskt blir bäst. det här projektet är ju mycket mer komplicerat än vad jag hade tänkt mej, fast jag har inte bråttom, det blir väl till att beställa lite böcker och fräsha upp matten. chansen att armen blir bra måste öka då känns det som.

och om allt det går åt pipan då får jag helt enkelt bygga en arm med flyttbara vikter på så jag kan justera den effektiva massan, fast det känns lite trist för då har jag ju bevisligen inte lärt mej nåt :twisted:

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
erimos

skojjigt skivspelarprojekt

Inläggav erimos » 2006-02-27 00:00

http://www.audioorigami.co.uk/FloppyPro ... Motor3.htm

Den här snubben använder en diskettstationsmotor till sin skivspelare. Bara att använda fler än en för att uppnå större vridmoment eller vad nu är man vill ja om man dj-ar. fast lirar man house kanske man slipper bry sig om sånt.

kanske du har sett men det verkar ju rätt ballt. gillar folk som återvinner prylar till helt andra saker.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: boktips?

Inläggav paa » 2006-02-27 00:39

housemicke skrev:paa finns det nåt enklare sätt att förklara det där på? har suttit och läst på wikipedia hela dagen men det blir för mycket för mej. skulle någon av dom här böckerna vara lämplig att läsa först?

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144019092&s=1

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144042450&s=1

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147051671&s=1

vilken bok ska jag välja?

Jag vet ju inte exakt vad någon innehåller, men om du aldrig läst matte och fysik på högskolenivå skulle jag tro att den sista är lämpligast, där borde gymnasienivån i stort sett räcka som grund.

I alla fall tror jag inte man behöver beräkna masströgheten på tredje decimalen. Det som kommer att dominera är pickupens och pickupskalet/fästets vikt, samt motvikten. Armröret borde, i beräkningen, kunna delas upp i centimetersnuttar utan att man behöver skämmas allt för mycket.
Räkna ut vad armröret du kommer att använda väger per cm, och räkna efter formeln tillsammans med det andra.
Kom ihåg att använda samma storlek på sorterna hela tiden.
Millimeter, eller meter. Gram eller kg. Viktigt att aldrig blanda.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
housemicke

mer filosofering...

Inläggav housemicke » 2006-02-27 13:03

varför används alltid rör till tonarmar?

perfekt att gömma kabel i eller är det nåt annat, ger inte rör upphov till stående vågor, en fyrkantsprofil med avlånga urfräsningar i borde också ge upphov till det liksom H-profil, nåt liknande en stämmgaffel. men en +-profil el X-profil (ev med 3 eller 5 "taggar") bode inte göra det på samma sätt, fast då får man köra silikon att fästa kabeln med förstås.

det här med material, har styrkan nån betydelse här.

tex aluminium ~ 600Mpa densitet 2.7
titan ~ 12-1300 (1800 för riktiga härdbara) densitet 4.5
bra stål ~ 3000-5500 densitet 7.8-8.1

stål har ju ett kraftigt övertag när det gäller styrka/vikt förhållande fast det kanske har andra mindre önskvärda egenskaper som jag inte känner till än.

lubricitet, lagermaterial..

ptfe, olika sorters kullager, stål, fosforbrons, talonite, nylatron det är dom jag kan komma på på rak arm. talonite (krom/cobolt legering) och kullager verkar kunna va det som ger längst livslängd och tål mest stryk. kanske nån keram kan vara lämpligt fast det verkar dyrt att göra såna grejer för att inte tala om svårt att bearbeta till önskad form..

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-27 14:00

Ett runt rör blir vridstyvast per vikt.
För materialen är kanske inte styrka per vikt, utan styvhet per vikt mest intressant.
Ett magnesiumrör t.ex kan ha mycket större diameter än stål utan att väga mer.

Jag tror inte glidlager blir något bra alls i tonarmslager, glappt och trögt är precis det man inte vill ha.
Det finns flear andra lösningar för glappfritt och låg friktion:

Enpunktsupphängning med vätskedämpning av vickmoden.
Bladfjädrar för vertikalleden, som på ERA, med gummi eller stålfjädrar.
Knivlager i vertikallagret som SME.
Kullager i vridningsleden.
Att få lagren styva, lättgående och skallringsfria är utmaningen, annars kan du lika gärna köpa en färdig arm.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-27 14:24

Ett alurör är dessutom en bra skärm för de oskärmde tonarmskablarna. Extra viktigt när man har så störkänliga signaler som från en puppa.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till DIY-forum