Råd inför inköp: Handöverfräs och kexmaskin

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EA_73

Råd inför inköp: Handöverfräs och kexmaskin

Inläggav EA_73 » 2008-01-16 22:09

Hej

Tänkte köpa mig ett par sådana här och ha som hjälp vid bygge av att par baslådor. Någon som har erfarenheter eller bra råd/kommentarer??

Verktygen kommer från Classe: Fräsen kostar 695:- och kexmaskinen 495:-
Bild

Bild[/img]
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-01-17 08:02

Jag antar att det är den fräsen som tar 12mm fräsar? Isf är det nog den mest prisvärda maskinen jag har kännt på, den är stabil och motorn är tillräcklig.

Angående kexmaskinen så har jag ingen åsikt mer än att jag köpte en ännu billigare på Bauhaus, tror jag gav 299kr, men den ser likadan ut, det är ju en vinkelkap med en tillsats i princip, i mitt fall är tillsatsen i alu precis som Clas i sjöns och det ger den lite vikt och den känns pålitlig. Kan även tillägga att den gör sitt jobb klanderfritt.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-01-17 12:03

Stog för ett par år sedan på Jula o valde mellan Meec fräs för 300 o Ferm för 600. Det blev Ferm fräsen. Den har jag varit nöjd med, ända tills jag fick låna en Festo fräs av en kompis som är snickare.

Den hade dubbla guider/linjaler o var helt makalös. Sen dess känns inte Fermen lika rolig. Men jag tänker inte lägga 5-6 tusen på en fräs så den får duga till det lilla som jag använder den till.

Skulle tro att Classes modell är minst lika bra som Fermen och förmodligen ett bra köp. Om du inte tycker 5-6 tusen är rimligt, för då kan jag rekommendera Festo. :D

Har även jämfört min billiga kexmaskin med kompisens Festo. Men även om skillnaden i precision är stor så känns inte den prisskillnaden motiverad. Annars är det ju en dröm att ha en verkstad full med Festo maskiner.

Sten R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-04 11:26

Classe rear nu sin mindre handöverfräs för endast 169:-

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=243784

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peter_k

Inläggav peter_k » 2008-05-05 08:45

Har själv den här som jag är ganska nöjd med. Saknar fininställning av fräsdjupet med 1/10 mm ratt men det kan jag leva med. Fräsdjupet räcker precis för att göra hål för högtalarelemnetn i 19mm mdf med påmonterad hembyggd fräsjigg så tänk på att köpa en med tillräckligt fräsdjup annars blir du besviken. Bosch har väl annars en ganska fin gröning för dryga tusenlappen.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=040012Bild

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2008-05-05 11:24

Bild

Bosch POF 1400 ACE med konstant varvtalselektronik.
Denna skall vara rätt bra. Har inte hunnit prova den själv ordentligt.

/Matix

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-05 12:08

Köp billiga fräsar. Duger dom inte , köp bättre!
Var lite försiktig med billiga skaftfräsar de går lätt av.

/Marc

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-05 12:41

Tar man det bara lugnt, är lätt på handen, och kör över samma ställe flera gånger så funkar nästan vad som helst. Den tiden har man ju som glad amatör.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-05 14:16

Exakt så!
(Har inte lärt mig citera eller lägga in smileys men jag håller med KarlXII)

Ett bra köpråd kan ju annars vara beg Elu. Helt klart proffskvalitet men inte riktigt samma hysteriska beg priser som festool (jämfört nypriser)

/Marc

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-05 15:16

Stenberg skrev:Exakt så!

Ett bra köpråd kan ju annars vara beg Elu. Helt klart proffskvalitet men inte riktigt samma hysteriska beg priser som festool (jämfört nypriser)

/Marc

...och då var det min tur att hålla med dig. Elu är riktigt bra grejer. :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-05-05 16:25

paa skrev:Classe rear nu sin mindre handöverfräs för endast 169:-

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=243784

Bild

Jag köpte en sån här, den har ju centrumtapp för fräsning av stora hål också. :)
max fräsdjup enligt spec 35 mm.
Ska bygga två OB51, klarar den det blir kostnaden 85:- per låda, billigt.
Om det sen går att använda den till flera lådor blir det rena förtjänsten. :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-05 16:32

Tala gärna om hur den verkar, min Bruksbo har börjat vibrera och skrika så mycket i lagren, att det inte känns säkert längre.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-05 18:19

Var försiktig med fräsdjupet. Försöker man fräsa 35mm djupt direkt så får man en obehaglig överraskninng. Fräsen tappar varv, hugger och hoppar. Med tur får man en ful fräsning, med otur en ful fräsning i handen eller benet. Ungefär 3mm i stöten brukar vara bra när man fräser spår av något slag. Fräs en extra gång med samma innställning så man blåser bort spån som gärna packar ihop sig i spåren.
Hårda träslag ska man vara extra försiktig med , fräsen blir varm , trät blir varmt och sväller frässtålet tvärstannar...

/Marc

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-05 23:50

Jag har nog en sådan där Cotech som är på bilden, ser så ut i alla fall. Den funkar. Jag är inget proffs, men avrundningen på mina blå blev mycket bra. Dock så gick inte utsuget att ha med den stora fräsen jag använde, men jag tejpade dammsugarslangen tillsammans med lite papper och fick bra utsug. Den har inga fintjusteringar. Så det tar sin tid att fin inställa, prova, justera o.s.v.. Antar att det går snabbare på mer lyxigare fräsar. Den saknar mjukstart. Sedan får man inte trycka alltför hårt på den när man kör, för då kan det bli lite fel. Låser bara på ett ben, höjden. Jag gav ca 500 för några år sedan, med väska och några fräsar. Mycket prisvärd.

Oj, skrev visst mycket negativt, men det gäller nog även många andra billiga fräsar. Tycker den och endel andra är löjligt billiga. Inga vibrationer/glapp.

//Michael

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-05-30 15:17

paa skrev:Tala gärna om hur den verkar, min Bruksbo har börjat vibrera och skrika så mycket i lagren, att det inte känns säkert längre.

Nu har jag provat min 169kr fräs.
Jag blev först jättebesviken. Med en 12 mm fräs orkade den ingentin trots att matningsdjupet bara var 2mm. Den orkade inte utan stannade om jag inte körde jättesakta.

Efter ett tag kom jag på att det fanns en hastighetskontroll. Jag hade kört med lägsta vartalet, så jag ökade farten till nästan max, vilken skillnad det blev. Som att skära i smör.
Jag är jättenöjd med den och kan rekomendera den. Har visserligen aldrig provat någon dyrare variant.

Att fräsa försänkt högtalarhål med hjälp av cikelmojängen gick jättebra.
För att kunna fräsa mindre hål till basreflextunnel och anslutningsterminal måste man borra hål för centrumtapp i bottenplattan.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2008-06-07 10:07

Jag är inne på min tredje fräs... Först var det en rusta för 300:- (finns hos mer eller mindre alla verktygsförsäljare som deras "egna" billiga fräs)

Den duger men har inte det ABSOULT viktigaste ;) dvs. djup justering...

Så jag köpte mig en BOSCH POF 1300... Har slitit ut en och fick en ny på garantin...

Jag är nöjd men kommer att köpa mig en "proffsfräs" när jag kört slut på denna... 12mm skaft vill ja ha och en KRAFTIG motor. Med en bra spånsugslösning... (Devalt's är bra... Bosch (min nuvarnade) är bara skit...)

Kexfräs har jag en FERM då den var den mest stabila den Cotech som Clas Ohlson hade för dålig Jigg... den kändes inte alls så stabil som Fermens... dock är spåntransporten kass på FERMen... i alla fall om man kör i massivt trä. MDF/spån blir det mer pulver av som säkert inte täpper till lika mycket.

Användarvisningsbild
FinnGus

Bump: än Dremel då?

Inläggav FinnGus » 2008-07-01 16:37

Har någon här i forumet provat fräsa med Dremels multimaskin med överhandsfrästillsats (vilket ord...)?

Skulle ju vara en kanonsmidig lösning, i synnerhet om man valde den batteridrivna Drummeln.
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-01 17:01

Min Elu har snurrat stabilt sedan 1998....

KarlXII skrev:
Stenberg skrev:Exakt så!

/Marc

...och då var det min tur att hålla med dig. Elu är riktigt bra grejer. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-01 17:09

Min gamla Bruksbo låter som en stenkross och luktar tomtebloss när man kör, men än så funkar den faktiskt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 17:44

min fräs ser ut som den där billiga från clas ohlson men är av märket bruksbo och varvtalshjulet är gult!

ere nåt jag saknar så är det fininställning av skärdjupet, den funktionen bör finnas med i allas kravlista tycker jag. en annan junkig sak är den där roterande trestegssnabbinställaren, den är så sladdrig så skärdjupet blir ibland större än inställt beroende på trycket mot arbetsstycket, det är absolut nödvändigt att låsa skärdjupet med denna maskin
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Bump: än Dremel då?

Inläggav 2-ch » 2008-07-04 10:12

FinnGus skrev:Har någon här i forumet provat fräsa med Dremels multimaskin med överhandsfrästillsats (vilket ord...)?

Skulle ju vara en kanonsmidig lösning, i synnerhet om man valde den batteridrivna Drummeln.

Har en sån drummel. Väldigt bra för småjobb, men oduglig på större saker. Högt varv men inget vridmoment.

Däremot skulle vilja veta om någon har tips på en bra jigg för att fräsa ut hål för högtalare, och då med en vanlig handöverfräs.

*edit menade förståss för högtalarelement.
Mina högtalare har redan alla hål som behövs.

Användarvisningsbild
FinnGus

Milescraft?

Inläggav FinnGus » 2008-07-04 10:22

Milescraft har en såndär cirkelfrästillsats hos bl.a. Classe och Jula (Artnr: 050036). Vet dock inte om den är bra eller sk...
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-04 10:38

2-ch skrev:Däremot skulle vilja veta om någon har tips på en bra jigg för att fräsa ut hål för högtalare, och då med en vanlig handöverfräs.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=229957

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=388303
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-07-04 10:46

paa skrev:
2-ch skrev:Däremot skulle vilja veta om någon har tips på en bra jigg för att fräsa ut hål för högtalare, och då med en vanlig handöverfräs.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=229957

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=388303

Tack för tipsen, detta verkar visa att det inte finns någon färdig bra jigg.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-07-04 12:12

Till min billiga (169:-) från classe följde den här annordningen med.

Bild

Den funkar utmärkt, man får mäta noga och kanske provfräsa, men sen blir det stora fina hål.

För att göra mindre hål så borrade jag i bottenplatan, det gäller att mäta noga, men det gick ju också bra. Så nu har jag hål både till basreflexöppning och terminalbrun.

Bild

Anders

Inläggav Anders » 2008-07-04 20:45

Jag köpte en co-tech kexmaskin på Clas Ohlson för något år sedan men kan inte säga att jag tyckte kvalitén var så bra. Den var lite glapp så det var lätt hänt att den skar snett vilket gjorde att det inte blev helt bra när man skulle sätta ihop bitarna. Det gick ju naturligtvis att försöka få motsvarande snedskär på biten den skulle sitta ihop med men det var inget roligt att arbeta med den. Om du tror att du ska använda den mycket så rekommenderar jag nog att du köper en lite dyrare och känner på den ordentligt innan köpet så att den inte glappar.

/Anders

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-07-04 22:15

Själv vill jag gärna ha en spärr mot ofrivillig start av maskinen eftersom jag vid flera tillfällen tryckt in startknappen när jag lyft upp maskinen med en hand. Resultatet blir att maskinen försöker vrida sig ur handen. Dessbättre har resultatet bara blivit en avskalad nagel och en rejäl men ytlig skada i foten.
Clas O och Jula har fräsbord där man monterar maskinerna upp och ner. Resultatet blir att spån sugs in i maskinen och att vingarna på fläkten bryts av vilket i sin tur får maskinen att bli överhettad.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-04 23:10

Helmut skrev:Själv vill jag gärna ha en spärr mot ofrivillig start av maskinen eftersom jag vid flera tillfällen tryckt in startknappen när jag lyft upp maskinen med en hand. Resultatet blir att maskinen försöker vrida sig ur handen. Dessbättre har resultatet bara blivit en avskalad nagel och en rejäl men ytlig skada i foten.
Clas O och Jula har fräsbord där man monterar maskinerna upp och ner. Resultatet blir att spån sugs in i maskinen och att vingarna på fläkten bryts av vilket i sin tur får maskinen att bli överhettad.

Helmut: du har PM
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-04 23:20

Jag har Classes kexfräs och den skulle jag inte köpt men å andra sidan klarar man sig utan kexfräs...
Tidigare hade jag en elu handöverfräs från ca 1980 fungerade bra till dess strömbrytaren gick sönder... nu har jag en cotech den var bra i början men nu efter ett par år är den sämre än vad elun var efter 25 års drift.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

krillew

Fräs

Inläggav krillew » 2008-09-18 09:28

Billiga fräsar....

Ja jag köpte en sådan för 12mm fräsar.
Fräsen såg väldigt gedigen ut så jag trodde det var ett bra köp.
Jag satte i ett stort frässtål för jag skulle fräsa skåpdörrar.
stålet högg det var en kvist i brädan, efter det går fräsen ej att använda
axeln är sned. Med "vanliga" frässtål så hadde nog fräsen hållt länge.

Nu har jag skickat efter en Trend T11 från england
http://www.mtmc.co.uk/product.asp?cooki ... P_ID=14221
För nu skall det fräsas dörrar... jag skall bygga nytt kök..

Nästa

Återgå till DIY-forum