Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:varför inte prova http://www.monacor.se/kontakta.html ?
celef skrev:ere nån som har monterat ihop ett sånt här element?
passformen på mitt par är usel och jag måste använda brickor som distanser för att waveguidens "hals" inte ska missforma domens "kantrulle" - känns lite beige't
Låter som det är något fel på den. Dom jag monterade passade perfekt. Så det är bara att reklamera eller ta fram DIY genen och modifiera.
celef skrev:Låter som det är något fel på den. Dom jag monterade passade perfekt. Så det är bara att reklamera eller ta fram DIY genen och modifiera.
reklamera känns för jobbigt, men med brickor fick jag bättre avstånd mellan domens kantupphängning och wg's hals men då blir det en liten springa mellan diskantens frontplatta och waveguides baksida - går väl att täta med latexfog
i övrigt, vad tycker du om dem?
vet ni om det finns andra liknande diskanter med stor waveguide?

celef skrev:hårt och påträngande lät ju inget kul, jag ska se om jag kan få till ljudet till mitt tycke
trevligt med länkarna
Stor och stor men Seas nya har en waveguide i alla fall. Den är dessutom inte jättedyr, 595:- på Hifikit.
Kollar man kurvorna på den här typen av element så går det upp och så går det ner igen - det blir liksom en bump mitt i arbetsområdet. Tror att Gravesen löste det med en korrigering typ OA51/52.3 (IÖ:s filter) med en konding parallellt med ett motstånd i serie med diskanten.
Jocke skrev:Det kan ju ha varit hos Seas eller SS jag såg något filterförslag - minns faktiskt inte riktigt. Slog det ur hågen då jag anser att element ska vara så bra att de inte behöver en massa "hjälpkomponenter" för att funka bra!
/Jocke
celef skrev:hårt och påträngande lät ju inget kul, jag ska se om jag kan få till ljudet till mitt tycke
trevligt med länkarna
celef skrev:jag tror det räcker med att dimensionera seriekondningen, ser så ut iaf på gravesens schema - dock har han impedansjusterat resonansfrekvensen (vilka ser riktigt märkliga ut på mina exemplar)
Jocke skrev:Det kan ju ha varit hos Seas eller SS jag såg något filterförslag - minns faktiskt inte riktigt. Slog det ur hågen då jag anser att element ska vara så bra att de inte behöver en massa "hjälpkomponenter" för att funka bra!
R1T skrev:Det stämmer bra en seriekonding och en impedansjustering.
Men innan du kollar för mycket på Troels filter så bör du kolla längst ned i den här länken http://www.troelsgravesen.dk/C17_II.htm
Diskanten är modifierad, så filtret kommer inte att funka på dina diskanter, speciellt inte impedansjusteringen då han bl.a. har tagit bort oljan.
Jo det ser ju lite märkligt ut, kan det bero på waveguiden tro?
Det ser ju ut som om de var avstämda - underavstämda!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], RSG och 19 gäster