Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Vad är det för element du vill göra filter till? Kanske finns det redan någon här som har de relevanta kurvorna så att du kan simulera dina fiilter?
RogerGustavsson skrev:Å andra sidan bör elementen mätas upp där de sitter i lådan.... Det är ju komplicerat det där med filter och många faktorer ska vägas in. Har du satt dig in i problematiken?
Men det är ju precis det mätningar är till för.behöver mest hjälp med om jag är på rätt väg med filtret...
skrutten skrev:Det behöver inte vara så svårt att bygga högtalare.
Allt finns ju på denna sida http://www.drkrupp.se/hifi/ som du säkert känner till.
Häng på lite RC-länkar över elementen och strunta i impedanstopparna som blir kvar Gör filter utifrån filterkalkylatorer som finns på internet. Fixa olika nivåer med hjälp av spänningsdelare. Då har du iaf en början.
RogerGustavsson skrev:Ska det vara så svårt att begripa?
Castor skrev:skrutten skrev:Det behöver inte vara så svårt att bygga högtalare.
Allt finns ju på denna sida http://www.drkrupp.se/hifi/ som du säkert känner till.
Häng på lite RC-länkar över elementen och strunta i impedanstopparna som blir kvar Gör filter utifrån filterkalkylatorer som finns på internet. Fixa olika nivåer med hjälp av spänningsdelare. Då har du iaf en början.
bygga högtalare kan jag, har byggt ett antal. har aldrig mätt några högtalare men fått dom låta bra ändå. har jämför med B&W högtalare och KEF iQ1. det jag är osäker på är filtret. har fått höra att RE är närmare "sanningen" än den nominella impedansen men sen har jag börjat titta på kurvan som visar att den faktiskt kan ligga upp mot 13-15 ohm för t ex Vifa P17 basen runt 2500 hz (om jag tittat rätt)
räknar jag inte filter vid den impedansen då? i praktiken....
Castor skrev:RogerGustavsson skrev:Ska det vara så svårt att begripa?
Tydligen.... jag har ingen möjlighet att mäta, det handlar inte om att vara trögg !!!
skrutten skrev:Castor, du inte ensam om att ha byggt högtalare med hjälp av öronen. Jag tror nog att de allra flesta har börjat i den änden, med bättre eller sämre resultat som följd. Utifrån din frågeställning tror jag ändå att dr krupps sida är det rätta. Så vi tar det igen, lite mer specat så menar jag detta http://www.drkrupp.se/hifi/filter_konjugatlink.html
OBS jag håller inte med dr krupp i allt han skriver på sidan men själva konjugat (RC) länken är förnuftig.
chrisss skrev:Castor skrev:RogerGustavsson skrev:Ska det vara så svårt att begripa?
Tydligen.... jag har ingen möjlighet att mäta, det handlar inte om att vara trögg !!!
Instämmer med de som vidhåller att det inte går att bygga högtalare utan att mäta.
Var bor du? Om du finns i stockholmstrakten kan jag mäta.
Du kan då få impedans och frekvenskurvor för import i ditt program.
När du pillar med filtret i datorn börjar du fatta hur fel det blir med teoretiska filter och hur rätt dom som tjatat tidigare i tråden har.
skrutten skrev:Castor skrev:just för att många stirrar sig blinda på mätresultat.
Du är för rolig?
Faktiskt.se är ju mätmaffians verkställande organ
har man bara lite logik o vett så tror jag man kommer en bit på väg.
De låter ju inte perfekt heller. Sedan mäter de inte så katastrofalt illa om man förstår hur man ska tolka mätningarna. Det finns även viss logik i hur dessa högtalare mäter som går att översätta i det som många upplever gör dem bra.titta på, tror det är Wilson Audio, de mäter inte direkt perfekt...
skrutten skrev:Castor jag måste erkänna att även jag tillhör de mätandes skara, och design metoden att mäta före filter inte kan låta sig vara ogjord precis tvärtemot din dogmMen det hindrar ju inte att du kan få info om nåt som kan hjälpa dig.
Jag undrar hur du hade tänkt dej att lösa resonanstoppen som H1208 basen har. Det finns ju olika sätt....
Martin skrev:har man bara lite logik o vett så tror jag man kommer en bit på väg.
Precis som chrisss säger så kan mätningar även vara en hjälp till att förstå 100ggr bättre hur saker och ting fungerar. Vad som händer rent elektriskt/akustiskt när man ändrar ett värde på en komponent eller lägger till/tar bort en komponent. Det ger viss kunskap och förståelse kan man säga. Öronen fattar faktiskt absolut ingenting. Det är det bara "du själv" som kan göra. Alltså du som väljer hur själva högtalaren ska sättas ihop.De låter ju inte perfekt heller. Sedan mäter de inte så katastrofalt illa om man förstår hur man ska tolka mätningarna. Det finns även viss logik i hur dessa högtalare mäter som går att översätta i det som många upplever gör dem bra.titta på, tror det är Wilson Audio, de mäter inte direkt perfekt...
Flint skrev:Att inte räkna eller mäta på delningsfilter känns lite som att svarva och fräsa sig en bilväxellåda enbart på känn.
Men man kan ju kombinera metoderna? Räkna sig fram till en skapligt fungerande stomme och lyssna sig fram till finliret. Då slipper man förhoppningsvis dippar på två ohm och andra kuliga överraskningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster